hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pris på Champion Komplett og fôringsråd ønskes :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Pris på Champion Komplett og fôringsråd ønskes :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  12:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal kanskje dra og kjøpe for nå, men trenger en pris og gå ut ifra.
Hva koster en sekk med Champion Komplett?

Senere trenger jeg sikkert litt hjelp til ny fôrplan/fôringa også :)

Redigert av - Bustetrollet den 03/10/2005 15:48:37

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  13:46:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ikkje heilt sikker på pris. Eg bruker kjøpe energi og den koster ca 200 pr sekk for 40 kg. Komplett bruker ligge noko under det i pris.

Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  14:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kansje står det på internett sidene deres

www.felleskjopet.no tror jeg addressa er

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  14:44:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foresten står det anbefalt fôrmengde (høy, komplett o.l.) på hjemmesida deres
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  15:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tittet på siden flere ganger og finner ikke prisen på fôret. Men jeg har iallefall kjøpt nå da

Men så kunne jeg tenkt meg litt hjelp når det gjelder fôringen..
Hvor mye skal jeg gi?
Rosita blir jo ikke ridd så mye.. ca. 4 - 6 ganger i uka, og det er ikke sånn laange treningsøkter.. Men korte der vi tusler litt rundt i skogen, på veien eller på en åker. + at vi tømmekjører og leier turer ..
Når vi rir i skogen er det litt hardere treningsøkter. Der vi klatrer og går i masse bratte bakker. Det er kjempe skjelden hun blir heelt gjennom svett.. Det blir kanskje litt mer svett Rosita nå til vinteren, når vi negynner og kjøre slede for fult ;)

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 03/10/2005 :  17:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags hest er Rosita og hvor mye veier hun? Hvor mye grovfôr gir du og av hvilken kvalitet? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  18:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita er en Nordlandshest som veier 422 kg..
Grovfôret hun får er av veelidig go kvalitet. Jeg har en slik ordning at hun får 3 mål med høy og 1 med silo sånn etter hverandre..

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 03/10/2005 :  22:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Energibehovet for en kaldblodig hest til rent vedlikehold (...sove, spise...eksistere kort sagt..) er ca 0,8 Forenheter (Feh) i døgnet pr 100 kilo kroppsvekt. Brukes hesten din til banejobbing, turer mv. ganges vedlikeholdsbehovet med 1,25 (Gode dressurhester/distansehester X 1,50, travere x 1,75, galopphester i sesong x fra 2,0 til 2,2).

Siden Rosita veier 422 kilo (..har du lurt henne på badevekta?) er hennes "behov" 4,22*1,25= 5,27 Feh

Høy av "normal" kvalitet (middels slått) inneholder ca 0,54 Feh pr kilo. Hvor mye et "mål" er er jeg noe usikker på men gir du eksempelvis 6 kilo får hun ca 3,24 Feh. Skal du fore med komplett som eneste kraftfôr kilde skal det i teorien holde med litt i overkant av 2 kilo (2,2*0,94= 2,06) . 1 kg komplett inneholder 0,94 Feh. Gis det under 1,5-2 kilo komplett om dagen skal man gi multivitamin i tillegg (dosering står på bøttene). I tillegg kan man godt gi litt havsalt (ca 30 gram for en hest av Rositas str.) selv om hesten har tilgang på saltstein. De fleste hester får i seg alt for lite salt.

Sum forenheter med dette blir 5,3. I teorien skulle dette dekke hestens behov og gi nok og riktig sammensetning av næringsstoffer MEN man skal alltid bruke hodet og se ann holdet på hesten. Velger du å gi mere høy går du ned på kraftfôr.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/10/2005 :  23:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  23:56:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
OBS OBS OBS.

Kva har du gitt henne til no. Begynn for all del ikkje på forplan som den over med det samme.

Og eg tviler egentleg på att hesten din trenger så mykje som 5,27 feh. Det skal ein heil del trening til, pluss at ein Nordlandshest vanlegvis er ein nøysom hest.

Kva hold er hesten din i no. Det også må du ta i betraktning.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  00:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke gitt noe for enda nei.. Bare åpnet sekken og gidde to korn.. Tenkte jeg skulle vente noen dager til jeg har fått litt hjelp!

Synes 5,27 feh hørtes litt mye ut =S Eller?

Nå er jo Rosita ganske feit, men jeg liker at det er litt mage på henne nå til vinteren, så hun har litt å gå på

Råd og innspill taes fortsatt imot med takk!

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  10:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Som eg spurte om i innlegget mitt over. Kva har du gitt henne fram til no?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  15:45:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har fått pittelitt kumjøl som oppmuntring.. 1 1/2 dl..

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:28:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror kanskje Lucinda lurer på hvor mye høy og kraftfôr Rosita fikk sist vinter feks.? Og hvordan hun fungerte på det..?
Therese
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror kanskje Lucinda lurer på hvor mye høy og kraftfôr Rosita fikk sist vinter feks.? Og hvordan hun fungerte på det..?

Opprinnelig postet av Eikdokka

Tror like mye det var et obs obs om å ikke begynne rett på en fôrplan med den mengden kraftfôr som opal foreslo uten tilvenning. Veldig viktig å la hestens mage gradvis vende seg til nytt fôr...
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  17:28:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrev vel også at man må bruke hodet og se ann men FORVENTER vel at alle som har hest skjønner at man ikke kan legge om over natta hvis hesten har fått et mål (hva nå det måtte være) høy av ymse slag og to korn kumel...Hvis man ikke aner hva man gir hesten i utgangspunktet (i KILO) blir jo alt helt meningsløst..... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.