hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Grunn til å ri med sterkere bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Grunn til å ri med sterkere bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  19:23:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere er gode grunner til å ri en hest med sterkere bitt?

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  19:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sterkere/skarpere bitt dersom du vil gi finere signaler til hesten. Og dersom du har en hest som går veldig greit til vanlig, men som plutselig kan finne på å dra, da kan et sterkt bitt være ok- slik at du har noe å holde igjen med i de tilfellene det trengs. Noelunde det samme som å bruke sterkere bitt i løp/stevner, der hesten kan bli mer gira og bli sterkere enn den som er vanlig. De 3 som jeg kommer på nå, tror ikke det er fler Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Irriducibili her.
Synes mange blir så ultra sure hvis noen rir med sterkere bitt.. Noen hester er sterkere enn andre,og trenger litt "strengere"signaler,men med et sterkere bitt trenger man ikke ta like hardt,som med et et trinsebitt f.eks. og jeg mener da at det er bedre med et sterkere bitt hvor man ikke trenger "hale-dra i" enn å ri på trinse på en sterk hest,og bli sterk selv i hånden..
Men men,alle har vi forskjellige meninger!
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:25:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg rir hesten min pelham bitt når vi trener markarbeit og sprang. Grunnen til dette er at han blir veldig ivrig og sterk. Da bruker jeg et slikt bitt slik at jeg slipper å henge i munnen hans og da heller kan ta et lett tøyle tak og få han samlet.
Ellers rir jeg på et tredelt trinse bitt....

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  21:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ganske hard i munnen og drar.. det var derfor jeg tenkte på dette med sterkere bitt.. tenkte på å prøve gummipelham.. føler at hesten min bare drar i hendene mine.. kunne pelham funket..? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:35:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg mener fortsatt bestemt at det er hånden som holder tøylene som bestemmer sterkheten av et bitt. Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  22:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
mener det ike finnes gode grunner... hvist det er for å holde lettere kontroll på hesten, synes jeg heller man skulle jobbe mere istede for å velge den enkle løsningen med å finne sterkere bitt ...
er forresten helt enig med Formosissima!

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  23:11:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som er svært myk i munnen og som aldri drar avsted, men jeg rir med det som kalles skarpt bitt (tynt, rett trinsebitt), hvorfor? De fleste hester foretrekker tynne bitt, deriblant min, fordi de har plass til dem i munnen, de hindrer ikke hesten å lukke kjevene, jeg har prøvd mange ulike bitt og hesten slapper mest av med et rett bitt. Men som det er nevnt; Et bitt er ikke sterkere enn hånden som holder tøylen!:) Og hesten er heller ikke hardere i munnen enn det vi gjør dem til, det er vårt ansvar å lære hesten å gi etter for bittet (slik som sofie nevner)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  23:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å gi finere signaler da Sofie? Synes du ikke det er en god grunn heller? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  15:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
så lenge du vet hva du driver med, er myk på hånden og vet hvorfor du vil bruke skarpere bitt syns jeg det er helt ok.
er vel bedre å ha litt skarpere bitt så hesten reagerer enn å ha et bitt så du kan hale å dra uten å få reaksjon?? i en overgangsperiode altså til hesten er ok

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  15:41:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
La meg illustrere med dette:
1. Putt et vanlig, såkalt "mildt" bitt i munnen til hesten - uten å ri, eller ta i tøylene.
2. Bytt bitt, og sett på tja, et jaktkandar, en pessoa eller annet som er tenkt som sterkt - ikke ri, og ta ikke i tøylene.

Merker hesten noe forskjell her? Nei. Den har ikke noe mer ubehag av å ha et pessoa i munnen enn et trinesbitt - de er helt likt formet! Ergo, selve bittet har ingenting å si når det bare er der. Det er når man slenger på tøyler og skal ut og ri det endrer seg -dersom- ikke den som sitter oppå kan å bruke hendene. Kan man det, er ikke et pelham sterkere enn et trinsebitt i det hele tatt.

Blir så lei av diskusjoner om sterke vs. milde bitt. Alle bitt er like sterke/milde - det kommer helt an på hvordan man rir.
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  16:30:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Ja ja det er greit med hånden... Jeg er helt enig. Men hesten min og jeg fungerer bedre sammen når vi rir på pelham. Da forstår han min lette signaler og han virker mer fornøyd. Så dette er grunnen til mitt valg. Men i prinsippet rir jeg kun på tredelt trinse.. Uansett hest og gren. Det er kun ved korrigerings arb vi bruker pelham. Og etter en periode bruker jeg tredelt for å sjekke om han og jeg kan klare øvelsene på tinse..
Vet ikke om dette ble veldig kronglete forklart men håper dere forstår.

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  16:38:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lene23: Jeg snakker ikke negativt om sterke bitt i det hele tatt, og heller ikke det å bruke sterke bitt. For meg er ikke noe et sterkt bitt før det blir brukt feil. Derfor har jeg ingenting i mot at noen bruker det, så lenge det brukes ordentlig :-) Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  21:01:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissima!
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  21:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissima her!
Er hånden som bestemmer hvor sterkt bittet blir.
Angående det med tynne bitt,synes jeg heller man skal se på hvordan hesten er bygd opp rundt ved ladene.
Hesten min hater tynne bitt og bare biter seg fast i dem og drar avgårde og kaster på hodet,mens når jeg setter på et tykkere rundt 18-19mm tykt så sutter han på bittet og går mye roligere og rundere.
Bruker et tredelt da jeg synes disse ligger bedre på tunga enn et todelt.
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  20:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å gi finere signaler da Sofie? Synes du ikke det er en god grunn heller?

Opprinnelig postet av Irriducibili

hvist hesten er allerede for sterk i munnen av et bitt, er det svært ofte det blir til en ond sirkel å putte inn et sterkere, å da vi lhesten etterhvert bli sterk på det bittet osv...
hesten min var helt død i munnen når jeg fikk han, brukte 3 delt bitt på ham, og nå er han blitt mye mere følsom i munnen... vil heller jobbe med hesten for å lære den å gå mye mere på vekt, sete og sjenkler, stede for å putte på sterkere bitt ...vil også annbefale å jobbe mye fra bakken for å lære hesten signaler... men for all del, gjør som du selv ønsker...

http://www.parelli.biz/PNH/Groups/Groups/information/articles/Articles/Article1.html

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 15/10/2005 20:41:18 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.