hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring hvorfor lage så mye oppstyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring hvorfor lage så mye oppstyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  13:28:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ser mange som forer hestene sine at hestene må stå langt inne i boksen og vente til eier sier værsågod!
Dette ser jeg ikke vitsen med.
Om hesten er helt rabiat ved foring og styrer så man ikke kommer til krybbe eller inn med høyet er det jo greit å si et strengt nei som regel!

Min tolkning av dette sitt og gi labb greiene ved foring (som jeg kaller det), er at hesten blir rett og slett bare sur og grinete av det, ser hester på stallen som har måtte gjennom denne prosedyren er sure ved foring.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

susanne

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  13:46:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det burde ikke være en sånn hundegreie det der, jeg synes det er greit at hesten venter og ikke kaster seg over meg, men de som egentlig bare står der og venter til du er ferdig burde jo få maten siden de allerede er såpass snille, som du sa så kan det jo ha motsatt virkning.
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  13:48:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Når jeg skal gi Løkken og Miss Kr kraftfor blir de veldig oppspilte og glade, men jeg bare får dem til å gå litt unna, bare sånn at de ikke står helt oppi meg. Dette fungerer veldig bra..
Det enkle er ofte det beste

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  13:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser mange som forer hestene sine at hestene må stå langt inne i boksen og vente til eier sier værsågod!
Dette ser jeg ikke vitsen med.
Om hesten er helt rabiat ved foring og styrer så man ikke kommer til krybbe eller inn med høyet er det jo greit å si et strengt nei som regel!

Min tolkning av dette sitt og gi labb greiene ved foring (som jeg kaller det), er at hesten blir rett og slett bare sur og grinete av det, ser hester på stallen som har måtte gjennom denne prosedyren er sure ved foring.

Opprinnelig postet av Roxira

Helt feil!

Når jeg hentet hjem min hest,var han direkte farlig å fore,gikk til angrep om man ikke var dominant nok...alt for å få maten fortest mulig..
Men det man glemmer,er jo at dette ikke er vanlig adferd,gjør hesten slikt er det en tillært uvane...

En hest som truer/angriper ved foring har assosiert maten med belønning,og har lært at "belønningen" kommer når den truer/angriper...
Er jo "greit nok" så lenge man selv kan ta seg av foringen,men om det da kommer en annen og forer,og denne ikke er like flink til å vise dominanse med kroppspråket,så kan det fort gå galt...
Derfor må man snu denne tankegangen til at hesten assosierer mat med "belønning" for noe annet...som at den rygger og venter på signal om å komme...da først kommer den belønningen hesten venter på.
Får man snudd tankegangen fra truende adferd -> "belønning" i form av kraftfor,til ønsket adferd -> "belønning" i form av kraftfor,så har man oppnådd å få en tryggere hest...

Selvfølgelig har jeg tatt utgangspunkt i at denne adferden ikke er grunnet at hesten ikke får nok mat,og derfor "hiver" seg etter maten når den først kommer...da er jo selvsagt løsningen å gi hesten nok for!

Vil også legge til at med hoppen og føllet jeg nå har stående,så er dette ikke nødvendig da de ikke viser truende adferd ved foring...da er det nok at de flytter seg så jeg kommer til krybben med kraftforet...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 04/10/2005 :  14:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slikt er det ikke hos meg. Jeg har jo mine krav jeg også. Som f.eks at hun ikke skal dytte seg over meg inne i boksen og dytte meg bort. Så vil jeg heller ikke at hun skal begynne å spise fôret før det ligger i krybba.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  15:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ber alltid hester om å vente på å spise maten før jeg gir beskjed, og ingen som har blitt sure enda:) Jeg hater at hester hiver seg over maten og dytter meg vekk for å komme til, det er en uting! Begge mine hester ble lært opp til at de ikke fikk forskyne seg før alt utstyr var tatt av, og det fant de seg i, selv om de begge var matvrak! Var veldig behagelig!
Har gjort det samme med mine hunder forresten:)

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:17:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hesten skal vente med å gyve løs på fôret til jeg har sagt "OK". Slik er det med alt - ikke gjøre det før jeg gir beskjed om det. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten skal vente med å gyve løs på fôret til jeg har sagt "OK". Slik er det med alt - ikke gjøre det før jeg gir beskjed om det.

Opprinnelig postet av Formosissima

Enig

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:26:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Helt enig med Formosissima & Renegate.

Mye oppstyr? Er det greit at hesten kaster seg over deg og spiser maten sin. Kanskje skaller deg ned med det samme slik at du svimer av? Og blir tråkket på?
Uansett om hesten er grinete med fôring eller kjempe blid så er det ikke fullt så fint med en stor hårdått på 500 kg som vil spise maten sin fortest mulig. Uansett om du står i veien eller ikke.

Dette har med respekt og lydighet å gjøre. Og ikke minst sikkerhet!

Både Eikdokka og Vårgò rygger bak, snur hodet litt vekk og venter til jeg sier "Ja" før de spiser.

Therese
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  16:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er jo helt naturlig for hester at den som er høyest på rangstigen har førsterett på tilgang til maten, derfor burde det jo også være helt naturlig at du som hestens leder, får gjøre deg ferdig med det du skal gjøre med hestens mat, før han får spise...

En hest som dytter og trenger seg på for å få maten fortest mulig er ikke noe hyggelig.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  18:45:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
akkurat dette anser jeg nesten for å være noe av det grunnleggende for respekt! JEG er sjefen, jeg bestemmer når hesten får spise. Dersom jeg flytter meg for hesten eller er superrask med å helle ut av bøtta så signaliserer jeg bare at jeg er svakere enn hesten. Nå sier jeg ikke at de skal stå i motsatte hjørnet, men de skal ikke klenge på meg når jeg legger opp mat og det er ikke lov å nafse til seg noe før jeg er helt ferdig. Med hunden min er det likedann. Jeg henter en kopp med mat, går tilbake og henter en halv kopp til, og i mellomtiden må hunden vente pent. Når jeg har fjernet meg og fylt på nytt vann sier jeg "værsågod" og da først får han lov. Med hester har jeg bare brukt kroppsspråk men å trene inn et kommandoord der er sikkert ikke dumt det heller. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  18:50:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ber Lolita gå unna og vente til jeg sier 'værsågod' fordi hun allerede ER pottesur når hun fôres. Og når hun kaster på hodet mot meg og ørene forsvinner nedi nakken hennes, så synes jeg ikke det er rett å dikkedalle med henne! Hun skal stå til jeg sier det er nok, uansett, fordi jeg ikke vil ha en hest som angriper meg. Rett og slett.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/10/2005 :  20:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at hesten kan gå litt unna når jeg tømmer foret i krybba, men så fort jeg kommer meg ut av boksen, så kan hesten forsyne seg..

Rosita bare puffer jeg litt unna, og så får hun spise når jeg har gått ut av boksen..

En om man glømmer og si 'versego' da? så står hesten der og veneter leenge for og høre disse ordene

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  12:22:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
En ting som jeg har gjort når hesten er kvalm og skal angripe, er at da får den rett og slett ikke mat. Dette har funket i alle tilfeller jeg har vært borti enda.
Sier det strengt.. Nei, da får du ikke mat!!!
Så gjør jeg ferdig alle de andre, og inn igjen, og da er det alltid en annen tone.

Dette gjør jeg kun om nødvendig!!

Ene ponnien min hiver seg over maten, og han får et strengt nei, og da er det greit... Noe mer skal ikke til.. Stå foran krybba og dressere i de lange baner er det værste jeg ser! Blir rett og slett kvalm!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå sier jeg ikke 'værsågod' høyt da. Jeg sier det med kroppen min, når jeg går vekk så er det fritt fram.

Kopi av melding:
En ting som jeg har gjort når hesten er kvalm og skal angripe, er at da får den rett og slett ikke mat. Dette har funket i alle tilfeller jeg har vært borti enda.
Sier det strengt.. Nei, da får du ikke mat!!!
Så gjør jeg ferdig alle de andre, og inn igjen, og da er det alltid en annen tone.

Da har du fôret noen helt spesielle hester Roxira... Om jeg prøver det der på Lolita (Bruker henne som eksempel, siden det er hun jeg har mest erfaring med), så blir hun bare enda værre. Selvsagt, jeg hiver ikke inn fôret hennes først for å blidgjøre henne, men gidder ikke la henne vente unødig så hun koker seg opp enda mere og blir enda mere hissig fordi hestene rundt henne får mat. Da ender det med sparking i vegger og skraping i gulv, og det orker jeg ikke høre på.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 05/10/2005 15:14:40 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:15:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Roxira, hvorfor er det kvalmt at noen vil ha en veloppdragen hest som ikke angriper? Utfyll meg her, for det har jeg vanskelig for å fatte. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.