hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbering vs ikke barbering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Barbering vs ikke barbering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  18:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei kaldblodshoppe på 8 år som får realtivt mye pels på vinteren (kan sammenlignes med en bjørn). I vinter blir det hardtrening (og da snakker vi hard) og jeg har lurt litt på dette med å klippe henne... Nå er det slikt at når hun er ferdig med morgenfôret er hun kjempesvett under manen og bak ørene selv om andre hester i samme stall som står med dekken ikke er svett i det hele tatt... Blir jo litt skummelt i vinter å trene i ridehall og så komme ut i iskald Nord - Trøndelag luft når hun er kjempesvett. Dessuten tar det jo så mange timer før hun tørker når hun blir svett (og dette er stresset hest som blir svett bare av oppvarming). Faren for forkjølelse er jo stor da...

MEN, denne hesten er veldig kilen under magen... Missliker sterkt å bli befølt bak på juret og synes det er ekkelt å bli børsta under magen selv om hun nå står i ro... OG hun er redd/mistenksom for lyder så jeg lurer litt på om det er skummelt å klippe henne? Hvis hun blir livredd har jo jeg brutt ned et tilittsforhold og risikerer at hun blir redd meg, hvis dere skjønner hva jeg mener... Noen andre som har erfaring med klipping av kilen hest og synspunkter på om jeg skal klippe henne eller ikke?

Og så lurer jeg på hva slags klipp dere anbefaler? Og hva slags dekken trenger man eventuelt til den klippen??

På forhånd takk alle sammen

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 28/09/2005 :  21:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo bruke dekken og ikke barbere.. Det gjør jeg, så hesten mimn ikke får vinterpels.
Da tar du på svettedekken når den er svett, så tørker den;)
Fungerer fint:)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trukke det funker gitt da hun allerede har masse vinterpels... I fjor stod hun med dekken fra august og fikk MASSE vinterpels selv med dekken Men kan jo selvfølgelig prøve
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:47:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det er mange som doper ned hestene når de barberes. Kontakt din veterinær og hør nærmere. Hvis hestne blir svett uten å bevege seg kan det kanskje være lurt med en sjekk likevel? Det høres hvertfall ut som om dette er plagsomt for hesten din og bør gjøres noe med. Lykke til!
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:03:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder barbaring eller ikke, synes jeg det er bedre å barbere enn å hive på 5 dekken (som jeg vet at noen gjør!). Min forrige hest satte pels bare jeg sa ordet kulde (!), så hun måtte jeg barbere, det hjalp aldri med dekken.

Hun var et prakteksempel når det gjelder barbering, så jeg har ikke så mye tips der. Hun synes det var kjempe godt å bli klødd av barbermaskinen nemlig:) Du kan uansett prøve deg forsiktig fram, før du begynner å dope ned. Ha feks maskinen stående og dure når hesten i nærheten osv.

Hege Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  09:03:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
En vanlig klipp for hester som trenes mye på vinteren er en helklipp, der kun hodet, bena og et lite parti ved halen beholdes. Det finnes også andre muligheter, alt avhengig av bruken og hvor / hvor mye hesten din svetter.

Kan nevne at forhesten min nettopp ble barbert, og for en lettelse både for han og oss. Han svettet omtrent under oppvarmingen, pels som en isbjørn (han er hvit). Etter barberingen ble han faktisk sprekere og så klart mye lettere å holde ren. En må bare være mer nøye med bruk av dekken.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 29/09/2005 09:05:21 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  09:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten får vinterpels selv om den bruker dekken, det har med lyset å gjøre. Men man kan begrense omfanget av vinterpelsen med dekken.
Tror jeg ville anbefalt en dekkenklipp hvor noen med lang erfaring med klipping klipper hesten for deg. Har selv klippet "ørtenbørten" hester, mange av de hadde aldri blitt klippet før men har aldri hatt behov for å dope noen av de.
Ta det med ro, bruk god tid, ikke stress, la den få stå og gomle høy og kosesnakk med den hele tiden- ta mange pauser. Høres kanskje tidkrevende og slitsomt ut men du får mest sannsynlig en hest du ikke trenger å dope hver gang den skal klippes.

Lykke til

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  10:48:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Er enig i at en absolutt bør prøve før en doper ned hesten. Vi trodde forhesten min kom til å reagere veldig siden han er litt pyse og f.eks ikke takler lyden av spruteflasker (sårspray /tørrshampo osv). Men han stod helt stille og så faktisk ut til å like det. Men få en rolig og erfaren person til å hjelpe deg.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  13:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En vanlig klipp for hester som trenes mye på vinteren er en helklipp, der kun hodet, bena og et lite parti ved halen beholdes. Det finnes også andre muligheter, alt avhengig av bruken og hvor / hvor mye hesten din svetter.

Opprinnelig postet av Christine26

Har egentlig ikke så veldig lyst til å helbarbere henne, pga hun står ute 12 t i døgnet og det blir VELDIG mye dekkenbruk da... Noen som har erfaringer med andre klipper som anbefaler disse? Og hva slags dekken er mimimum at man må ha til de forskjellige klippene????

Christine26: Hun hater sprayflaske lyder som pesten Er redd dem... Men så hesten din sto i ro fordet om du gjorde det da? Hesten er som sagt 8 år gammel og jeg har ingen peiling på om hun er barbert før.

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  13:56:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Christine26: Hun hater sprayflaske lyder som pesten Er redd dem... Men så hesten din sto i ro fordet om du gjorde det da? Hesten er som sagt 8 år gammel og jeg har ingen peiling på om hun er barbert før.
Opprinnelig postet av sPikE

FORhesten min (viktig forskjell) liker ikke sprayflasker. Han tåler det, men liker det ikke. Hvis han står løs i boksen kan han begynne å gå et par runder før han til slutt finner seg i at han må sprayes på ;)
Vi trodde derfor at han kom til å reagere på lyden fra barbermaskinen, men det var ikke noe probl. Eier brukte 1,5 time på barberingen, og han stod i ro hele tiden. Jeg aner ikke om han har blitt barbert før (noen han sikkert har i og med at han var så rolig).

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 29/09/2005 :  20:09:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi pleier å barbere dekken-klipp på våre skolehester, dvs at vi barberer hals, halve sidene og under magen. Ser ut som om du har lagt et ullteppe oppå og klippet rundt det =) Ikke så vakkert, men det virker iallefall veldig bra. Hestene blir ikke så svette på hals og sider, men samtidig har de nok pels der de fryser, nemlig rygg og rumpe, så vi slipper tykke dekkener. Bør kanskje likevel ha på regndekken el.l på sure utedager for å beskytte hals og bog, men du slipper alle de tunge tykke.... En smaksak som fungerer til sitt bruk. Selv skal jeg helbarbere.... =)
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  15:42:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Ang. hester som setter pels tross at de står med dekken, kan det være lurt å la lyset stå på lengre om kvelden, gjerne hele natten.
Noen hevder nemlig at pelssetting har mer med lys enn temperatur å gjøre.

Hvis du må barbere henne, kan det nok være lurt å dope henne først.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  15:50:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En dekkenklipp som torhild foreslår er en god ide. Skolehestene her blir også klipt med dekkenklipp, og de står ute på vinteren uten dekken. Det kan være greit å ha et regndekken eller to selv på dekkenklipp, men hvis du lar pelsen være igjen på ryggen og beina blir det lettere for hesten å holde på varmen.

Men er enig i at du bør prøve å vende henne til barbermaskinlyden, eller prøve en stillegående maskin, istedet for å hoppe rett til doping. Å dope ned hesten løser ikke problemet, bare skjuler det.

Redigert av - Eva V den 09/10/2005 15:52:07 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  16:00:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Ta med deg en elektrisk tannbørste i stallen og venn hesten til lyden og vibreringen av den. Den er en fin tilvenning til barbermaskin.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/10/2005 :  20:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det bare innbilning, eller får hester som har blitt barberte stivere pels når den vokser ut? Føler at hester som har blitt barbert ofte aldri får den myke, bløte pelsen igjen, men en mer "svinebust"-pels..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  21:45:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis hester som har blitt barbert utsettes for kulde plutselig, vokser det ut slik stiv svinepels, ihvertfall slik det har jeg lært og erfart. Derfor er det viktig å legge dekken på etter hesten er blitt barbert. Hvis hesten får ha på dekken og får gradvis tilvenning kulde er svinepels sjelden et problem, pelsen som vokser ut er god og myk. Hvis man barberer for sent eller for tidlig kan det også vokse ut svinepels. Hvis man gjør det på rette måte og hesten har normal hårvekst og felling skal ikke barbering være noe problem og ny myk pels vokser ut.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.