hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frukt og grønnsaker til hesten!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Frukt og grønnsaker til hesten!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  23:26:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvor mye frukt/grønnsaker hestene deres får pr. dag..

-Hvilke typer grønnsaker fòrer du den helst med?

-Hva liker hesten din best?

-Er det noe den absolutt ikke liker?

-Får hesten f.eks. to epler og tre gulrøtter pr. dag, eller varierer dere litt mht. type og mengde?

-Er det noen av dere som har avtaler med butikker om å hente grønnsaker?

Jeg kan jo begynne med å svare på sp.målene selv;

Jeg forer hesten min med alle typer grønnsaker: epler, bananer, pærer, gulrøtter, druer, appelsiner, agurker, ferskener osv. osv....

Det han liker aller best er appelsin, banan, eple, pære og gulrot. Han liker IKKE tomat, og er heller ikke særlig glad i slangeagurk og salat!

Jeg har fast hente-avtale med Kiwi, og henter grønnsaker der to-tre ganger i uka. Grønnsakene får jeg selvfølgelig gratis, og Kiwi er bare glad til for å bli kvitt dem gratis (vanligvis må de betale for å bli kvitt grønnsakene).
Det varierer litt hvilke typer grønnsaker de har fra dag til dag, og således varierer foringa også en god del. Men helt fast er det at hesten daglig får minst 3-5 frukter/grønnsaker i kveldsforet sitt. Gjerne mer, men det kommer an på hvilken type grønnsak/frukt han fores med. Er det gulrøtter eller bananer får han fler, er det epler eller pærer får han færre. Men er utvalget variert får han ca. 5 +/-.

Jeg får med meg lassevis med frukt og grønnsaker når jeg henter på Kiwi, og alle de andre hestene på stallen kan derfor nyte godt av det! Enten setter jeg en kasse i stallen der alle kan forsyne seg og hesten sin, eller så skjærer jeg det opp og fordeler litt til hver hest, avhengig av hvor god tid jeg har.

Jeg anbefaler for alle som har mulighet til det å forsøke å ordne en hente-avtale med nærmeste butikk! De butikkene som pleier å være mest interessert i slike avtaler er så vidt jeg veit: Kiwi, Meny og Mega (-eller andre "kvalitets-butikker")

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)

Anne-Marthe

Skrevet - 23/05/2003 :  23:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min får frukt og grønsaker nesten hver dag. Vi i stallen får frukt og grønsaker fra rimi, og brød fra butikker og bakeri.. Så vi har til enhver tid en god del av godsaker, hehe:)
Det varierer litt hvor mye hun får, men favorittene er epler, banan, gulrøtter og appelsin. Hun spiser ikke tomat.. Men ellers så spiser hun det meste...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/05/2003 :  00:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om hesten din har ganske lik smak som hesten min..
Vi har ordna hente-avtale på brød vi også nå, og henter herved brød fom. i morgen (samme butikk). Kjekt!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2003 :  11:06:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hestene mine spiser det meste. De får når vi har. De får alt fra frukt og grønnsaker til skrell av div. poteter ol. Brød fikk de daglig før, da moren min eide bakeri. Da var det grøpp til kvelds=)
Lurer på om jeg må ordne en slik henteavtale jeg...:)
Miriam liker best gulrøtter, men det beste Storm vet er ormekur...:/ Ja, vet han er unormal;) Han går helt agurk når han får det og vil ha mer...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 24/05/2003 :  19:03:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare minne om at hester ikke har lik mage som oss mennesker. Forandringer i foret påvirker tarmfloraen deres. Derfor mener jeg at det ikke er bra å gi hesten ulike mengder av forskjellige ting på denne måten. Dersom den f.eks fast får epler er det en annen sak. Må jeg å få informere at f.eks pærer og druer slår ut i en eventuell dopingtest, så vær obs...

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 25/05/2003 :  01:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! Blir sjelden tatt doping-test på sprang- og dressurstevner, men takk for opplysninga. Visste ikke at pærer og druer gjorde utslag på dopingtest..
Ang. foring så er det selvsagt viktig å prøve å variere minst mulig, men derimot ha mest mulig rutine. Men små varisjoner tåler også hesten, som f.eks. to epler og tre bananer den ene dagen, og to epler, to bananer og en pære den andre dagen.
Ser i alle fall ut som om mine hester har tålt det helt fint :)

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  21:47:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min spiser det meste!!
Får ikke noe spesielt hver dag...
Gir hun frukt,grønnsaker,brød ol. når jeg har!!!
Hun elsker gulerøtter,epler ol..
hmm... tror ikke d er noe hun IKKE liker

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  14:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Til dere som fôrer med brød: husk at gjærsoppen i brødet må være død før hesten får brødet!! Hesten min får brødet når det er HELT tørt, for å være sikker, men gi for all del ikke nybakt/ferskt brød!
Også er faktisk bananer veldig bra, det er mye magnesium i dem, noe som er bra for urolige og nervøse hester.
;o)
Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  13:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hesten min får et eple og 4-5 store gulrøtter daglig om vinteren,mens han om sommeren får bare ca 4 store gulrøtter daglig.Grunnen til at jeg gir ham eple og gulrøtter,er at det både er sundt og godt.Om vinteren er det ekstra viktig med slikt saftfór.Ellers vet jeg at han liker banan veldig godt også.Pærer har jeg hørt man skal være forsiktig med,og også at man ikke skal gi eple og gulrøtter samtidig,eller sammen med kraftfór.Man bør heller ikke gi for mye epler pga faren for kolikk.Gulrøtter derimot er bra for fordøyelsen,men man skal jo ikke overdrive det heller.

Vennlig hilsen Heidi
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 23/06/2003 :  15:47:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Gulerøtter er faktisk mildt avførende, og bra for hester med kolikkproblemer. Bør ikke gies til hester som er løse i magen ;o)

-Olrun-
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 20/10/2003 :  20:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en slik ordning med rimi slik at jeg får grønnsaker, frukt og brød gratis.
Hver dag kutter jeg opp epler og gulrøtter i en bøtte og deler ut ved middagsforingen. Går nesten en bøtte til dagen, men siden det er ni hester på stallen er ikke det rart. Får også gammelt brød.

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  09:59:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hei faxilover!!
hvorfor skal man ikke gi eple og gulerøtter i lag med kraftfôret, det gjør jeg....
olga får bare epleskrotter, skall og gulrotskrell av meg da.....

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  15:59:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
forer mest med gulrøtter og brød. En gang i blant bananer, unngår epler da de kan gjøre høvene dårligere (har jeg hørt fra flere hold) og pærer synes jeg folk skal vær forsiktig med. Vi mennesker kan lett bli dårlig i magen av den slags, og med hester så går det enda fortere.

Brød er knall, men pass på (som en annen her også sa) at gjærsoppen er død. Når brødet er stekt, er det ikke alt for mye igjen av gjæren, gjærsoppen mister heve evnen sin ved 39 grader (derfor viktig å ikke ha for høy temperatur ved baking), og derfor skulle jeg tro at ikke gjørsoppen levde spesielt bra etter steking. Men synes at det er en bra regel å ikke fore med nybakt brød. Men det brødet som man får fra bekriene er stort sett ikke det nyeste uansett. Det trenger ikke å være helt tørka, men litt tørt. Pass bare på å skjekk brødet for mugg også! (selv om jeg tror de fleste kan den leksa utenatt :)

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  16:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en henteavtale med mega. Får alt mulig rart og sorterer selv ut det hesten min og hesten jeg passer liker og gir resten til grisene.
Det Ninni liker best er gulrøtter, men hun er også glad i epler og salat. Hun liker IKKE tomater.
Jâger liker best gulrøtter og epler.

Men hvorfor skal man ikke gi epler og gulrøtter sammen med kraftfôr? Har alltid gjort det jeg...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  20:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
å gi hesten frukt og slikt med kraftfôret er ikke farlig, men det er lettere å fordøye hvis det blir gitt alene.

jeg ga hesten jeg hadde på fôr i fjor gulrøtter, og noen ganger epler, sammen med kveldsfôret hver kveld hele vinteren (det gikk ikke an å hente henne fra beite hvis hun ikke fikk noe. er bedre nå da). jeg merket aldri noe galt med fordøyelsen hennes...

hesten jeg har nå får ikke noe spesielt med frukt, noen ganger så får hun litt sammen med fôret. og så samler jeg opp gamle brødskalker hjemmefra. billig og godt

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2003 :  21:42:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
Som Kristy sa: Laura har blitt bedre :D (nå må hun stå inne da men)
Men det nok ikke så lurt å gi for mye, den kan jo fort bli bortskjemt, og det er IKKE noe lurt.... Hesten jeg har på fôr (Laura) får gulerøtter på kvelden, men ikke så mye ellers....
sånn har jeg det sånn ca....

Laura på Trana, ikke Lø.... å hun er ikke i skyggen av noe annet en et tre!!!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.