hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ...Hva skal jeg gjøre?? har bare 20 min på meg!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ...Hva skal jeg gjøre?? har bare 20 min på meg!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/10/2005 :  23:33:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Men jeg biter meg litt merke i en holdning her inne i at siden Sagi Knut var god burde han ikke slaktes... Altså er holdningen da at han er mer verdt som pusslehest enn en annen traver? Altså sett at han f.eks har en skade som gjør at han ikke kan trenes mer og blir selskapshest.. er han da mer verdt en "Gampesvarten" med 20 000 innkjørt? jeg bare spør.. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2005 :  23:41:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Grunnen til at JEG mener at han er et slikt stort tap, er pga. han var en utrolig flott hest, på alle måter.. Han lærte meg mye, og jeg har kjent han siden han var et lite føll!

Tilbake til det med eieren: Grunnen til at jeg ikke kan forstå det, er at han var så utrolig glad i sagi knut! det var alltid "far sin gutt", og han & kona inviterte meg ofte ned for å se filmopptak av sagi knut når han gikk løp, og tok meg med på løp! Han dro jo alltid å så hesten løpe, samme om den stod til trening i bergen eller oslo.. Han var så stolt over den hesten, og ikke minst glad i den! Behandlet den som om det skulle ha vært det kjæreste han eide! Og det var ikke bare fordi han en gang gjor det stort..
Det var bare det som var så rart.. Og hesten stod ikke til trening nå heller.. så jeg kan ikke forstå hva som kan ha skjedd her..

Nå fikk jeg vertfall vite 100% av hun som jobba som slakter, at det var Sagi Knut.

R.I.P, du har gitt meg mange fine minner "Brumlebassen"...

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 22/10/2005 :  00:19:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hhhmmm jeg mener at alle friske hester burde ikke bli slaktet.

Hest er ikke til bruk og kast.

Her i tilfelle som friske hester Rex Rodney og kanskje Sagi Knut har de tjent masse penger så da burde eieren belønnet dem....... ?
Og ikke som mat på bordet?

Redigert av - linki den 22/10/2005 00:25:25 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 22/10/2005 :  10:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir også litt spesielt når kjente hester blir slaktet. Alle vet hvem de er. Ingen vet hvem "Gampesvarten" er.

Må si at jeg selv har reddet noen hester fra slakteriet. Med grunnlag 26000 og grunnlag 0. En solgte jeg videre og en har jeg fortsatt etter 2 år. Jenta mi vil bli her for alltid.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  11:34:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det er trist med alle traverene som blir slaktet, fordi importør/eier ikke vil at andre skal kunne tjene penger på en hest du selv ikke tjente penger på f.eks. Hoppa jeg har er et typisk eksempel, egentlig ei veldig bra traverhoppe, med god stamtavle osv. Hun skulle bli slaktet fordi eieren ikke hadde plass til henne, og ville ikke selge hoppa til andre travinteresserte. Så da fikk jeg henne gratis istedet. Hadde jeg sagt nei, ville hun blitt sendt til slakt samme dag som jeg sa nei. Har nå også fått et tilbud om en hest til fra samme type. Bra hest, god stamtavle, kan finfint brukes som avlshoppe. Men jeg har ikke hverken tid, plass eller penger til en hest til, og må si nei til hesten, det gjør utrolig vondt, fordi jeg vet at hesten da 99 % sikkert vil bli sendt til slakt...:(
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  12:21:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner selvsagt at det er annerledes for en som har holdt på med hesten.

Dette er egentlig en avsporing og en helt annen debatt vi kanskje kan lage en ny tråd om dersom det er delte meninger, men det er ikke sikkert det er så delt ;)
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/10/2005 :  14:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis han ikke var alvorlig syk, så synes jeg dette ar veldig stygt gjort! Ikke er han bare en kjempegod hest, som Anne sier, men han har også jobbet i mange år og tjent inn mye penger. Han burde virkelig få et langt og godt liv!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  16:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, hva skl jg si... Trist er det Men enkelte hesteiere må kvitte seg med hesten og noen vil ikke selge de da de er redd for at hesten ikke skl få det godt og velger derfor å slakte/avlive dem Men dt er ganske rart ja at begge hestene skulle slaktes likt Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 23/10/2005 :  17:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg reagerer på i denne tråden er at alle skal "redde" hester fra slakt.

Viss eieren velger å slakte hesten er det som regel gode og veloverveide grunner til det. En hest som ser tilsynelatende frisk ut fysisk kan likevel slite tungt både psykisk og fysisk. Jeg hadde blitt rasende om jeg hadde funnet ut at noen hadde tatt min hest fra slakteriet om jeg som eier hadde vurdert slakt til den beste utveien.

I tillegg så ser jeg ikke hva som er så galt med døden?
F.eks Sagi Knut som det er snakk om i denne diskusjonen, det er ingen som vet om han hadde hatt det bra i en pensjonisttilverelse som "plenpynt". Mange aktive travere trenger treningen og spenningen for å fungere i hverdagen, det har blitt en vane. Et liv som paddockhest er noe mange mistrives med. Et liv med mye fart og spenning har blitt en vane for hestene, det er ikke bare bare å snu på flisa her altså.

Døden er ingen grusom utvei. I tillegg skjer slaktingen humant her i Norge, hesten lider ikke mer enn høyst nødvendig. Jeg mener i alle fall det er bedre med slakt enn å gå en usikker fremtid i møte.
Dessverre ser det ut til at det har blitt en trend å "redde" hesten fra slakteren. Jeg synes "redde" er et veldig upassende ord i denne sammenhengen. Man redder ikke hesten fra noenting mener jeg. Av og til er ikke den beste utveien livet. Noen hester trenger å få slippe. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal holde liv i alt mulig, det være hester eller mennesker.

Selvfølgelig er det trist når friske hester går til slakt, men jeg tror faktisk flesteparten av hestene som slaktes er hester som har det best et annet sted enn på denne planeten.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  19:33:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg reagerer på i denne tråden er at alle skal "redde" hester fra slakt.

Viss eieren velger å slakte hesten er det som regel gode og veloverveide grunner til det. En hest som ser tilsynelatende frisk ut fysisk kan likevel slite tungt både psykisk og fysisk. Jeg hadde blitt rasende om jeg hadde funnet ut at noen hadde tatt min hest fra slakteriet om jeg som eier hadde vurdert slakt til den beste utveien.

I tillegg så ser jeg ikke hva som er så galt med døden?
F.eks Sagi Knut som det er snakk om i denne diskusjonen, det er ingen som vet om han hadde hatt det bra i en pensjonisttilverelse som "plenpynt". Mange aktive travere trenger treningen og spenningen for å fungere i hverdagen, det har blitt en vane. Et liv som paddockhest er noe mange mistrives med. Et liv med mye fart og spenning har blitt en vane for hestene, det er ikke bare bare å snu på flisa her altså.

Døden er ingen grusom utvei. I tillegg skjer slaktingen humant her i Norge, hesten lider ikke mer enn høyst nødvendig. Jeg mener i alle fall det er bedre med slakt enn å gå en usikker fremtid i møte.
Dessverre ser det ut til at det har blitt en trend å "redde" hesten fra slakteren. Jeg synes "redde" er et veldig upassende ord i denne sammenhengen. Man redder ikke hesten fra noenting mener jeg. Av og til er ikke den beste utveien livet. Noen hester trenger å få slippe. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal holde liv i alt mulig, det være hester eller mennesker.

Selvfølgelig er det trist når friske hester går til slakt, men jeg tror faktisk flesteparten av hestene som slaktes er hester som har det best et annet sted enn på denne planeten.

Opprinnelig postet av Elisabeth E

man redder jo selvsagt ikke en hest hvis den er for skadet til å fungere på noe som helst vis! desverre finnes det jo noen som har klart å kure til seg hester som hadde hatt det bedre "på de grønne enger". Men etter hva venninnen min fortalte, så var den nokså frisk, den kan jo ha hatt skader som ikke var synlige, men den visste ingenting inne på slakteriet!

Dessuten; det er ikke lov til å "redde" som du sier, en hest fra slakteriet uten eieren eller veterinærens tillatelse!

Jeg forstår ikke hvorfor hesten skulle bli "plenpynt" i en paddock om den ikke var alvorlig skadet? Tydeligvis noe du haddee gjort hvis du hadde reddet en hest fra slakt?? hesten kunne da hatt lette turer for det om, dersom han var i stand til det(legger til NOK engang at jeg vet ikke hvor skadet/om han var skadet, så det blir mer som spekulering..)..
Det blir jo nesten det samme som å si at selskapshester o.l er plenpynt og heller burde slaktes da??

Jeg har så utrooolig mange ekspempler på FRISKE hester som har blitt slaktet! Tro meg! Venninnen min er utdannet slaktet, og kan fortelle om en haug som blir slaktet i stedet for å selges! Vi vet jo også at det er flere her på hestemarked som har redde helt friske hester fra slakt, men de har gjerne vært ødelagt i hodet, men det syns jeg ikke er god nok grunn til at de skal slaktes, når en ser forandringen med tiden! Ei jeg kjenner hadde et hingsteføll de ikke fikk solgt, de krevde jo for mye for det.. Det endte med at de slaktet det heller! 100% frisk føll som kunne levd den dag i dag, men de fikk ikke solgt det pga. de overpriset det! For å ikke snakke om ufordragelige hestefolk som sender hestene sine til slakt, gjerne med en skade som kan rettes opp igjen, men de velger heller å slakte hestene for å få forsikringspengene..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  20:12:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Uannsett Rex Rodney, Sagi Knut (jeg kjenner ikke til hva som har skjedd med han, og har ikke tenkt til å kommentere det) eller Raggsokk Sara, så er det ikke alle hester som er ferdige som travere som har noe videre liv etter travtilværelsen. Å dasse rundt på jorder og nyte pensjonisttilværelsen kan alle, men de fleste som driver hest i dag har hverken tid, mulighet eller penger å gi en hest et slikt liv. For de fleste travere som ikke lengre har et liv som traver, eller for den saks skyld ikke noen gang har egnet seg som traver, er ikke nødvendigvis omskolering til ridehest fryd og gammen. Veldig ofte er det ikke det. Husk at en traver er avlet for å gjøre sin tiltenkte jobb godt. For en hest som også har blitt brukt mye, som har gått mange løp, har anteglelig blitt utsatt for endel slitasje, og har hatt et slitsomt liv. Om hesten så tas ut for å ikke gå løp lengre er det gjerne fordi hesten begynner å bli sliten, og faktisk slippe å gå løp mer. For en utløpt traver er det ganske omfattende å settes inn i en ny virkelighet, og bli brukt til en jobb den overhode aldri er tiltenkt til, f.eks. ridehest. For mange travere er det overhode ikke rettferdig og riktig å tilby hesten en omskoleringstilværelse. Dette gjelder såvell utløpte travere, som travere som igrunn ikke egner seg som travere. At det likevel finnes travere som også kan egne seg som ridehester er jo vel og bra. Og fint man kan utnytte denne muligheten i den grad det er rettferdig for hesten, og hesten ser ut til å tilpasses godt og leve et sunn og godt hesteliv med salen på ryggen.

De fleste i dagens samfunn driver hestehold for å dra nytte av det. De færreste har kjøpt inn hester for å ha flott utsikt fra stuevinduet, med beitende hester i hagen. Samtidig er det oss mennesker som tenker mest tanken om hvor forfærdelig det er å ta livet av en hest. Å pine dette lengre enn hva som er ansvarlig, er langt verre enn å tilby hesten en verdig slutt før aldersom og smerter plager hesten for mye.

PS: Presiserer igjen.. Jeg kjenner lite til bakgrunnen til Sagi Knut og Rex Rodney, og andre travere for den saks skyld. Så dette innlegget baserer seg mer på et generelt utgangspunkt. Min mening er heller ikke at omskolering bør forbys, men at omskolering kun bør tilbys hester som faktisk er sunde og friske, og som kan tilbys en godt og riktig hesteliv med "arbeidsoppgaver" de i utgangspunktet ikke er tiltenkt å utføre, ut fra avlsmessige mål.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  21:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge kilder på Bergen travbane,så ble Sagi Knut avlivet (slaktet) på fredag ettersom beina hans var totalt ødelagt... Etter siste løpet han gikk for ca en uke siden,ble han undersøkt i beina siden han bokstavelig talt rygget igjennom feltet i dette løpet,og konklusjonen var at det ikke var så mye å gjøre med dette,og hesten hadde smerter...

Ang Glans Tora,så ble hun sendt med samtidig fordi hun har i en lengre periode hatt problemer med hoftene. Hun var (i følge dem jeg snakket med) heller ikke bedekket i år av samme grunn... Hun stod altså "på nåde"...men ettersom hun ble værre nå som kulden kom,med mer og mer smerter,så ble hun sendt sammen med sin sønn...

Altså,etter min mening,en absolutt rett avgjørelse...og en verdig avsluttning på en lang karriere...!

RIP Sagi Knut
RIP Glans Tora

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/10/2005 :  22:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig greit med en forklaring!

Er enig med deg Lene, da var det var en riktig avgjørelse å ta.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  22:47:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Ja det pleier å være en god grunn nemmelig.. men folk må jo liksom alltid hyle opp og mene masse om det før man VET..

(jeg tenker ikke på deg Anne, da du kjente hesten)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/10/2005 :  23:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...ja det er typisk at en mener ting før en vet!

For min del var det bare så uvirkelig, siden jeg så hesten (i tilsynelatende) fin form på tirsdag. Trava 1,26, og det som ble sagt med at den rygget gjennom feltet var ikke akkurat noe jeg observerte..

Men hvis beina var ødelagte var det jo desverre ikke så mye å gjøre. Men selv om jeg er for valget som ble tatt, hadde jeg nok personlig valgt noe annet enn å la den stå på et slakthus..
Hadde hesten blitt skutt hjemme (nødslakt) hadde den sluppet stresset, og i tillegg sluppet unna alt snakket og spekulasjonene som naturligvis vil gå rundt en slik kjent hest..som i denne diskusjonen her..

Men jaja - eierne får ta avgjørelsene...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.