hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Heit av natur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Heit av natur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  15:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shaker er da min nyinnkjøpte hest. Får vel et par fnys og "hvorfor kjøper du en hest som du ikke klarer ri?" i fjeset, men det får jeg bare la gå.

Hvertfall. Han er jo araber, og arabere er veldig heite av natur. Ikke alle, men noen. Så jeg lurer på om han bare er sånn, eller om han er ulydig eller hva han er.

Iallefall. Han har stått på rideskole i ett år, han gikk fint den første måneden. Til slutt tok han bare ut, og når han tok ut, løp han rundt og rundt og rundt banen. Virket som det aldri sa stopp. Da måtte de slutte å bruke ham i rideskolen. Han har vært på prøve hos flere, men blitt sendt hjem tydeligvis pga. han var for heit.

Så nå kan jeg vel ramse opp litt, hehe..
* Når vi hopper blir han utrolig opphissa. Klarer ikke traver over bommer en gang, han hopper over dem. (skal begynne skikkelig med bommer når han blir frisk..) Han blir faktisk opphissa bare han ser/rir forbi et hinder. Han klarer ikke stå i ro. Hovedproblemet er at når jeg rir på hinderet, galopperer han på stedet mens han prøver og løpe, sjangler/skjener ut med bakparten, rygger, osv. Ofte ender det med at han steiler..

*Han er veldig heit på tur også. Han har ikke stukket med meg enda, men hvis vi traver f.eks med en annen hest, blir han helt gææl. Mye av det samme som i sprangen, men han har ikke steila enda. Også tripper han hele tiden. Ikke på bilveien da. Tur alene går greit, men han tripper endel, og kan hisse seg opp. En gang da jeg holdt han mens ei galopperte mot oss (oppover en bakke, vi sto på toppen), begynte han å galopere rundt meg (jeg holdt i tøylen..) og i tillegg småsteile og hoppe rundt. Han stakk hele tiden med ei så ridde han på distanseritt.

Bruker rett epletrinsebitt på han, han er ganske lett, følsom og fin i munnen, men på sola derby måtte ei bruke gummipelhambitt på han sa hun, for ellers klarte hun ikke å holde ham igjen..

Han sliter også litt med transporten, men fikk høre av dem så henta han når dem hadde kjøpt ham, at han ble "banket" inn.. Begynner å gå bedre nå, trener litt med at jeg lokker ham inn i hengeren med litt mat, og lar han spise litt der, koser litt med han og sånn, sånn han får følelsen av at dette er en "trygg" plass.. er dette feil framgangsmåte..?

Er han bare heit av natur, eller er det ting som virkelig kan fikses?

Redigert av - Linn+Attila den 18/10/2005 15:34:03

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  15:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags type fôr får han, og hvor mye?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  15:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får 1,5 dl energi og 5 dl bygg morgens og kvelds. + 1 flak morgens, 2 til kvelds. ofte + 1/2.

Han var helt lik da han fikk komplett.
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  15:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
kanskje ikke så mye energi.. hadde en hest før som fikk energi.. brukte det på feil måte, nemlig til å steile.. kjipt med slike hester.. rir du med pisk?
kan han å vondt?

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  16:41:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Høres ut som han har vondt...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  17:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg regner med du mener liter og ikke dl når du snakker om hvor mye Energi han får? Synes ikke det var så ille jeg. Du kunne kanskje kuttet vekk bygg'en og gitt betfôr istede, og han blir lett tynn.

Er han like ille om du rir på banen uten at det er noen hinder der? Om han er opphisset og stri uansett hvordan settingen er, ville jeg ha sjekket hele hesten om han har det vondt. Hvis du er sikker på at han ikke har det, så ville jeg jobbet med å roooooooooeeeeeee neeeeeeeeeeeeeeeed. Om han ikke stikker på det bittet du har nå, så kan du fint bruke det om han ikke viser misnøye med det. Ikke noe vitd i å skifte bitt om hesten trives og går godt på det du bruker. Hva andre har gjort og ikke spiller ingen rolle, nå er det du som har han. Og ikke eliminer alt han er redd for og hisser seg opp for, men introduser det for han en for en, til han ikke blir hissig.

Ang. hengeren så gjør du det helt riktig.

Han kan være heit, og han kan ha det vondt. I begge tilfeller kan du få han kontrollerbar og harmonisk med arbeid og/eller riktig behandling.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  20:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Suns du bude fått veterinæren på ham + massasje, kiropaktor etc.. Har du prøvd ut foret SPILLERS? Anbefaler dette på det sterkeste, for til alle typer hester. FK sitt for innholder også mye stivelser.. Desverre opplyses ikke dette på sidene deres (så jeg vertfall ikke har sett..:s) Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  22:16:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke så veldig mye peiling på for så jeg skal ikke utale meg for mye..
MEN..energi foret er etter hva jeg har lest beregnet til hester i mye trening..i bygg..er mer energi enn hva havre er..
så hvis hesten er helt frisk,kan jeg ikke forstå hvorfor du gir han energi når han er sånn???
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  22:17:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
..og komplett foret består mye av bygg...som da igjen er energi... Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  22:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har ikke vondt, jeg har vært hos dyrlegen hos ham. Han hadde en liten kodeleddsbetennelse, men den var nok kommet i det siste. For jeg merka det veldig godt når han fikk den, selv om den ikke var noe alvorlig. Ble sprøytet med hanekam, skal til dyrlegen i morgen igjen.

Rir ham ikke med pisk nei, longerer ham ikke med pisk engang.

Han har ikke vondt i ryggen, og den gamle salen passet.. Skal kjøpe ny sal til ham, som blir tilpasset av en (hva heter det?) fagperson eller hva det nå heter..

Skal få ham tolket tror jeg.

Grunnen til at han har fått endel fôr (har ikke endra på fôrplanen ennå..) er fordi at han blir så tynn at ribbeina viser igjennom hvis han får mindre. Han spiste ikke noe særlig med høy heller da jeg fikk han, men han har bedre appetitt nå.. Fikk filt tennene for sikkerhets skyld, selv om dem ble raspa for under et halvt år siden..

Han får rikelig med utegang, står ute på stort beite rundt 6 timer hver dag, med andre hester. Han er også endel aggressiv mot naboboks-hestene. Han klarte faktisk å sparke sundt vinduet i stallen, som har tykke metall-stenger foran med 10 cm mellomrom..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  22:38:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
heisann!
Jeg har en hest som er halvt araber, og noenlunde lik din! Bare at min er på vei mot å bli bedre nå. takket være forsiktig, men bestemt håndtering! For min del er det tiden som må til hjelp her, vi må repetere og repetere ting om og om igjen, hesten din er sikkert en veldig krevende hest som min. Men er enig med dem ovenfor her, kutt ned energi innholdet i foret, og la dyrlegen ta en titt på den!
Har hatt dyrlege til min, men ikke fått sjekket munnen enda. For ridningen skyld virker det som om bittet gjør min "gal" å ri, da han er god som gull når vi rir med bittløst hodelag! Kanskje dette også kunne være et midlertidig alternativ til ridningen?

Leste også at han var nyinnkjøpt, noen hester sliter med å falle til ro med det første også, det kan også ha mye å si.. Dersom dyrlegen og div. kan konstantere at hesten din er helt frisk og fin i helsen, tror jeg at jeg ville ha forhørt meg litt om fortiden hans, funnet ut om det kan ligge noe i det der.. Ellers er det gjerne slik at han har kanskje fått gjøre litt som han vil hos tidl. eiere, med tanke på at han har løpt ut og steila, når de først har gjort det engang, er det stor kjangs for at de gjør det igjen for å si det sånn! Det viser vertfall igjen i min hest, den hadde steilet hos sin forrige eier, en uvane som desverre ikke er alltid like lett å bli kvitt!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  23:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
^Hesten min har stått i stallen, bare bytta boks, i over et år. Lurer meg på om en tidl. eier ikke behandla han så bra, han ble iallefall banket inn på henger'n. Så ble han vrak da han ble brukt som rideskolehest.

Ellers så er han frisk i formen. Jeg blir så oppgitt av og til. Tenkte å prøve den dyretolken jeg så du hadde brukt.. har ting forandra seg etter det..? Skal også lete etter et Horsemanshipkurs, hjalp utrolig på eks-hesten min, og jeg har glemt en god del...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  08:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion Energi gir faktisk ikke så mye heit energi. Men det er beregnet på løpshester fordi man skal (kan) gi havre ved siden av, siden det ikke er havre i blandingen. Jeg bruker Ch. Energi på hesten min, som ikke er løpshest og går i lett trening. Hun har fått opp til 2 liter uten å bli heit av det, mens bare litt havre koker hun over av.

Synes fremdeles du kan kutte ut byggen, det er det nok av i Ch. Energi. Bygg er også heitende, faktisk mer enn havre. Gi heller Betfôr, det er nesten utelukkende fetende fordi energien frigjøres sakte. Det samme med olje. Og så konsekvent trening selvsagt.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  09:03:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han har ikke vondt, jeg har vært hos dyrlegen hos ham. Han hadde en liten kodeleddsbetennelse, men den var nok kommet i det siste. For jeg merka det veldig godt når han fikk den, selv om den ikke var noe alvorlig. Ble sprøytet med hanekam, skal til dyrlegen i morgen igjen.

Rir ham ikke med pisk nei, longerer ham ikke med pisk engang.

Han har ikke vondt i ryggen, og den gamle salen passet.. Skal kjøpe ny sal til ham, som blir tilpasset av en (hva heter det?) fagperson eller hva det nå heter..

Skal få ham tolket tror jeg.

Grunnen til at han har fått endel fôr (har ikke endra på fôrplanen ennå..) er fordi at han blir så tynn at ribbeina viser igjennom hvis han får mindre. Han spiste ikke noe særlig med høy heller da jeg fikk han, men han har bedre appetitt nå.. Fikk filt tennene for sikkerhets skyld, selv om dem ble raspa for under et halvt år siden..

Han får rikelig med utegang, står ute på stort beite rundt 6 timer hver dag, med andre hester. Han er også endel aggressiv mot naboboks-hestene. Han klarte faktisk å sparke sundt vinduet i stallen, som har tykke metall-stenger foran med 10 cm mellomrom..

Opprinnelig postet av Linn&Shaker

Du sier han ikke har vondt og at salen passer. Hva slags bitt bruker du, og hvordan trives han med det?
I tillegg kan du gå over hele hesten og kjenne etter ømme flekker og stramme muskler i nakke og skuldre og kryss, ikke bare salleiet. Dra over hele hesten med to fingre med litt press og se om hesten reagerer noe sted. Da kjenner du ekstra etter med hendene dine der. Hester kan gå med virvelforskyvninger i nakke uten at hverken vi eller veterinæeren finner det. Og det gjør noe grådig vondt i enkelte stillinger og når hesten gjør enkelte ting.

Når du sier kodeleddsbetennelse tenker jeg alt fra nakken og ned til hovslagerjobben om det er frambeinet. Og fra krysset og ut i halen og ned i høvene om det er bak... Ett eller annet sted sitter det noe.

For å finne det ut kan du sette deg ned og tenke igjennom i hvilke situasjoner han gjorde slik og sånn og hva du eller han gjorde da det startet. Ikke tenk at "jeg bare gjorde som vanlig" eller "jeg ba ikke om noe spesielt", men tenk skikkelig igjennom hva hendene dine gjorde, hvor du var hen, hvordan du satt, hvordan han holdt hodet, hva ørene fortalte osv.

Lykke til med en hest som prater mye og sier ifra at noe er ikke riktig!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  09:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten blir selvfølgelig tynn hvis han har formye energi..hvor mye høy forer du med?synes du burde se på forplanen hans med en gang..hesten min fikk 1/2 energi her for en stund siden og ble helt gal..mange hester reagerer forskjellig på den..men jeg må si at hesten din får MYE energi...
til daglig får hesten min ca 1 1/2 liter med kraftfor..dette er en voksen hest.. jeg forer ikke med bygg eller havre heller..hva er hvitsen med å gi super mye kraftfor hvis hesten bare blir heit?sørg for godt høy,vitaminer og finn ut hva han egentlig trenger av kraftfor...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  09:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal også lete etter et Horsemanshipkurs, hjalp utrolig på eks-hesten min, og jeg har glemt en god del...

Opprinnelig postet av Linn&Shaker

Der skal være et horsemanshipkurs i Farsund i neste mnd ettersom jeg har hørt. ( Jeg og min mann har selv tenkt om vi skal gå på det ).
Jeg vet at det er litt og kjøre for din del, men om det er intressant kan du jo sende meg en mail, så kan du få tlf.nr du kan kontakte videre?

De var visst også veldig intressert i og ha med en araber på kurset etter hva min veninne sa.
Send meg en mail om det er av interesse :o)
( Står på vipsiden min ).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.