hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Heit av natur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Heit av natur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  10:52:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
^Hesten min har stått i stallen, bare bytta boks, i over et år. Lurer meg på om en tidl. eier ikke behandla han så bra, han ble iallefall banket inn på henger'n. Så ble han vrak da han ble brukt som rideskolehest.

Ellers så er han frisk i formen. Jeg blir så oppgitt av og til. Tenkte å prøve den dyretolken jeg så du hadde brukt.. har ting forandra seg etter det..? Skal også lete etter et Horsemanshipkurs, hjalp utrolig på eks-hesten min, og jeg har glemt en god del...

Opprinnelig postet av Linn&Shaker

Jeg kan på det varmeste anbefale den dyretolken! Vet ikke om det er tilfeldighetene eller hva det var, men da jeg var hjemme sist gang, hadde han forandret seg totalt rundt meg! Folk var jo helt SJOKKET over hvor rolig og avslappet han var da, men det var jo bare med meg.. Aner ikke om dette med tolkingen spillte inn her, men jeg har gjort mye av det han snakket om med dyretolken, og hva enn det nå er, så er han vertfall mye roligere rundt meg nå!
Hadde ikke skadet å prøvd vertfall, de kan finne utrolig mye "på" hesten, som ikke vi kan!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  11:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
^Hesten min har stått i stallen, bare bytta boks, i over et år. Lurer meg på om en tidl. eier ikke behandla han så bra, han ble iallefall banket inn på henger'n. Så ble han vrak da han ble brukt som rideskolehest.

Ellers så er han frisk i formen. Jeg blir så oppgitt av og til. Tenkte å prøve den dyretolken jeg så du hadde brukt.. har ting forandra seg etter det..? Skal også lete etter et Horsemanshipkurs, hjalp utrolig på eks-hesten min, og jeg har glemt en god del...

Det jeg vil spørre om er hvordan var han med forge eier? Dersom forplan er lik, sal og bitt er det samme osv men han er mer stresset med deg enn med forge eier, så kan det jo være din ridestil som stresser han. Spør eier til råds og be henne evt instruere deg.

Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  21:19:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han ble solgt av av ridesenteret, vet ikke hvorfor. Han ble solgt videre fordi han var for heit. Og videre derifra fra rideskolen for han var for heit.. Han er heit med alle. Han var endel grei når han kom til rideskolen, nå er han mer vrak. Klikka helt for han en stund, han er ikke noe rideskolehest for å si det mildt..
Redigert av - Linn+Attila den 19/10/2005 21:20:14 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  21:54:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm.. i grunn rart at rideskolen kjøpte inn en slik hest da, siden den hadde oppført som heit før.. Vil si at det er ikke den beste hesten å ta inn på en rideskole.
Hvordan er han å håndtere på bakken foresten?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  22:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
du MÅ gå igjennom alle sjekk pungtene igjen..hesten prøver helt klart å fortelle deg noe.
er du 100% sikker på at saltøyet er som det skal?at høvene er som de skal?at han ikke har noe vondt noen steder? og sist men ikke minst TA NED KRAFTFORET!! for meg hvirker det som om hesten løper rundt å sier PLING PLING PLING...og ærlig talt..heit av natur???
en hest kan helt fint ha mye energi..men han her har vel karnsje litt mye eller så har han det ikke bra....
igjen..hvis du tror at bygg gjør hesten tjukkere er du litt på gjordet..du må finne en annen protein kilde til han..og å gi en heit hest energi for? herregud..
hvorfor har han spist lite høy?noe galt med tennene hans??får han vitaminer?
er det mye uro i stallen?får han det bedre i en mindre stall..hvis han står ute sammen med andre hester,i hvilken rang er han? TENK PÅ ALT!!!!hvordan er du når du er rundt han?rolig,sint,gla,stresset? osv..

ikke meningen å virke krass,men blir litt irritert over foret her..dette er noe du burde gjøre noe med I MORGEN!!!!!!
lykke til
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  23:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Huff, ja dette var krast ja... Føler nesten jeg må ta Linn litt i forsvar her altså... Vi prøver jo alle og gi hestene det vi mener er til det beste for den, har selv brukt bygg til og fete opp araberen min med og det funket faktisk. Nå er ikke han heit, men tor nok at Linn gjør alt i beste mening for Shaker :o)

Men over til noe annet; den ene ponnien min har tidligere vært meget uregjerlig. Men etter og ha gitt ham massasje ( brukte en hestemassør ) ble han mye roligere og snillere. Kunne det vært en idè og prøve? Hun/han kan evnt. finne problemet om det ligger noen spenninger eller noe i muskler eller noe? :o)
( Vet om en god massør om du er intressert i og prøve det )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  23:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han ble solgt av av ridesenteret, vet ikke hvorfor. Han ble solgt videre fordi han var for heit. Og videre derifra fra rideskolen for han var for heit.. Han er heit med alle. Han var endel grei når han kom til rideskolen, nå er han mer vrak. Klikka helt for han en stund, han er ikke noe rideskolehest for å si det mildt..

Høres nesten ut som min hest... Den er også blitt solgt gang på gang på gang (forge eier hadde henne bare noen mnd) pga heithet og lite ridbarhet, og da har også flinke folk prøvd seg! Jeg kjøpte henne i august, føler hun har komt seg da, men kan fremdeles klikke helt av og til. Kommer ofte ut av det blå, og da steiler, rygger og kaster hun på seg. Virker ofte som alt bare kortslutter liksom. Har skiftet utstyr, raspet tenner, hatt dyrlege, flere kiropraktor-timer, massør osv. Det jeg får til svar er at dette er psykisk og hun er sannsynligvis blitt VELDIG feil ridd tidligere, kanskje også mishandlet... Så i mitt tilfelle så er cluet å ta alt helt piano, og ri henne opp fra bunnen av igjen. Og som sagt, det går fremover. Og jeg har ikke angret en dag på at jeg kjøpte henne, selv om enkelt mener hun gjør seg best i pølsen, og at jeg aldri kommer til å komme meg ut på noe stevne med henne

Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  23:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm.. i grunn rart at rideskolen kjøpte inn en slik hest da, siden den hadde oppført som heit før.. Vil si at det er ikke den beste hesten å ta inn på en rideskole.
Hvordan er han å håndtere på bakken foresten?

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Han er kjempesøt og leie, blir litt ifra seg hvis hester løper, og sånt, men han er ikke hard i hodet eller noen ting. litt utålmodig, men veldig grei.
Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  00:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
du MÅ gå igjennom alle sjekk pungtene igjen..hesten prøver helt klart å fortelle deg noe.
er du 100% sikker på at saltøyet er som det skal?at høvene er som de skal?at han ikke har noe vondt noen steder? og sist men ikke minst TA NED KRAFTFORET!! for meg hvirker det som om hesten løper rundt å sier PLING PLING PLING...og ærlig talt..heit av natur???
en hest kan helt fint ha mye energi..men han her har vel karnsje litt mye eller så har han det ikke bra....
igjen..hvis du tror at bygg gjør hesten tjukkere er du litt på gjordet..du må finne en annen protein kilde til han..og å gi en heit hest energi for? herregud..
hvorfor har han spist lite høy?noe galt med tennene hans??får han vitaminer?
er det mye uro i stallen?får han det bedre i en mindre stall..hvis han står ute sammen med andre hester,i hvilken rang er han? TENK PÅ ALT!!!!hvordan er du når du er rundt han?rolig,sint,gla,stresset? osv..

ikke meningen å virke krass,men blir litt irritert over foret her..dette er noe du burde gjøre noe med I MORGEN!!!!!!
lykke til

Opprinnelig postet av angelina1

Jeg rir ham ikke nå, pga. en kodeleddsbetennelse. Han er endel sint i boksen, klarte å sparke sundt vinduet (som har tjukke sprinkler med 10 cm mellomrom mellom hverandre... Han ble/blir litt mobba på beitet, men så er det ikke unormalt at hvite hester blir utstøtt.

Jeg har fått kommentarer i gjesteboka om at han har alltid hatt masse energi, vurderer og ringe oppdretteren. Har fått sjekka tennene ganger to, han spiser mye mer nå enn han gjorde i starten tror jeg? Har vært hos dyrlegen, fant ingenting, noen på althelse.no skal prøve å tolke ham, vurderer massør.

Tror du ikke jeg vil det beste for hesten min?
Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  00:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, ja dette var krast ja... Føler nesten jeg må ta Linn litt i forsvar her altså... Vi prøver jo alle og gi hestene det vi mener er til det beste for den, har selv brukt bygg til og fete opp araberen min med og det funket faktisk. Nå er ikke han heit, men tor nok at Linn gjør alt i beste mening for Shaker :o)

Men over til noe annet; den ene ponnien min har tidligere vært meget uregjerlig. Men etter og ha gitt ham massasje ( brukte en hestemassør ) ble han mye roligere og snillere. Kunne det vært en idè og prøve? Hun/han kan evnt. finne problemet om det ligger noen spenninger eller noe i muskler eller noe? :o)
( Vet om en god massør om du er intressert i og prøve det )

Opprinnelig postet av Bente71

Tusen takk, jepp, jeg vil selvfølgelig det beste for hesten min.

Har vurdert massør, kunne jeg ha fått navn eller nummer fra deg? : ) Hvor mye koster det for en behandling, hvor holder personen til hen..?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  08:24:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja klart det, jeg sender deg en mail med opplysningene :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  08:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda jeg tror du vil det beste for hesten din..og igjen...det var ikke meningen å vere så krass
det var litt dårlig gjort av meg...
men det at du har dette problemet med hesten din,oxo skriver du at du ikke har hatt tid til å lage en ordentlig forplan synes jeg er litt dumt..
dette er veldig viktig...
hvor gammel er hesten??
mulig at hesten oxo trenger litt NH og et stabilt hjem...
karnsje det er det er det hele,men man må jo begynne ett sted...
men nå når han har dette i koden..hvor mye blir han brukt da?og gir du det samme foret??hvordan er han nå hvis du fks leier på tur?
er han lik hvis du leier som du rir?legger han mye på ørene?
prøver å kaste en del ideer opp så karnsje det er noe du ikke har tenk på...
som bente skriver kunne oxo en massør vere til hjelp..
eller karnsje en kiropraktor...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  09:27:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angelina: Ch. Energi gir ikke hester mere energi, det er laget for at man skal kunne fôre på mer energi ved siden av, uten å trenge å gi mer av selve kraftfôret enn hesten trenger. Bygg er derimot hetende, samtidig som det er fetende. Om man vil ha samme effekten på vekta, men uten at hesten blir heit, kan man fôre med Speedibeet (Betfôr uten melasse) eller olje (Frigjør energi sakte).

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  10:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja man kan gi havre el bygg ved siden av..men... jo litt feter nok byggen,men når men har en hest som er så gira..burde men jo ikke fore med bygg..da hjelper det jo lite at den er fetende når hesten bruker energien til å forbrenne...
olje er oxo fint å bruke,men igjen har jeg hørt at det oxo kan vere en energi kilde...virker ikke som om denne hesten trenger mer energi
altså..olje gir over 3 ganger så
mye energi som havre pr kg...eller noe sånt..

men jeg skal ikke begi meg ut på en laang fordebatt da jeg ikke har så mye peiling...men jeg synes denne hesten her har litt mye energi..og jeg vet jo såpass at en forplan er ganske viktig...

Redigert av - angelina1 den 20/10/2005 11:03:06 Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  15:22:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er ikke lik når jeg leier ham, da han er kjempesøt og grei da. Tripper litt av og til men.

Lenge siden jeg har ridd ham, så det vet jeg rett og slett ikke om han legger på ørene..

Fikk en melding av ei som hadde tolka han litt i dag:
"Jeg er kun en nybegynner, men jeg vil prøve meg litt likevel. Fikk opp ett par ting...

For meg virker det som om Shaker savner noen...? Noen han hadde ett nært forhold til som er borte, kanskje død? Tror det kan være en annen hest? Det virker som om det er derfor han stikker av, for å lete liksom.

Fikk også opp et bilde av at han ble striglet veldig langsomt. Tror han likte det. Bare ham og deg, alene. Fikk en følelse av ro ved det bildet...

Hvis jeg er helt på bærtur, håper jeg du sier fra uansett. Hvis det er noe i det jeg sier kan jeg godt prøve å se litt nærmere på Shaker.

Juvelina

::::svarte at jeg visste ikke så veldig mye om fortiden, men at jeg merker at han ofte er rolig når jeg strigler og duller og koser med han...::::

Heisann!

Så bra at du føler du får nytte av det jeg får opp. Skal se på han senere en gang. Forhåpentligvis imorgen, og ta meg litt bedre tid.

En annen ting jeg fikk opp, var ett bilde av Shaker som galopperte utpå ett jorde. Antageligvis alene. Fikk en veldig frihetsfølelse. Kanskje han liker å bli kvitt av alt av grimer og seletøy og bare løpe?

Forsøk mer med strigling langsomt du. Tror det kan være med på å styrke båndet dere mellom!

Juvelina

---

Heisann!

Nå har jeg søkt litt mer på Shaker. Vær igjen obs på at jeg er komplett nybegynner, men for å utvikle disse evnene må jeg jo begynne ett sted!

Tror virkelig det er noe med dette om langsom strigling. Han liker at du tar deg god tid med det, ingen brå bevegelser. Fikk ikke opp noe aversjoner mot at du ridde han, men føler at han har det best når han får løpe mest mulig fritt. Hva med noen heftige rideturer i skogen barbak? (er det ikke det det heter når man rir uten sal?)

Han viste meg ett bilde av noen som holdt på med hans venstre bakhov. Vet ikke helt hva det betyr... Det kan være at han bør skos om, eller at han ikke liker å bli skodd om. Eller kanskje har han hatt en skade der. Fikk ikke opp noe ubehag om det iallefall. Men det kan være at han føler seg litt stiv i brystmusklene...? Kanskje det hadde vært en ide med en massasje...? (langsomt det også!)

For meg virker han som om han er en "enstøing". Trives godt alene, eller på tomannshånd med noen. Han savner en venn, tror jeg, og det virker som han vurderer deg for "oppgaven." Det virker som om han er en liten "grublehest." Vanskelig å forklare, men virker som om han hele tiden vurderer situasjoner og mennesker. Og hvis du holder på i stallen og føler noen glor på deg, kan det godt være Shaker!

Håper du får noe ut av dette!

Juvelina"

Ei annen som har hatt kontakt med døde hester tolka ham også:

"Hei:)
jeg tenkte jeg skulle prøve.. og her er det jeg får fra han: Frihet er stikkord... føler jeg.. han er drit lei stengsler og hindre.. jeg får følelsen av at han har alltid blitt holdt igjen av tidligere eiere.. han er sint. sier fordi han ikke får viljen.. til å løpe fritt eller likegjerne være ifred.
han har så mye styrke, kraft og vilje.. jeg tror steiling skyldes at han blir stoppet litt... er du engstelig for sprella hans når du håndterer han.. enten rir eller leier han? Sier at du skal stole mer på han.. som om han sier også.. at han holder på oppdra deg... han vil heller ikke skuffe deg, men alt henger sammen.. at han er en grinebiter mot andre hester og forholdet mellom dere to. Han er glad i deg! Han vil at du skal være med på moroa og utforskingen også...

herregud som han sender.. dette ønsker han.. å snakke til deg via dette...jeg sitter og dirrer litt... prøver å sortere det han vil si...
Dere to hører sammen, dere må bare forme hverandre.. det er deg han vil ha.. han vil ha deg med på leken og friheten...

Slapp av med han sier han.... jeg ser også at du koser mulen.. kiler eller gjør noe rart noe med han som han elsker.. humrer og nyter det... som om han er en stor gutt som later som han ikke digger at mamma koser med han så andre ser he he men innerst inne elsker det...

han er en enstøing i forhold til andre hester.. litt asosial.. han liker det også og hater å bli fortyrret eller plaget av andre hester... mn som om hestene vet det og enkelte av de trår varsomt i nærheten av han.. men også noe mobbing får jeg.. mobbes han uten at du helt er klar over det?

men tatt i betraktning han har det godt hos deg, beste mennesket for han som han noensinne har hatt:) men akkurat som dere trenger innkjøring fortsatt og tillit, især fra deg til han.

virker som han er sprek og holder seg godt tross alderen..? en sterk kropp liksom... men har han trøbbel med hjertet? ujevn rytme eller noe.. pulsen får jeg. så setter det seg i venstre side i nakken nærme hodet.. noe der. strekk, stivhet... men han er veldig spent i kroppen også... han trenger å løsne litt... litt stressa også.. masser han gi han tid og la han herje litt når han trenger det og føler du deg utrygg la han herje uten at du rir han, se på han og beundre den kraften han har!! masse av den Staselig enstøing ja:) vil gjerne at du skal være stolt av han og godta hans selvstendighet.

nå må jeg gi meg he he.. for jeg blei litt sånn gira og spent nå he he...

håper dette gir deg en liten innfallsvinkel mellom dere to:)"

Har også kontakta massør.

Han blir leid en halvtime i skritt hver dag nå når han har kodeleddsbetennelse. Måtte få ny behandling pga. at han hadde løpt på mye på beitet, så nå skal han stå inne i fjorten dager døgnet rundt.. :(

Redigert av - Linn+Attila den 21/10/2005 22:26:20 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.