hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvorfor sager dere?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvorfor sager dere?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

eniih

» VIP

Skrevet - 30/09/2005 :  23:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok,jeg bare lurer jeg.. Det er så mange som rir på denne måten, altså tar tak i tøylene og drar side til side,slik at hode til hesten går side til side.
Hva er poenget med det? Er det for at dere tror at hesten blir myk av dette? Sorry at jeg sier "dere", jeg er fullt klar over at dette ikke gjelder alle,men det har blitt så mange av dem! Særlig i sprangmiljøet.
Er bare så lei av å høre "jeg måtte bare lirke litt med tøylen,så bøyde den hode og var skikklig fin"

En hest blir aldri fin av å bli ridd på en slik fortyrrende måte!
Energien skal komme bakfra og fram til hånden,ikke omvendt!

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  23:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Saging er helt feil. For de som tror de kommer noen vei med det, så må de tro en gang til. Det er ikke riktig, og det er ikke slik man får en hest til å gå i form.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  00:57:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror vel i grunnen ikke at du vil få noen fornuftige svar fra mennesker som utøver denne hobbyen, da de fleste av dem ikke ser det som at det er det de gjør.

mvh
Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/10/2005 :  01:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange sager når de skal hesten til og roe seg. f.eks. en traver, stressa traver.. så drar man anen vær tøyle for og roe/stoppe hesten når den har sprunget ut..
Noen hester som tar bittet mellom tenna, og springer av gårde.. da er saging en måte for og få bittet som hesten biter på ute av tenna liksom.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  08:31:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har vært så heldig at jeg aldri har fått sett noen som sager hestene ned på tøyler (dvs. bare knekk i nakken, men det ser jo "pent" ut). Og håper jeg slipper å få se det også..
Therese
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  10:04:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har heller aldri skjønt vitsen med dette...
Trengs det en justering for å be om konsentrasjon så lirker jeg heller svært lett i ene tøylen ved å bøye på etpar fingre. Hesten kjenner det svært godt...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  10:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett endel av dette jeg også, og skjønner lite hva vitsen er!
Til noen virker det rett og slett som latskap, de gidder ikke å jobbe for et godt resultat, men vil bare at hesten skal gå "fint". Til andre er det uvitenhet, de har av en eller annen grunn fått for seg at det er slik man får hesten til tøylen..

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  11:18:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som Guro sier er det nok mange av de som gjør dette, som selv ikke oppfatter at det er det de gjør. Samtidig er det mange av se som sager som ikke vet hva det vil si å få hesten til å gå på tøylen. Rett og slett uerfarne "ri hesten til tøylen"-kandidater. For en som aldri har sittet på en hest som faktisk har gått ærlig gjennom hele kroppen, kan det virke veldig bra om hesten knekker ned på nakken, typisk resultat av saging. Jeg tror det er flest "sagere" i de som befinner seg i kategorien "selvlært-er-vellært" når det gjelder å ri hesten til tøylen. Og når man hverken ser forskjell på en hest som er ridd gjennom, og en hest som knekker, og heller ei har opplevd følelsen av å ri en hest som virkelig får gjennom hele kroppen, så er det dessverre mange som tyr til sin dårlige egnede metode. Som kan være saging.. Men det finnes flere metoder på å ikke ri hesten skikkelig gjennom, eller å ri hesten galt gjennom. Men det vanligste er nok saging, eller ulike former for bruk av tøyler for å få hesten ned. Hva resultatet blir varierer fra hest til hest. En vanlig ting (som også kan oppså av andre grunner) er en hest som går ubalansert bak loddplan, hvor tyngdepunktet typisk legges på forparten. Dette er en svært alovrlig feil når det gjelder å ri hesten til tøylen, og er vanskelig å rette opp i ettertid. I disse dager læres dressurdommerne opp til og spesielt slå hardt ned på dette. Rett og slett fordi det er en grov feil, som må plukkes av tidlig. Da jeg var på dommerkurs i vår var det mye vi lærte, men om det er en ting jeg vil fokusere på som var mest understreket, så var det "ikke bak loddplan". Jeg var også dommerskriver for en av kurslærerne (ikke samme som hadde kurset jeg gikk på) på sensommern i år. Mitt "hotteste" tips for å ri bedre, dersom man skal ta et generelt utgangspunkt var tydelig og klart "ikke bak loddplan". Det å ri hesten bakloddplan kan faktisk straffe seg så hardt at øvelsen underkjennes ene og alene p.g.a. det. Og det helt ned i de aller letteste klassene.

Men som sagt.. Grunnen til at en hest går bak loddplan må ikke nødvendigvis være fordi den sages ned. Igjen er det hester som sages ned som ikke går bak loddplan (men de viser feilen på andre områder, som også kommer frem hos hester som også går bak loddplan). Men det er en vanlig reaksjon at hesten går bak loddplan og havner på forparten når ryttern på en eller annen måte blir for sterk forran, og ikke følger hesten opp bakfra.

Det er også vanlig at hester som sages ned går ustabilt på forparten uten at de tar stabil kontakt til tøylen, og om de gjør det så vinkgler hodet i en ustabil hånd. Du ser veldig fort hvilke hester som ikke ris ned ved hånden, og som kommer bakfra. Og du kjenner dette veldig godt selv den dagen du faktisk klarer å ri din egen hest til tøylen på samme måte.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  22:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
spoff---> takk for et interessant svar!! :) Gå til toppen av siden

eniih

» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  22:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
spoff---> takk for et interessant svar!! :) Gå til toppen av siden

Gismo & Hiawata

Skrevet - 02/10/2005 :  12:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra debatt! Har også sett mange ri sånn. Å "sage" hesten ned på tøylen. De fleste som gjør det tror at når hesten har hodet ned, så går den på tøylen. Det var faktisk det jeg også lærte først. Og dette lærte jeg av en rideinstruktør! Trodde det var riktig kjempe lenge helt til vi fikk ny instruktør. Har ridd litt for Storm, vet ikke om noen har hørt om han? Han er sinnsykt flink og fikk meg til å forstå alt mye bedre!
Var på skauen på rideleir i sommer, og det var akurat som å lære å ri på nytt! Du eniih er super heldig som har hesten din der! Så deg ri hesten din forresten!
Men dette med saging.. Det er faktisk mange som lærer at dette er riktig, og at når man får hesten til å bøye halsen, løfter den ryggen og setter bakbena lenger inn under seg. Så de sitter å gjør alt for å få hestens hode ned... Helt på trynet.. Menmen..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  14:28:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
enig enig.. Skjønner ikke vitsen med å gjøre dette.. Ryttere som gjør dette, er de som ikke har kontroll på hestene sine. Om jeg f.eks rir en hest som ikke vil stoppe, sender jeg den heller inn på volter og setter meg tungt nedi salen, istedet for å sage og sage. Liker heller ikke å drive på å lirke hesten i munnen for å få den ned på tøylen. Det er noe jeg aldri kunne funnet på. Blir bare feil, dersom man er nødt til å gjøre det, vil jeg si at det må ha blitt gjort en feil i utdanningen av hesten, hvis den ikke kan gå ned uten å bli lirket i munnen.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/10/2005 :  19:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat: Liker heller ikke å drive på å lirke hesten i munnen for å få den ned på tøylen. Det er noe jeg aldri kunne funnet på. Blir bare feil, dersom man er nødt til å gjøre det, vil jeg si at det må ha blitt gjort en feil i utdanningen av hesten, hvis den ikke kan gå ned uten å bli lirket i munnen.

Hva mener du med lirke? Det må jo være bevegelse på innvendig tøyle. Lirke/leke/ta-og-gi må jo være med, du kan jo ikke sitte helt passiv der fremme. Lede med innvendig tøyle - hesten følger bittet - gi frem innvendig tøyle som belønning. Dette er jo ta og gi. Men selvsagt myke små bevegelser. Og en flink hest kjenner lirket/leking og skjønner. Innvendig tøyle i bevegelse, utvendig står. Men er selvfølgelig enig i at saging er fy!!!!

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  20:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sitat: Liker heller ikke å drive på å lirke hesten i munnen for å få den ned på tøylen. Det er noe jeg aldri kunne funnet på. Blir bare feil, dersom man er nødt til å gjøre det, vil jeg si at det må ha blitt gjort en feil i utdanningen av hesten, hvis den ikke kan gå ned uten å bli lirket i munnen.

Hva mener du med lirke? Det må jo være bevegelse på innvendig tøyle. Lirke/leke/ta-og-gi må jo være med, du kan jo ikke sitte helt passiv der fremme. Lede med innvendig tøyle - hesten følger bittet - gi frem innvendig tøyle som belønning. Dette er jo ta og gi. Men selvsagt myke små bevegelser. Og en flink hest kjenner lirket/leking og skjønner. Innvendig tøyle i bevegelse, utvendig står. Men er selvfølgelig enig i at saging er fy!!!!

Opprinnelig postet av TORHILD

Jeg er helt enig! Og lirke/leke/ta-og-gi er IKKE det samme som saging!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  20:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Saging og "støtte på utvendig, små tøyletak innvendig" er to vidt forskjellige ting spør du meg. Så enig med de to foregående. Det viktigste er ettergiften.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  23:50:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
lirke med begge hender samtidig, jeg hadde kanskje formulert meg litt feil der. Men mange sitter og "småsager" hesten i munnen på begge sider for å få den ned på tøylen. Så la meg kalle det "småsaging" da, ikke det helt samme som når noen sager hesten sin for å stoppe
Så på et stevne en gang, ei jente red rundt på hesten sin, mens hun samtidig rytmisk å "småsaget" voldsomt hesten i munnen sin, for den skulle søke ned(det endte opp med at hesten bare strakk halsen rett ut).

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.