hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galoppere med "tung" og uvillig fjording
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Galoppere med "tung" og uvillig fjording
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  10:59:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hesten er ung (4år) og kan følgende: Den kan hjelpere for skritt, trav, øke farten, gå til siden, rygge og stoppe. Det eneste hun sliter med er galoppen. Jeg har prøvd de fleste triks for å få henne til å fatte galopp. Men hun er uvillig; Hun gjør det bare når hun selv vil. Hun fatter best og mest riktig når vi er ute på tur, men på bane vil hun rett og slett ikke. Da bare langer hun ut i trav, eller hun fortsetter i samme tempo.

Tips til hvordan jeg kan få henne til å galoppere ellers også? Ikke bare på tur?

www.hestene.no

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  12:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeeg sliter med det samme med Sportsponnien min, og jeg har nå begynt å ikke forlange veldig mye galopp på banen, kun litt på hver hånd... Galopperer en del på tur og masse ros... Også trener vi galopp i longe...
Dette for at hun skal bli sterkere. Hoppa mi er rett og slett ikke sterk nok til å galoppere mye på bane enda. Mulig det er samme hos denne Fjordingen?

Jeg holder på å få hesten til å skjønne at galopp er gøy. Når ting er gøy, blir jo ting straks litt lettere for hesten.

Vet ikke om dette er noe triks enda, siden det ikke er så lenge siden jeg begynte med det, men jeg føler det er verdt å prøve!
Lykke til!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  14:21:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeeg sliter med det samme med Sportsponnien min, og jeg har nå begynt å ikke forlange veldig mye galopp på banen, kun litt på hver hånd... Galopperer en del på tur og masse ros... Også trener vi galopp i longe...
Dette for at hun skal bli sterkere. Hoppa mi er rett og slett ikke sterk nok til å galoppere mye på bane enda. Mulig det er samme hos denne Fjordingen?

Jeg holder på å få hesten til å skjønne at galopp er gøy. Når ting er gøy, blir jo ting straks litt lettere for hesten.

Vet ikke om dette er noe triks enda, siden det ikke er så lenge siden jeg begynte med det, men jeg føler det er verdt å prøve!
Lykke til!

Opprinnelig postet av Roxira

Takk for svar! Hun har nå dessverre dratt hjem igjen, jeg hadde henne bare på fòr. Hun skal bare stå til vedlikehold i vinter, men jeg håper på å få komme til dem å ri henne noen turer. Alltid når vi galopperte var det med toppede ører og masse lyst, men med en gang vi kom inn på en bane, var det bare så vidt hun ville trave...

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 05/10/2005 14:22:39 Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  00:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Hehe, fjordingen min er sånn som du beskriver; han blir en helt annen hest på banen!
Har hoppa lært galoppfatning, da? Hvordan ber du om galopp? Det er nemlig ikke så enkelt som det ser ut som, og en ung hest synes kanskje det er tungt og vanskelig (eller meningsløst) å galoppere på ridebanen.
Hvis du skal ri henne noen turer og galoppere med henne, kan du kanskje prøve med en stemmekommando mens du fatter galopp. Har du prøvd å ri en tur og ta en galopp før du rir på banen? Min pleier å være lettere å overtale da ;)
Forøvrig synes jeg en fireåring godt kan klare å galoppere en langside på ridebanen. Galopp på volter er jo noe helt annet.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  09:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
har en hest selv som sliter med gallopp på banen.han er 5 år,men han skal jeg ikke begynne å galloppere på banen igjen før han har blitt sterk nok...kunn trave noen måndter til for å bygge opp hesten og lære det meste i trav før vi begynner å tenke på gallopp...gallopp på tur er fin trening. men hvis du har en hest på 4 år er sikkert ikke hesten sin balangse,styrke helt i orden ennå...dette er noe som må trenes opp!!!ville ikke ha bedt om formye gallopp på banen ennå da det er en grunn til at du har dette problemet.. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  17:54:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, fjordingen min er sånn som du beskriver; han blir en helt annen hest på banen!
Har hoppa lært galoppfatning, da? Hvordan ber du om galopp? Det er nemlig ikke så enkelt som det ser ut som, og en ung hest synes kanskje det er tungt og vanskelig (eller meningsløst) å galoppere på ridebanen.
Hvis du skal ri henne noen turer og galoppere med henne, kan du kanskje prøve med en stemmekommando mens du fatter galopp. Har du prøvd å ri en tur og ta en galopp før du rir på banen? Min pleier å være lettere å overtale da ;)
Forøvrig synes jeg en fireåring godt kan klare å galoppere en langside på ridebanen. Galopp på volter er jo noe helt annet.

Opprinnelig postet av avur

Jadda, hun kan galoppfatning, men (som de fleste unge hester) slurver hun litt med rett galopp, men det kommer seg. Hun er en helt annen hest ute på tur; der lystrer hun den minste bevegelse - på banen er hun tung og uvillig, og nekter å galoppere..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:08:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Hehe, da så. Sånn er (var?) min også. Det er bare å trene, men som nevnt her, best å galoppere på tur! Gjerne opp bakker og med tempovekslinger. Og så er det vel viktig å prøve å gjøre baneridningen litt gøy - aldri hold på med det samme for lenge. Bytt hånd og gangart ofte, så hun må tenke hele tiden, da kjeder hun seg ikke. Bare pass på at det ikke blir for mye for en ung hest.
(Men nå skal du vel ikke ri henne på banen fremover da...)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  23:20:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det er jo noe tyngre for hesten å galoppere på banen, da det ikke er rett frem hele veien. Så kan hende den ikke er sterk nok til å bære seg i skikkelig galopp der enda. Det kan også være at banen blir for kjedelig for henne i lengden, prøv og gjør treningen på banen mer spennende! Legg inn noen bommer, cavalettier innimellom, gi litt variasjon & ta korte galoppøkter om gangen!
Siden hesten bare er 4 år, haster det ikke enda med at hesten skal galoppere skikkelig. Så ta det litt etter litt, og krev lite for hver gang! ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.