hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridesenter brant ned
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Ridesenter brant ned
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  21:22:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Det ble vist en reportasje om en jente som hadde mistet hesten sin i brannen, nå på TV2- nyhetene. Hennes hest døde, mens søsterens hest heldigvis ble reddet ut. De varmeste tanker sendes til de etterlatte hesteeierne.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 03/10/2005 :  21:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Først.. Når det gjelder sentral varsling i staller med flere enn 10 hester er dette påbudt f.o.m 1. januar 2007, altså ikke trådt i kraft ennå. Det var planlagt varslings anlegg i stallen, men det var ikke gjennomført ennå.

Kan fortelle min historie om dette (og enkelte ting hørt fra venner som var der tidligere enn meg).
Jeg fikk telefon kl 6 lørdags morgen om at stallen brant og venninna mi var på vei utover. De første tankene gikk til gamle-stallen (også kalt fjøset i aviser), som er av tre. Den nye stallen som faktisk brant er ca 90 % mur/betong og det lille som er av tre er (i følge det jeg har hørt) malt med brannhemmende maling.
Venninna mi ringte meg igjen 10 minutter senere for å fortelle at ny stallen brant og at hesten min (som sto i gamle stallen) var ute..
Det gikk en del telefoner frem og tilbake inntil jeg fikk noen å sitte på med til området ca. kl. 8. Da var allerede min hest og mange andre funnet og fraktet i sikkerhet i andre staller. Det var fortsatt mye røyk fra ny-stallen på dette tidspunktet.
Politiet har sagt det er påsatt eller mest sannsynlig påsatt siden det var tent på i begge stallene. Hvem og hvorfor vet vi ingenting om ennå, men jeg håper virkelig de finner det ut og at vedkommende får fortjent straff.

Kopi av melding:
Hørte at noen hadde tent opp fyrverkeri i stallene.. Hørte mange historier da jeg var på KM (trøndelag) i helgen; en hest hadde visst fått dekkenet smeltet inn i huden, i allefall en som ikke hadde død i brannen, lå for døden nå osv. En solskinnshistorie hørte jeg også, en shettis hadde blitt funnet igjen i godt behold opp på et fjell!
Opprinnelig postet av Hege J

Jeg har ikke hørt noe om fyrverkeri i stallene. Det har ikke engang vært rykte om det som jeg har hørt blant oss som hadde hester der.
Angående dekken som hadde smeltet inn i huden. Jeg har blitt fortalt at en hest hadde et dekken som hadde smeltet delvis, men så vidt jeg vet er denne hesten i god form fortsatt. Jeg har i alle fall ikke hørt noe om at den ligger for døden nå.
Solskinnshistorien er heldigvis sann. Lille Pernille, en Shetlandsponni på 83 cm var savnet helt til ca kl. 12-13 på søndag, da hun ble funnet av en turgåer.

Uansett, vi er stor takk skyldig til de to første på stedet som både ringte politi og meldte fra, og fikk ut alle hestene som er reddet. Uten de kunne det gått så ufattelig mye verre.

Det kan også versere mange rykter om hvordan hestene døde, da bør vi huske på at de ble bedøvd og kvalt av røyk forgiftning og faktisk ikke brant til døde.

Redigert av - Aremeriel den 03/10/2005 22:11:44 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  11:21:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når det gjelder brannsikring: Ja, det er påbudt i de fleste fjøs, særlig de eldre. MEN jeg har vært litt med en i familien som er avløser rundt på gårdene. Jeg har alltid "sneket litt rundt" og sjekket brannvarslerne. Hva finner jeg? Jo da, gamle varslere - flere av dem uten batteri - som bare piper litt. Ingen kontakt med hovedhusene. Jeg spurte en av gårdbrukerne hvorfor han ikke hadde bedre anlegg. Han sa at han ikke ville prioritere det.

De fleste nye stallene/fjøsene blir bygget brannsikkert, og på gården der fòrhesten min står har de bygget i betong, med trevegger malt med brannsikker maling. I tillegg har de topp moderne brannsystem, med varsling på telefon og på en sentral i huset. Jeg synes det er viktig å prioritere brannsikkerheten!!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  12:30:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Så også nyheten hvor eieren til en av hesten ble intervjuet. Som hun sa, de som tente på drepte jo 12 hester, 12 liv.

Håper alle staller innstallerer brannalarm som kanskje kan gjøre at omfanget blir litt mindre..
Slik at eks det pipier inne i huset der noen bor eks de som eier stallen, slik at det ikke bare piper inne i stallen.
Sikkerheten er veldig viktig.!

Noen som vet hvordan det var der?

Så faktisk en av hestene som døde på et kjørestevnet for litt over 1uke siden

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 04/10/2005 13:55:44 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  00:53:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
huff.. nå så jeg det på nyhetene på tv2 i går.. Tårene trillet etterhvert.. Får så utrolig vondt av å tenke på de stakkars hestene og eierene! Hvordan kan noen gjøre noe slikt mot uskyldige hester? Jeg fatter ikke hva som foregår i hodene til folk nå om dagene! Er det mulig?? Hva i all verden kan de ha tenkt med???
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  10:20:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt hull i hode spør du meg ..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  10:25:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er helt hull i hode spør du meg ..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

TRAGISK... De som flyr rundt og tenner på staller sånn, de har et stooooort problem..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
"huff.. nå så jeg det på nyhetene på tv2 i går.. Tårene trillet etterhvert.. Får så utrolig vondt av å tenke på de stakkars hestene og eierene! Hvordan kan noen gjøre noe slikt mot uskyldige hester? Jeg fatter ikke hva som foregår i hodene til folk nå om dagene! Er det mulig?? Hva i all verden kan de ha tenkt med??? "

Slenger meg på den kommentaren, var umulig å holde tårene tilbake når hun fortalte at hesten hennes ikke ble reddet ut, vanskelig å holde tårene tilbake nå som jeg skriver også merker jeg. er så utrolig trist =(

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  15:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester og brann/røyk/flammer er jo noe av det verste som kan skje og da ..

Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  17:49:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg har grått så utrolig mye for de stakkarene som har mistet hestene sine og ikke minst for de hestene som døde!!!
At noen i det hele tatt kan finne på å gjøre noe slikt er så ufattelig for meg at jeg ikke kan beskrive det med ord en gang... Føler meg helt tom innvendig når jeg tenker på det!!
Håper gjerningspersonene får sin straff her og i helvete!!

Føler med de "pårørende".... Tenker på de og hestene hele tiden... Håper ting blir bedre og lettere for dere etterhvert!!

*Stor trøsteklem*

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 06/10/2005 :  17:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten som døde kjente jeg godt..
Den hadde akuratt blitt solgt, og hun som hadde den den tida jeg kjente den hadde det fryktelig vanskelig med å gi slipp på henne, bare to uker etter hun hadde solgt hun, fikk hun beskjed om at hesten var død.
Hvor fælt er ikke det..Tekstmeldinga jeg fikk av den gamle eieren samme morning som brannen var,var kort og fæl: Sussi er død, noen har tent på stallen og hun har brent inne..

RIP GOLDEN SUSSI

Tenk å være så OND, å tenne på en bygning med levende vesner som ikke har noen mulighet til å komme seg ut!
Han mannen som først observerte brannen, ringte brannvesenet og lokket opp noen dører og jagde ut de hestene han klarte, det er stort mot av en mann som ikke er vant med hester å gjøre sånt! De fleste ville bare ringt brannvesenet og kjørt videre eller evn. stått å sett på. Han var innmari snartenkt og fikk reddet hele 19 hester!..Men desverre var det tolv liv som gikk tapt, mest sansynlig ikke dødd av selve brannen, men av røykforgiftning.

Redigert av - *Showjumping* den 06/10/2005 17:06:22 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  21:38:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Føler med alle som har mistet sine kjære, og sender varme tanker til alle som hadde kjennskap til de hestene som omkom....

*trist trist trist*

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  22:57:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han mannen som først observerte brannen, ringte brannvesenet og lokket opp noen dører og jagde ut de hestene han klarte, det er stort mot av en mann som ikke er vant med hester å gjøre sånt! De fleste ville bare ringt brannvesenet og kjørt videre eller evn. stått å sett på. Han var innmari snartenkt og fikk reddet hele 19 hester!..
Opprinnelig postet av *Showjumping*

Ja... Vi skylder han ekstrem stor takk.. Og vi anser han til å ha helte-status... Det kunne gått så uendelig mye verre om han ikke hadde vært førstemann... Faktisk jagde han ikke ut hestene, det gikk ikke.. Han tok de rundt halsen og nærmest bar/dyttet/dro de ut... Jeg er kjempe imponert. ..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/10/2005 :  23:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra denne mannen var en mann med litt tak i, og ikke har har stått og kikket på..

Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  23:34:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Avisartikkel om Espen Hansen som var første på stedet: http://www.tk.no/nyheter/article1767564.ece
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.