hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blir hestene dårlige i hovene av foret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Blir hestene dårlige i hovene av foret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:19:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
Ja.. Vi forer med eqvilibra,speedy beat,gulrøtter og norgesfor...

Slik ser oppsettet vårt ut:

Morgen

Kraftfor: 5 dl
Eqvilibra:100gr
Høy: 3kg

formiddag:
1.5kg høy

Middag:
10 gulrøtter
3kg høy

kvelds:
8dl kraftfor
250g eqvilibra
5dl speedy beat
6 kg høy

Hesten er en 13 år gammel fullblods, blir brukt hver dag noen ganger to ganger om dagen.. er 158mkh... bare et problem den har elendige hover!

Har foret denne kombinasjonen i 7 månder nå.. må vi vente enda mere før det blir bedre eller er det helt feil komb??

PLISE HELP ME!!!

X-er er ikke gode å ha!

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  19:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elendige hover er jo litt typisk på fullblodser da.. Tro meg, jeg vet alt om det.. Men du skriver jo ikke på hvilken måte de er dårlige... Sprekker de? Tynn hovvegg? Dårlige trakter? Tja....

Tror nok ikke hesten får dårligere höver av foret, men det er ikke sikkert det blir bedre heller...

Ville prövd å gi biotintilskudd. MEn for at biotinet skal virke må man også ha nok c-vitamin, og om ikke biotinet inneholder dette, må man gi det i tillegg. Gir nypepulver til min hest. Jeg merker ikke så stor forskjell, men det tar jo lang tid för hövene er merkbaret bedre, ofte over 1år, ettersom hele hoven skal vokse ut igjen.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  14:07:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
Han mister skoene og hovene er tørre og sprekker... Han har mistet biter av hovene også. Stakkars go gutten...
X-er er ikke gode å ha! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  21:21:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Først så kan du ta kontakt med hovslageren du bruker og spørre han til råds.

Biotin er, som Sunnyann har nevnt, noe man kan gi. Ellers så finns det urter som også skal hjelpe mot dårlige hover.

Et annet forslag er hovfett/olje, hov stärkare, eller andre midler som skal hjelpe.

Det beste hadde kanskje vært å gjøre hesten til barfot om det er mulig. Gå da i tilfelle grundig til verks og gjør det skikkelig, kanskje i samarbeid med barfotspesialist?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  22:07:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
Hehe.. syntes ikke jeg ser for meg prime uten sko! Det er nesten så han blir sår bare av og skifte sko! Han blir kjempe lett sårbeint... Og han mister deler av hovene ! Kjeme dårlig hovkvallitet.. :(

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  22:25:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe.. syntes ikke jeg ser for meg prime uten sko! Det er nesten så han blir sår bare av og skifte sko! Han blir kjempe lett sårbeint... Og han mister deler av hovene ! Kjeme dårlig hovkvallitet.. :(

Opprinnelig postet av *prime*

Alle hester kan bli barfothester. Å være barfot er det som er naturlig for dem.

Så klart må du være veldig tålmodig om du skal konventere til barfothest. Det er ikke bare å ta av skoene et par uker: "Dette gikk ikke, hesten er stokk halt (sårbeint)", for så å konkludere med at hesten ikke kan være barfot og at barfotideèn generelt er noe dritt.

Hovkvaliteten til hester som er barfot er ofte mye bedre enn de som går med sko. Har hesten dårlig hovkvalitet så blir den sterkere etterhvert; hoven til en tradisjonell hest som bruker sto trenger jo ikke være sterk, den har jo skoen der som tar "støyten"! Hoven til barfothesten tilpasser seg underlaget den blir brukt på; hoven blir hardere/mer slitesterk om den blir brukt på hardt underlag enn om hesten bare blir brukt på realtivt mykt underlag.

Er en hest i stallen som hadde fryktelig dårlige hover. Eieren fikk valget av hovslager: prøv henne som barfot, noe annet er ikke mulig.
I dag fungerer hesten flott som arbeidshest/skolehest på jordbruksskole.

Ble litt off-topic med tanke på fòring dette.

Gå til toppen av siden

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  22:47:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
er det mulig?? Det er bare det at når Prime sto på sommerbeite i sommer så fikk ivertfall jeg meg et sjokk! Han hadde gått i to dager uten sko på den ene foten, og den så ikke ut! Har bilde hjemme.. De er rett og slett utrivelig hvordan den så ut! Og han måtte gå med boots (er ikke sikker på om jg skriver det rett) I to månder før skoeren torte og begynne og skjere på hoven igjen! ja.. Har bilder av hvordan hoven så ut.. Eller den så IKKE ut..

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  23:09:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Han er kanskje et noe spesielt tilfelle? Om du har boots, hvorfor bruker du ikke det til vanlig også da?
Hovene blir ivertfall ikke bedre av at man hamrer sømmer i den "hele" tiden, det er jo en påkjenning det også.

Ville uansett tatt kontakt med hovspesialist og/eller barfotspesialist.
Evt også fòrekspert/dyrlege for å se om det er noe stoff som mangler hesten.

*idèmyldring*

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  23:10:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nettopp derfor bør kanskje hesten har en periode uten sko (eller for alltid). Men du MÅ bruke boots i starten. Gå til toppen av siden

*prime*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  23:16:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*prime*  Svar med kopi av melding
ok...skal snakke med onkel om det.. Hannes hest så.. Men takk uannsett! Skal fortelle dere hvordan det går

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  14:16:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har dårlige høver abefaler jeg å prøve Biotin:D
Det er ganske dyrt.. men høvene blir kjempefine etterhvert.. :)

Det finne4s også ting til å smøre på høvene for å myke dem opp litt o.l.. orskjellige gel'er og sånn;)

Du finner sikkert noe som hjelper:)

-Tine. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.