hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trener dere selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 trener dere selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  22:27:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

Vi trener hestene våre for at de skal bli i fin form osv,men trener VI nok selv??

Ridning og hestestell er jo veldig bra trening,men trener noen av dere utnom dette?

Selv sykler jeg ut til stallen(om været tilater det da..:) ikke stort men mange sier at det ikke er trening og ri!!?? HallO!!! vi ska være ryttere og ikke passasjerere!!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  00:39:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er nok absolutt trening å ri. De som mener at ryttere er passasjerer vet bare ikke..

Men ridning er veldig "ensidig" trening. Det er noen muskelgrupper du trener mye, og noen du ikke trener så mye. Derfor kan det være lurt å trene utenom ridning også.

Ridningen kommer dessuten svært godt ut når det gjelder trening av kordinasjon, men desverre ikke så godt ut når det gjelder kondisjon. Så en test en gang hvor slike "punkter" ved ulik idrett var sammenliknet. Her kom ridning ut med 10/10 på kordinasjon. Svømming som kanskje regnes for den mest alsidige treningsformen på mange måter fikk her 9/10. Men på kondisjon slo ridning ut med noe så dårlig som 3/10, mens svømming f.eks. fikk 10/10. Tror samme test også tok for seg styrke, og da kom ridning ut med noe som 4/10, og svømming 10/10. Så hvis en ønsker å trene styrke og kondisjon så bør en nok trene ved siden av ja.. Toppryttere trener jo gjerne noen timer utenom hesteryggen også. Nettopp for å holde seg i form og være sterk også på de områdene en ikke får trent seg så mye opp i ridning. Det er jo likevel ingen ulempe å ha god kondis og styrke når man rir, selv om man kanskje ikke bygger så masse muskler (ok.. Du bygger jo noen, men som sagt veldig ensidig..) og kondisjon akuratt på hesteryggen.

Trener sjelden ved siden av ridningen selv. Dvs jeg sykler litt (mest av praktiske og økonomiske årsaker egentlig), men å ri og trene på treningsstudio blir litt mye (og koster for mye). Har i perioder heller trent på treningsstudio (mest aerobic, men også litt svømming, helsestudio og spinning) enn å ri (i perioder hvor jeg ikke har hatt noen hest å ri). Men det er rett og slett bare for å holde meg våken ved siden av studier. Det er mye morsommere å ri, så nå gjør jeg bare det Er ikke akuratt topprytter med kjempe ambisjoner når jeg rir hele en dag i uka, og ikke eier egen hest liksom..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  00:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ridning er trening, enkelt og greit. Uvitende folk har et annet syn på det selvsagt - men la de prøve. Problemet der er vel at du må kunne en god del for å bli skikkelig sliten. Men alle som har ridd en hard dressurøkt kan vel skrive under på at det er hardt?

Jeg gruer meg, skal begynne å ri unghest til høsten og MÅ komme i litt form selv først. Utsetter det hver dag. Det er mye som må skje først - kondis, vekt, styrke skal være litt bedre før jeg går i gang. "Låner" derfor en dyktig rytter i full form til innridningen. Pluss det faktum at hun selvsagt er mer dyktig enn jeg sikkert har noe håp om å bli.

Det er sikkert en fordel å trene ved siden av. Gjør det enkelt, gå eller jogg med hesten. Når du skritter frem/ av - hopp av og gå. Lei hesten en tur i stedet. Det er sikkert ikke noe minus om man trener litt ekstra. Det skader deg jo ikke.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/05/2003 :  12:03:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel så er det jo trening å ri:)
Men jeg syns det er på sin plass å trene litt utenom!!

Dere nevner vel alle at det er hardt å ri en dressurøkt!!
Det er det jo, men tenk så mye bedre dere presterer om dere ikke er så slitne, men rir med samme intensitet!?
Grunn god nok til å trene for meg!!

Er jo en god del enig med spoff, det koster penger å trene i treningsstudio osv.
Men det er mange muligheter for trening uten helsestudio; man kan sykle, jogge, gå, svømme, gå på ski (om vinteren) og sikkert mer jeg ikke kommer på akkurat nå...
Forøvrig er det jo kjempetrim å hoppe tau og masse andre barneleker.

Det er jo en mulighet å få med folk i stallen på "boksen går", "titten på hjørnet", "gi et lite vink", hoppe tau, osv, osv. stort sett er jo alt som må til at noen tar et initiativ

Selv så jogger, sykler og svømmer jeg!!
Jogging er kjedelig, men bra! Sykling er skikkelig bra får lår og legger og svømming er bra for det meste

Guro

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  13:13:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Ridning er absolutt trening, spesielt hvis man gjør stallarbeid i tilegg. I et blad jeg har står det hvor mye kalorier man forbrenner ved mange forksjellige hesteting (som f.eks galoppere ti minutter, fôre, osv.) Hver enkelt ting forbrennes ikke så mye, men hvis man legger alt sammen blir det endel.
Men siden ridning bare trener noen muskel grupper trener jeg litt utenom også.

Jeg jogger et par ganger i uka, tar sit-ups og andre styrkeøvelser, sykler, svømmer og spiller fotball (sist nevnte skjer bare i gymtimene på skolen ;o) )

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/05/2003 :  15:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Maa si at ridning virkelig er hard trening, og det flinkere du er, desto hardere blir det!

Men det er riktig som spoff sier at ridning gir deg store muskler paa noen steder. Ta en titt paa de som har drevet med ridning hele livet, som er rundt 30-40naa. De er oftest helt krokete i ryggen og har en merkelig gange.

Riktignok skal vi sitte rett i ryggen naar vi er paa hesten. Desverre utvikler man let tunge muskler bak paa skuldrene, noe som gjoor at skuldrene faller forver, som gjoor det vanskelig aa holde en fin rett rygg. Ogsaa faar man masse muskler i skjenkelene og i nedre del av armen. Resultatet blir at man blir gaaende med en krumm rygg, bena fra hverandre og med store vide skritt. ikke akkurat pent, ser selv at jeg er begynt aa bli slik.

kanskje det er lurt aa balansere musklene litt... med annen trening. selv har jeg tenkt aa begynne aa svoomme mer, men det er jo det med tidsmangel da...
Gå til toppen av siden

Solmira
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  20:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridning kan absolutt være trening men alle muskel gruppene blir vel
ikke brukt like mye og dermed blir det sånn som med hesten hvis den er for mye trent på den ene siden vi blir rett og slett skeive i muskelgruppene i forhold til kroppen.

Det er ikke sikkert at dette er fakta.Bare en teori som jeg tror kanskje kan være litt sann..

Selv trener jeg 4 dager i uken da jeg spiller en del fotball hjemme,
spiller håndball om vinteren , hopper høyde og går på dans , dermed blir det endel trening hjemme også..

Har ikke noe kondis å skryte av for det.
Men det er gøy og jeg får trenet andre muskelgrupper håper jeg...

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 30/05/2003 :  00:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridning er definitivt god trening -men ensidig!
Derfor trener jeg også andre muskelgrupper. Hovedsaklig ved jogging, gåing(i høyt tempo) og sykling. Men svømming om sommeren og langrenn/slalom om vinteren er heller ikke å forakte.
Trener også kampsport og styrketrening for muskler og selvdisiplin, samt intervalltrening for kondisjonen.
Er allikevel ikke akkurat i noe særlig god form for tiden. Har altfor lite tid og lyst til å trene. Men, som vixi sier, trening kan gjøres enkelt sammen med hesten. Gå tur med den etc. Idag har jeg vært på kurs med Piet Bakker, og skal i dagene fremover få hjelp av ham til å lære meg dressur på lange tøyler, så da blir det utvilsomt mye gåing på meg og Astor frremover! God mosjon det og..

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  00:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Et annet tips til mosjon er jo å låne 2 åringen min å lonsjere den. Jeg løper som en gal - hun er regelrett lat og har 0 respekt for pisken. Ingen reaksjon! Synes liksom ikke jeg kan gå på å piske henne heller, hadde vært fint om hun hadde respekt for pisken - men at hun skal være redd blir jo heller ikke riktig.

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  11:34:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Som alle andre sier her er ridning trening.
Men det varierer iallefall for meg hvor mye jeg får trent når jeg sitter på hesteryggen.
Mest trening får jeg nok når jeg trener dressur eller sprang.

Har lest en del bøker gjennom tidene og nesten hver eneste en sier at man burde trene selv ved siden av ridningen for å kunne oppnå et bra resultat.
Jeg sykler til stallen noen ganger, men synes ikke dette er nok selv.
Er jo ikke så kjekt at jeg må avbryte treningsøkta fordi jeg er sliten, mens hesten akkurat har fått varma opp!
Heldigvis har jeg aldri opplevd å måtte gjøre dette selv, men jeg blir sliten nok.
Men flere av de på stallen har måttet gå av midt i treningsøkta.

Tror at hvis du trener mer at du også har bedre forutsetninger hvis noe skulle skje.
Som hvis man detter av hesten.

Broren min kjørte utfor med motorsykkelen sin.
Hadde han ikke vært utrolig veltrent hadde han nok ike kommet så godt fra det.

Husk å besøke min VIP

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  16:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste sier jo at ridning er trening!
Det synes ihvertfall jeg ;)
Trener ikke så mye utenom,men man trener alltid litt på skolen osv.
+ i stallen går man jo å beveger seg hele dagen nesten!
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  23:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
trener når jeg rir; står i salen når jeg traver ( ellers traver hun ikke) og rir masse i terreng. kjenner at jeg har gedigne lårmuskler...:7
jeg har gym to ganger i uka og jeg går og sjekker hestebeitet hver dag, er en del hjort her som kanskje kan rive det ned.
prøver litt å trimme, men etter en rideøkt er jeg som regel sliten og det er enklere og benke seg ned forann pc eller tv =)

=)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/06/2003 :  15:53:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis man har en hest som er ganske grei så er jogging ganske gøy med hesten ...har prøvd, og da har du jo en venn som drar deg med når du begynner å bli sliten...

Det aller festligste var alle hundeeierne som så litt smårart på meg der jeg kom med min "hund" på slep:)

Husk at det aller viktigste er at det skal være gøy å trene, akkurat som vi tenker på at det skal være gøy for hesten, så skal det være gøy for oss også...

Og nå i solvarmen kan man jo bare ta noen sit-ups når man ligger og soler seg, eller noen armhevinger...og det er sikkert mer behagelig for hesten også om vi jogger med den enn om vi sitter oppå den:)

Guro

Gå til toppen av siden

ThereseJ

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  15:36:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseThereseJ  Svar med kopi av melding
I tilegg til å ri fem dager i uka, spiller jeg handball tre dager i uka, i tilegg til turneringer og kamper i helgene. Har merket at det er MYE lettere å ri dressur (Rir ikke mye sprang)når man selv er i form! Det er viktig og holde seg selv i form, og ikke bare passe på hesten. :)
andùnë dû falas girith hìni... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  09:27:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Rir 4 dager i uka, mest dressurtimer - god trening. Men liker å trene andre ting også: Har danset klassisk ballett siden før jeg begynte å ri, men de siste åra er det blitt mer jazz og moderne, ellers prøver jeg å komme meg på forskjellige former for aerobic noen dager i uka. Og om vinteren blir det en del telemarkkjøring i Vassfjellet og på Oppdal. Om sommeren har jeg med meg hesten min hjem, blant høye fjell og daler, så jeg pleier å leie henne opp på fjellet, slik at også jeg får trimmet litt;)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/01/2004 09:28:37 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2004 :  22:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
synes trening i tillegg til ridning er veldig viktig!
ikke bare for å unngå for ensidig trening men som skadeforebyggende, presentasjonsforbedrene og ikk eminst forsvar ved knall og fall.
Trener selv 6-7 dager i uken. trener løping 3 dager, styrke 2 ,beveglighet 1, rir en dag og sykler egentlig en dag, men akkurat nå venter jeg på å få ordnet sykkelen for en ny sesong. Trener også 2 timer gym i uken, trener styrke på kvelden (bare et område, rygg, mage, ben ol) de dagene jeg løper. Ridningen har blitt merkbart lettere etter treningsmengden ved siden av er økt.

hender også at jeg går en liten tur med enten skolehest elelr andre stallfolk når jeg er i stallen.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.