hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaksinasjon?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Vaksinasjon?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  20:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hei!
Lurer på en ting;
Har hørt at når du vaksinerer hesten din må du vente ca. 2 uker før du kan begynne å trene den hardt igjen...
Hvorfor det?
Og hva kan skje?

klem...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  20:30:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Når man vaksinerer utsetter man imunforsvaret til hesten for smitte. Derfor skal man ikkje trene hesten for hardt fordi den da kan bli sjuk av dette. Hard trening svekker også imunforsvaret til hesten har restituert seg etter treninga. Blir det for mykje på ein gang som svekker imunforsvaret kan altså hesten bli sjuk.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  20:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare tre dager du skal ta det rolig har jeg hørt.......
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:03:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er bare tre dager du skal ta det rolig har jeg hørt.......

Opprinnelig postet av TORHILD

Det verserer mykje forskjellige synspunt på kor lenge man bør ta det rolig.

NRYF har i allefall satt restriksjoner om att det må ha gått minst 7 dager siden vaksinasjon og til man starter stemner.

Synest det er greit å gi hesten roligere trening ca 1 veke, men eg gir dei egentleg ikkje heilt stopp i treninga. Dvs eg har gitt hestane fri nokre dager no og eg vaksinerte fredag, men det er ikkje berre pga vaksiner eg har gjort det.

Redigert av - Lucinda: den 01/10/2005 21:05:05 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja er mange ulike syn på dette (som mye annet!). Jeg har fått vite av veterinæren at hesten ikke skal ries hardt (svett) dagen vaksinen taes og dagen etter.
Hege Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  22:37:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
de gamle vaksinene var mer sensitive for dette sa distriksveterinæren til meg sist jeg spurte. jeg trener på forhånd samme dag som vaksine og gir fri dagen etter og skritter dag 2. tredje dag tar jeg og pent men dag 4 er det nesten tilbake til det samme. Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  23:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som vet om når man revaksinere hesten om den 3 vaksinasjonen er valgfri?

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  23:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå grunnvaksinert hesten min helt fra begynnelsen, da hun ikke hadde noen form for vaksine-kort osv når jeg kjøpte henne. Første sprøyte - vente 4-6 uker sprøyte nr 2 - og så sprøyte nr 3 om et år sa dyrlegen.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  14:46:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
tre dager har jeg fått beskjed om å vente av dyrlegen. Og det er jeg bestemt på å holde. Hos en tidl. eier hadde forrytteren på den ene hesten min plutselig tatt seg en skikkelig hard tur med hesten 1-2 dag etter vaksinasjonen. Hesten ble syk av det, så syk at den nesten døde. Førte til at hun hadde problemer med luftveiene lenge etter det, måtte nesten bygges opp på ny igjen.. Så er forsiktig etter at jeg fikk høre om det..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  15:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har nå grunnvaksinert hesten min helt fra begynnelsen, da hun ikke hadde noen form for vaksine-kort osv når jeg kjøpte henne. Første sprøyte - vente 4-6 uker sprøyte nr 2 - og så sprøyte nr 3 om et år sa dyrlegen.

Opprinnelig postet av TORHILD

Det stemmer nok greit det, men man må følge med sjølv også. Slik seier NRYF om dette:

Kopi av melding:

§ 191 – Bestemmelser om vaksinering mot hesteinfluensa (hestehoste)
1. Hester som deltar i konkurranser, treninger eller samlinger arrangert av klubber,
kretser eller utvalg tilsluttet NRYF, skal ha vaksinasjonsattest ført av veterinaer
(som ikke er eier av hesten) som angir hestens identitet og viser at hesten er grunnimmunisert
mot hesteinfluensa med to vaksiner med minimum 21 og maksimum 92
dagers mellomrom. Videre må attesten bekrefte at hesten er revaksinert årlig med
maksimum 12 måneders mellomrom etter siste vaksinasjon i grunnimmuniseringen.
Det må også vaere gått minst 7 dager siden siste vaksinasjon før konkurranse/
trenings-/samlings-start eller ankomst til oppstallingsområde. Alle vaksinasjonene
skal vaere dokumentert med dato, veterinaerens underskrift og stempel.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 02/10/2005 :  15:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å ta det rolig 5-6 dager etter vaksine, kan godt trene hesten litt rolig, en den skal ikke bli svett...

Venter minst 7 dagen før starter stevne/løp.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.