hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - flått bitt..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 flått bitt..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

angelina1
» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  12:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som vet noe om flått bitt på hest..kan hester bli syke av det??

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  14:27:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har erfart litt etter at Araber hoppa mi ble syk etter flåttbitt i våres. Hester kan både bli syke og ikke, kommer ann på om hesten er allergisk til flått eller ikke. Også er det noen flått som har med seg en bakterie som jeg i farta ikke husker hva heter. Denne bakterien kan alle dyr bli veldig syke av.
Jeg laget et emne om flått bitt en gang, du kan jo lese der hva som ble skrevet.
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=5574

Sportsponni hoppa mi reagerer på flått om de setter seg i ansiktet hennes, da begynner et stort område rundt flåtten å værke og allt hår rundt flåtten detter av med værket... Før skjønte jeg ingenting da jeg så disse store flekkene med værk, pelte og vasket vekk allt værk og i midten av ringen satt det alltid en flått, fant en slik senest i går. På kroppen bare hovner hun litt opp der flåtten sitter, og med en gang flåtten er ute går hevelsen fort ned igjen!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  20:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Får du ikke fjernet flåtten med en gang kan hester bli ganske syke av det ja.
Flåtten kan/har med seg en bakterie: Borrelia Burgdorferi, som kan utvikle en sykdom som heter Lyme Borreliose.
Symptomer i første stadium er at det går på hud,so mhevelse etc.
Symptomer i andre stadium går på nervesystemet/hjerte.
Symptomer på andre stadium er at det går på ledd og igjen kraftigere på huden.
Så det er viktig at veterinæren sjekker hesten,selv om du får ut flåtten etter hvert,kan den allerede ha klart å smitte, og da i værste fallkan hesten bli lam.
Veterinæren behandler hesten med antibiotika.
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  09:39:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg har ett innlegg over her, "føll mister ALL pels". Kan flått forårsake at hun har mistet så mye pels hvis hun kan være smittet av borellia?
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  18:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville karnsje ha tatt en blodprøve av henne på det.men hva med føllsjuken??..takk for svarene deres,det var litt om denne virusen her jeg tenkte på...at det da faktisk kan skje det samme med hester som med oss mensker..har en pappa som ligger på sykehuset pga flott bitt og det var da jeg begynte å tenke litt...
han har muligens blitt bitt for noen år siden og blitt veldig dårlig nå...
er vel karnsje ikke så dumt å få skjekket hestene sine innimellom da
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  22:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ville karnsje ha tatt en blodprøve av henne på det.men hva med føllsjuken??..takk for svarene deres,det var litt om denne virusen her jeg tenkte på...at det da faktisk kan skje det samme med hester som med oss mensker..har en pappa som ligger på sykehuset pga flott bitt og det var da jeg begynte å tenke litt...

Opprinnelig postet av angelina1

Er visst veldig vanlig at man ikke blir sjuk av flåtten før et halvt år etter eller noe..

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  00:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av angelina1

Huff da, god bedring til faren din.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  10:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk ..det går bra med han.han må gå på antibiotica i en måndte.blir nok frisk igjen,men borrelian hadde gått i ryggmargen og var på vei opp til hjernen..noe som kunne ha gjort han lam...
men det ser heldighvis ut som de skal ta det...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.