hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har noen her World Fengur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Har noen her World Fengur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

maane

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  00:44:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen her som har tilgang på Fengur? Funderer over noe som jeg ikke får helt til å stemme...

Jeg har hatt to hester fra Ytra-Vallholti; Logi og Askja. Askja sin mor heter Kvika frá Ytra-Vallholti, og hun har en helsøster som heter Drottning frá Ytra-Vallholti. Logi sin mor heter også Drottning frá Ytra-Vallholti, men jeg er usikker på om det er samme hest!

I stamtavlen til Logi står det at foreldrene til hans mor ikke er de samme som foreldrene til helsøsteren til Askjas mor. Men når jeg har søkt på icelandic-horses.com står det at Drottning bare er én hest, og at hun er mor til Logi og helsøster til Kvika.

Nå vet jeg ikke om jeg skal stole på stamtavlen til Logi, eller om icelandic-horses er særlig nøyaktig. Hos min hest Dimma (datter av Askja) sto det blant annet oppført Kolgrimur frá Kjarnholtum som både far og morfar. Hennes far er jo Mosart, mens Askjas far er Kolgrimur...

Men jeg er jo likevel nysgjerrig på om to av hestene jeg har hatt er i ganske nær slekt uten at jeg har visst det. Hadde jo vært gøy. Og jeg innbiller meg at Fengur er mer nøyaktig og seriøst enn icelandic-horses.com.

Så om noen (som i det hele tatt skjønte noe av dette her) har tilgang og kan sjekke, så hadde jeg blitt veldig glad! :)

Maju
» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  14:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!

Jeg har også letet endel inne på icelandic-horses.com, for å finne mer om slekten til hesten min. Hesten min heter Dreyri fra Hömrum. Han er etter Eiðfaxi frá Stykkishólmi. Ja, han fant jeg. Men hesten min står ikke under avkommene hans. Men det er nok fordi at Dreyri ikke ble vist som hingst, det virker bare som om det er kårede hingster og premierte hopper som står der. Så sjekket jeg på mora. Hun heter Brella fra Hömrum. Ja, jeg fant en hest med det navnet. Men foreldrene henne stemmer ikke overens med de besteforeldrene som står på stamtavla med Dreyri. da begynte jeg å lure, for det virket veldig rart. Men så kom jeg i kontakt med ei som har jobbet på Hömrum gården, og hun sa at der var det vanlig å bruke samme navnet på fler hester, ihvertfall var det det før i tiden. Så det kan tenkes at mammaen til Dreyri ikke er premiert, derfor er hun heller ikke lagt inn der. Hun mente også at icelandic-horses.com bare har lagt inn premierte hopper og kårede hingster. Kan jo også tenkes at denne databasen ikke er helt fullstendig heller. Hadde vært gøy å hatt tilgang på worldFengur.
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  16:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare premierte hopper og hingster som er inne på icelandic-horses.com. Har funnet alle hestene jeg har/har hatt der inne, og ikke alle er vist eller kåret. Men det er nok en del feil og mangler i denne databasen, tydeligvis. Men det er nok riktig at flere hester har samme navn. Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  20:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok. da så. Da er vel nærmeste logiske forklaring at den mest sannsynlig ikke er en fullstendig og nøyaktig database. For det er mange hester jeg ikke har funnet der. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  01:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom denne Drottning er helsøsteren til din hest Askjas mor, må den jo nødvendigvis ha samme foreldre som Askjas mor..., og da burde det jo bare være å se på stamtavlene til begge hestene, og dersom Askjas besteforeldre på morssiden, og Logis besteforeldre på morssiden er de samme, så er det samme Drottning...

Men ellers så sjekka jeg på worldfengur, og det ser for min del ikke ut som de to hestene dine er i veldig nær slekt...
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  12:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Da finnes det nok to Drottning frá Ytra-Vallholti, og icelandichorses.com er IKKE til å stole på. Hvor mye betaler du for Fengur?
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  23:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker ikke hvilket alternativ jeg gikk for...er vel tre alternativer å velge mellom. To av dem er årsabonnement, men med ulike antall innlogginger, og en er bare for en kort periode/veldig få innlogginger...

Du finner nok prisen på siden deres, evt gå inn på bestilling av abonnement, og så bare kanseler bestillinga dersom du bare vil se prisen:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.