hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål til dere islandshestryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Noen spørsmål til dere islandshestryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Skogstroll

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  14:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
1) Hvor høyt er det høyeste dere har hoppa med islendern deres?
2) Hva forer dere med og hvor mye for gir dere hver dag?
3) Hva slags dekken har dere og hvor ofte bruker dere dem?
4) Er 5gjengere gjenomsnittlig dyrere enn 4gjengere?
5) Egner islandshesten seg dårligere til sprang enn andre ponnier på samme høyde?

Håper noen kan svare..
Klem fra Snart-Islender-Eier

Svala_4ever

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  18:33:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvala_4ever  Svar med kopi av melding
1. Høyeste jeg har hoppa med isl. hesten min er 60 cm:P Hu er ikke så veldig glad i å hoppe, men har hoppa 1 meter med islendigen til kusina mi.
2. Svala går på rundball ute og i tillegg får hun en kopp med vitaminer og komp. på kvelden.
3. Jeg har kun et transport dekken som jeg bruker når hun skal reise, bruker ikke no dekken ellers.
4. 5 gj. er som regel dyrere enn 4 gj. tenker jeg.
5. Hm..vanskelig sprm. Alle har forskjellige meninger om det, jeg bruker ikke hesten min i sprang ihvertfall. Det er ikke mange som gjør det altså, og isl.hesten er vel "lagd" mer for gangartsridning. Jeg har hørt at sprang kan "hemme" gangartene, vet ikke om det er sant sa men..Tror ikke det er det azza

- Svala frà Àsgarði <3
&
Heiða frà Hæli <3
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 21/08/2005 :  20:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
1: Jeg og Snorre hoppet vel 1:20 enkelthinder, startet opp til 80 cm sprang. Gamlehesten min ble i følge forrige eier startet 1:10....

2: Varierer veldig mye fra hest til hest, men de fleste islandshester er nøysomme og greier seg på høy/rundball med litt kraftfor i tillegg, for og få i dem nødvendige vitaminer. Mine hester pleier og gå på fiberrikt for om vinteren, sånt som lucerne og betfor, med litt havre for "sprutens" skyld. Det har de fungert veldig bra på. Men de har alle vært myyye mer lettforet enn kaldblodsvallaken min.

3: Jeg har regndekken, ulldekken, fleecedekken og bobledekken. Brukes etter behov. Ull og regndekken på svette, kalde vinterdager. Bobledekken ved klippet hest. Fleecedekken ved transport. Også her er det veldig viktig og se ann hesten individuelt. Noen fryser lettere enn andre.

5: Hvor mange gangarter hesten har er ikke vesentlig for prisen, det som er vesentlig er kvaliteten på gangartene.

6: Så lenge du har en velbalansert og sterk islandshest som ikke mikser gangartene, egner den seg like bra som sprangponni som f.eks en nordlandshest. Men, islandshesten som nordlandshesten er tyngre enn de edlere sportsponniene, og de færreste vil derfor kunne måle spenst med dem.
Gå til toppen av siden

ine & mimir

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  21:57:11  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingine & mimir  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseine & mimir  Svar med kopi av melding
har hoppa ca o.80 i skogen oh o.60 på banen...han har også løshoppa opp til en meter...

forer med saracen for.. han får fibermix og pellets halv liter pellets og en neve fibermix hvert måltid.. litt mindre om han ikke blir ridd... han får også 2+3 kg høy hver dag (+ litt når han er ute)=)
har regn dekken og fleeceteppe... regnteppe bruker jeg om det er drit stygt vær og regner + blåser eller vi skal noe spesielt og han er rein og jeg ikke har tid til å børste / vaske han igjen ( han er en liten gris=) ) fleece teppet om han er våt eller svett evt på transporten
kommer helt ann på hesten...
5) Egner islandshesten seg dårligere til sprang enn andre ponnier på samme høyde?
kommer helt ann på hvordan islandshest det er...om den er tungt /lett bygd osv...=)
håper du får deg en hest som du trives med da lykke til

**IIIIIne å Mìmirgolle<3** Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  11:25:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Vil svare jeg også=)

1. Þyrla hopper ikke...så enkelt er det...nåja, hun dura over en stokk på en meter i skogen engang, men stilen var heller forferdelig!

2.Forer med høy som basisfor. Hesten min blir helt ødelagt av silo. Nå om sommeren får hun bygg, havre, solsikkefrø og vitaminer i en musli vi blander sjøl. Ettersom hun er drektig og ikke har lagt på seg så bra hittil, får hun ganske mye mat. (Ikke høy på sommeren dog)

3.Jeg har et tynt vinterdekken og et regndekken samt et svettedekken. I tillegg har jeg et par ullpledd jeg legger under regndekkenet f.eks. Vinterdekkenet må også ha et ullpledd under hvis det sludder bløt snø for dte er alt annet en vanntett! Bruker helst dekken når det sludder og blåser midt på vinteren. Om sommeren, høsten og våren går hesten uten. Nå som hun er drektig må vi passe ekstra godt på varmen hennes da...

4.Enig med Elisabeth E på denne.

5.Spørsmålet er vel ikke om hesten egener seg dårlig til sprang, det er vel heller det at Islandshesteiere generellt ikke er så interessert i sprang. Islandshesten er en gangartshest så hvis man skal satse sprang ser jeg ikke fornuften i å kjøpe en hest som er såpass dyr og ikke bruke den til det som gjør den spesiell...

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  23:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
1 ) Hesten min har ikke kommet enda, så jeg har fortsatt ikke hoppet med den ;) Men har ellers hoppet opp til 1 m med islandshest
2 ) Islandshest er generelt svært nøysomme med fòret, og klarer seg som regel med høy + litt kraftfôr pr. dag. Har selv god erfaring med Champion =)
3 ) Islandshesten er en av verdens mest hardføre raser, som på island går ute året rundt. De har lagret et fettlag under pelsen og holder seg varme i vått og kaldt vær. De klarer seg dermed godt uten dekken. Har selv et termodekken og et fleecedekken, men bruker dette kun hvis det er VELDIG kaldt. Dette fungerer godt for både meg og hesten.
4 ) Som Elisabeth sier; hvor mange gangarter er ikke det viktigste, det er kvaliteten på gangartene som gjør en hest dyr.
5 ) Hvis du er ute etter en sprangponni, er vel ikke hesten den beste rasen, men mange islandshester er utrolig flinke til å hoppe :) Bare hesten har muskulaturen for det, er det ingen ting i veien for at den skal kunne hoppe :)

... Klem fra Ane&Somi:)

HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  01:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg har hoppet 100meter og startet 80cm
men han har hoppet 110 enktelt hinder med en venninne!

2) Hva forer dere med og hvor mye for gir dere hver dag? havens museli blanding uten havre og godt grønt høy

nå bruker jeg ikke dekken men skal klippe dyret så må snart sette igang
har dekken for alle tempraturer og vær forhold

4) Er 5gjengere gjenomsnittlig dyrere enn 4gjengere? ja om den har gode rene gangater men heller en god tølter en en som slurver i begge gangartene

nei det tror jeg ikke det er treningen som avgjør dette!
jeg har selv ridd min i feltritt og slått varmblodser og sportsponnier uten problem
bare det at vi var for raske

gjør livet til en fest ri islandshest

til hverdag og fest rir vi ISLANDSHEST

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  19:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har hoppet 100meter og startet 80cm

Pleier ikke henge meg opp i små-feil...men denne var for god til å la gå forbi...
Litt av en ponni som kan hoppe 100 meter!
*s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:13:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
-havens museli blanding uten havre og godt grønt høy

Den var også god =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  22:05:59  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding
1) jg har hoppet ca 1m men vet om en islending som har hoppa 1.30 i enkelthinder

2) egentlig kommer d ann på hesten.. jg har ikke islandshest men skal kjøpe mg.. har bare (nesten) ridd islendinger

3) di fleste islendshester trenger ikke dekken.. men eksemhester trenger ( kommer ann på hvor kraftig eksem da) men hvis jg rir hesten svett så setter jg enten han/ho inn litt eller setter på ett vinterdekken ( om vinteren)

4) det kommer ann på hvor flink han/ho er til å tølte og passe..

5) nei faktisk ikke men d er litt forsjellig fra hest til hest.. hvis han/ho ikke liker å hoppe kan d være at en på samme høyde er flinkere

*~det var det~*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  09:08:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja en meter er stort for en islandshest!

bruker også havens weeee

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  12:18:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Tja, 50 cm? Ikke så høyt ihvertfall. Jeg liker ikke å hoppe:P Men Hidlingur har løshoppa rundt en meter.

Høy og kraftfor. Høy tre ganger til dagen og kraftfor om kvelden. Om sommeren er det kun gress og kraftfor.

Har fleecedekken som jeg bruker når han er svett. Har også vinterdekken, men har ikke hatt bruk for det enda. Regndekken bruker jeg om jeg skal noe med han senere på dagen.
( hvis det regner såklart..)

Kommer vel an på kvaliteten på gangartene..

Tja, tror ikke det. Men kan være greit at islendingen ikke blander sammen gangartene sine mot hinderet, da kan det bli litt klabb og babb

Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  14:38:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
1. Lúkas har hoppet ca 1.20 m
2. Lúkas får: 4 dl kraftfor
5 dl havre
4 dl gull
250 gram equlibra
en skje vitaminer
høy

3. jeg har 2 fleece dekken, regndekken, termodekken, striedekken med fleece inni, og et stalldekken. Jeg bruker nesten aldri dekken, men bruker mest fleecedekkenet og regndekkenet

4. 5-gjengeren kan ofte være dyrere, hvis den har alle gangartene og er god.. Men så klart er jo en god 4-gjenger dyrere enn en mindre god 5-gjenger..

5. Jeg tror en islandshest klarer seg like bra i sprang som andre ponnier..

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  00:05:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
1)Har hoppet 1m med den gammle hesten min,han elska det...
2)Ca.4,5kg høy pr.dag fordelt på 3måltider.
Har ikke begynt å gi kraftfor til den nye hesten min enda,hun må vennes til det
for på Island der hun stod fikk de ikke kraftfor så hun forstår jo ikke helt at hun
skal spise det greiene der....
3)Har masse forskjellige dekken,bruker bare dekken ute hvis det er skikkelig drittvær,og etter
jeg har ridd hvis hun er svett.
4)Kommer vel helt an på kvaliteten på gangartene.
5)Mange islendinger er gode i sprang,men jeg tror nok feks en sportsponni ville gjort det bedre
for en islending er ikke til for å brukes som spranghest akkurat.

Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  19:36:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
God hest du har Tigull.. Som hopper 100meter:) hih.. Den skulle jeg likt å ridd:)
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  00:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høyeste foreløbig er nok rundt 50cm på tur, men han hopper veldig fint, så han kan nok hoppe MYE høyere.

0,7kg komplett, 0,3kg alfalfa pluss en skje urteblanding

Det har vært variabelt. Første året jeg hadde han stod han på stall og var ute hele dagen. da brukte han aldri dekken. Jeg ble nødt til å barbere deler av han fordi han var så varm. Så stod han et år på utegang, da gikk de med regndekken i regnperioder. Det fungerte fint. Nå står han på stall igjen, og jeg tror jeg kommer til å helbarbere han. Da blir det nok et tynt ulldekken inne, og regndekken ute.

Det sies så, men jeg synes ikke det virker slik, hvertfall ikke på hobbyhestnivå. Mange hobbyryttere eller ryttere på litt lavere nivå vil jo helst ha 4-gjengere.

Sprangteknikk hos islandshest varierer VELDIG fra individ til individ tror jeg. Men så har de jo sjeldent noe godt utgangspunkt, da islandsrytterne ikke en gang korter inn de superlange stigbøylene når de skal hoppe mye kløning som ikke er hestenes feil... Det største problemet for sprangen tror jeg nesten foregår MELLOM hinderne, da det for mange av hestene, særlig 5-gjengerne, kan være vanskelig å holde galoppen, og særlig kort galopp.

Jeg har selv planer om å trene opp islendingem min i sprang, men foreløbig har vi konsentrert oss om dressuren.

Hvis du går inn på forum og chatt, og islandshäst på www.bukefalos.com og søker på hoppning, kan du finne tråder om sprang med islandshest. Tror det er en som kaller seg Freyr der inne, som har startet 1,20 med sin!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.