hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frukt og grønnsaker til hesten!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Frukt og grønnsaker til hesten!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2003 :  22:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen der jeg har hesten min er det ikke noe hente ordning på frukt og grønnsaker fra noen butikk.. Gjorde det før (da vi bodde på gård) da fikk vi masse gullerøtter med sånne grønne blader på, så hestene fikk gullerøttene og kaninene bladene. Vi kunne også gå å hente massssssse frukt og grønnsaker på en mekka butikk.. da gav vi det vi kunne til hesten (11 stykker) masse til kaninene og (resten det som ikke var for dårlig) til grisene og geiten..
(ikke det at dette var så interessant da men..:).)

Hasen min liker ikke bananer, kiwi, pærer osv..
Men han digger gullerøtter, epler osv.

Tilbake til stallen, så er det bare svart hvit fôring.. Hestene får det samme dag inn og dag ut.. non hester får betfôr, og andre ble fôret kun på irish mash. Så jeg prøver å gi hesten min mest mulig ekstra gulerøtter osv..

På trav stallen, (i omtent samme bygg, jeg står i ridestall) får hestene ofte alt fôret blandet i melasse.. Det syntes jeg er bra!!
Gir ikke brød da det er jo ikke naturlig for hesten å spise, og de kan få kolikk av det, med mindre brødet er veldig godt tørket da...
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 03/12/2003 :  15:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går det greit å gi hester kokte poteter? Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:22:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hadde hest med "kolikktendenser" før og har gitt gulrøtter til maten til alle mine firbente siden. Hesten jeg har nå får en drøy kilo om dagen, fordelt på tre måltider. Dette er en fast del av kostholdet, og varieres ikke. Får besøk av "gulrotmannen" ca hver 14 dag, og sper på fra butikk hvis det går tomt i mellomtiden.
I tillegg blir det jo litt "godis" også - og da naturligvis mindre mengder. Har hatt hester som spiste "alt", men holder meg stort sett til gulrøtter og epler. Har noen ganger med kålrabi, og deler gjerne banan eller pære hvis jeg har med til meg selv. Gir en sjelden gang knusktørt og muggfritt brød, men i små mengder!
Ang kokte poteter så vet jeg ikke helt, men har hørt at tre ting man IKKE skal gi hesten er tomater, rå poteter og løk...
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:48:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hesten min (tanta mi sin) spiser det meste.

=D Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 04/12/2003 :  19:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan man erstatte kraftforet helt med frukt og grønnsaker og evt brødrester?
Evt med vitaminer tillegg.....
eller er det helt på jordet?
Gå til toppen av siden

c",)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  19:29:41  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingc  Svar med kopi av melding
lilletass_gullet:
blie løpshestene på travstallen foret med melasse de også??? er ikke det doping, det er vertfall det jeg har hørt...

hos oss får ikke hestene noe serlig frukt og grønnsaker, kansje en gulrot eller to innimellom. de får tørket brøød da...

travhest er best Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  19:51:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei igjen,

MartineDagny - en hest kan fint overleve på høy og vann, så hvis den er i god form, passe vekt og virker sprek og fornøyd trenger den ikke nødvendigvis kraftfor. Men det er sikkert en god ide å gi den tilgang på vitaminer og mineraler (feks en mineralsten eller et tilskudd).
Brød kan være veldig usunt, så det bør du ikke gi i store mengder! Pass uansett på at det er helt knusktørt, og fritt for mugg, ellers kan hesten bli syk - bla kolikk!
Hesten har bare godt av tilgang på frukt og grønt, men da har hestemagen (som har veldig følsom bakterieflora) ikke godt av for mye variasjon. Så ikke gi hesten voldsomme mengder en dag, og så ingenting den neste. Eller altfor masse "rart" (bananer, sitrusfrukter, pærer etc) som forstyrrer tarm-floraen.
Hvis du kan få jevn tilgang feks på gulrøtter, og så spe på med litt annen frukt hesten liker sånn at det blir en-tre kilo om dagen (gjerne fordelt på tre måltider).

Lille Meg/Lilletass Gullet - melasse ment for hester, både i flytende form og som "coating" feks på chaff, er ikke doping. Dette medmindre trav har et helt annet dopingreglement enn de andre hestesportene (galopp, sprang, dressur, feltritt etc).

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  22:26:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
"Ang kokte poteter så vet jeg ikke helt, men har hørt at tre ting man IKKE skal gi hesten er tomater, rå poteter og løk..."

Hvorfor skal man ikke gi rå poteter?

Skolehestene får det hver kveld (ca 10-14 stykker), her ikke merket noe problemer med det?

-Snøstorm-
Gå til toppen av siden

lekkerParaply

Skrevet - 09/07/2004 :  18:46:17  Vis profil  Svar med kopi av melding

Løk er bra for hester. Spesielt HVITLØK
Kutt opp litt og ha i kraftforet

Ha en fin dag.
Gå til toppen av siden

ann_ka_90

» VIP

Skrevet - 06/08/2004 :  19:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei!!!
hesten jg passer er ikke kresen av seg, så han tar det han får
det han liker best er vel epler, gulrøtter, banan( ikke skallet) og pære
av det jg har gitt ham så liker han ikke skallet på banana... han liker ikke å tygge det og "spytter" det bare ut igjen...
han får ikke noen spesiell dose frukt og grønt hver dag... stallen får inn masse brød fra et bakeri, og det deler vi på hestene og kuene. brødet spiser han gjerne
vi har bare avtale med bakeriet om brød-varer, men ingen andre kjeder...
*A-K*
Gå til toppen av siden

Lively Lass
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  01:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
har 3 stk altetende 4 beinte.... å de virker veldig fornøyde med å få litt av hvert litt nå og da....
den ene hesten har tidligre hatt magesår så den får ikke epler , de innholder nemmlig mye syre å bør ikke gies til hester med ømfintlig mage... men de to andre kan sikkert fordøye murstein...
ellers går det i gulrøtter, pærer, appelsiner, druer,moreller plommer ( ganske festli å gi dem plommer og moreller for de spytter ut steinene) agurk, squars, jordbær og bananer... vafler, iskrem og pølsebrød sklir også ned på høykant når de får sjangs til å snappe til seg det...
Gå til toppen av siden

anki15

» VIP

Skrevet - 12/09/2004 :  15:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et spørsmål...

Kan jeg gi hesten frukt/grønsaksalat til "lørdags-snop" (en gang i uken)

Hva slags frukt/grønsaker kan jeg ikke gi?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.