hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mugg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 mugg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

emmy_og_pedro

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  22:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har fått masse mugg.. hun har sokker på alle bena så hu er jo hvit. hun står på utegang så det er jo gjørmete der.. kulden kom og vi trodde de tskulle gi seg men det har faktisk blitt verre!! noen sier det er foret og sånt men har dere noe forlsag til hva jeg må gjøre for og få det bort??

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt hester med mugg, men vet at de som har hatt det blant annet har lagt på biolaomslag.
Hege Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  03:37:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Regner med at det er M du snakker om (kjenner til hesten fra tidligere eier) om hun hadde mugg tildigere vet jeg ikke. Men hadde jeg vært i dine sko vile jeg ringt. veterinæren, iom at hun har mye på alle bena som du sier inkl. står nå på utegang. Ellers kan du vaske bena hver dag med grønnsåpe, tørke, og smøre på en god salve. Vasker du bena hennes ofte/daglig, her ble det vertfall gjort otfe alt etter hvor skiten hesten var, dersom du har vært litt sløv med akkurat det, er det fult mulig årsaken er bare det... Pass på å gjøre vertfall daglig - visitering av alle ben, muligens også kjøp såkalte ¨muggbandasjer¨ ingen erfaring med disse - men hjelper trolig litt med å holde hestebena noen grader tørrere / eller bare vanlige bandasjer e.l

Temaet mugg har vært oppe sikkert 100 ganger, så dersom du bruker søkefunksjonen her / andre steder vil du garantert få opp et svar!
Men om du kontakter vet. regner jeg med at det vil forsvinne raskere og ¨sikrere¨ om du ikke har noe peiling på mugg, Virkon som man får kjøpt i enkelte hestebutikker er også annbefalt. Spør evt. noen på stallen din om hjelp. Ikke kjekt med mugg, handle raskt, mer problem med å fjerne det om ikke.
Håper M har det bra ellers da

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

emmy_og_pedro

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  10:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk

har rsnakket med vet jo.. hehe nå står hu på boks om natten så bena kan tørke så blir hu slippet ut om dagen det funkere veldig bra... men vi skal snart få boks så da ordner det seg vel nok.. jaja takk for svar
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  12:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Vær nøye med å holde beina tørre, vask med grønnsåpe, smør på HIPPOSAN.. Det er et salve for mugg..
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  22:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt laktacyd i stedet for grønnsåpe. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  23:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville brukt laktacyd i stedet for grønnsåpe.

Opprinnelig postet av liwedell

Jeg også!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 06/11/2006 :  13:28:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
nysgjerrig, lactacyd? underlivssåpe?
Bor i frankrike og har ikke snøring på hva slags såpe jeg kan bruke... Har hittil bare brukt lunkent vann og barnerompe salve jeg ble anbefalt. Fungert greit :) Men kan jo være kjekt å vite :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 06/11/2006 :  13:54:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Vask beina/beinet godt i BARE vann, løs opp alle skorpene (viktig, for muggen gror under skorpene). Trøk godt, men forsiktig og smør på en fet, antiseptisk salve. Hipposan og Propolis Creme er gode muggsalver. Dersom du gjør som beskrevet over bør det gi resultater ganske raskt. Har det ikke hatt noen effekt etter ca. 4 dager bør du nok prøve noe annet, ringe vetrinær eller liknende.

Det finnes jo hundre råd om mugg, det vet jeg, for jeg har søkt selv. Det som jeg nå har anbefalt vet jeg virker og jeg har slitt med å få bort muggen selv!

Håper det hjelper deg

Let freedom ride... Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 07/11/2006 :  00:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nysgjerrig, lactacyd? underlivssåpe?
Bor i frankrike og har ikke snøring på hva slags såpe jeg kan bruke... Har hittil bare brukt lunkent vann og barnerompe salve jeg ble anbefalt. Fungert greit :) Men kan jo være kjekt å vite :)

Opprinnelig postet av LeMi

Pga at det mest gunstige for huden er såper/midler med lav pH, da huden i seg selv har relativt lav pH.
Lactacyd har en pH på ca 3,5, mens grønnsåpe har en pH på 11-13 eller deromkring. (Dette på en skala fra 0-14). Ganske mye, altså...

Så å bruke en såpe med så høy pH er egentlig ikke engang å anbefale på FRISK hud, og langt mindre på hud som allerede har et problem (i dette tilfellet mugg) fordi det vil tørke ut huden enda mer.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/11/2006 :  08:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grønnsåpe er et utdatert kjærringråd. Såpe med lav ph er mye mye bedre!
Ellers vil jeg tipse om Optima-ph. Økologisk produkt med lav ph. Har skrevet mer under Hest og Helse på en tråd om mugg der. Optima ph kommer som spray så du kan spraye på huden et par ganger pr dag uten å skylle etterpå.
Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  22:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg hadde mugg på eine hesten min, og fekk då utskrive resept på noko som heiter Salisylhårolje frå veterinæren her... dette var KJEMPE effektivt!!! Klipte vekk noko av hovskjegget ( hadde ganske masse ) og smurde på ca 2 ggr pr dag... All muggen var som blåst bort på 2 -3 dager!!! Kjempe effektivt og drøyt i bruk. Huskar ikkje kva eg betalte for dette, men er ca 4 -5 år sidan eg kjøpte det ( flaska er vell på omlag 500 - 700 ml ) og den er over halvfull enno... Gå til toppen av siden

Stine&Istagi

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  23:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk skrevet ut resept på Fucidin Hundeøredråper da hesten min hadde mugg :) Funka som bare det!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  01:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke bruk såpe, det tar ut fettet av pelsen og huden, og dermed beskyttelsen mot mugg.
Ikke bruk "hard" stråle på vannet - bare la det sildre nedover beina, så evt. søle forsvinner.
Ikke tørk hardt på de våte beina, da "rufses" også pelsen opp, og beskyttelsen svekkes.
Hvis hesten ikke blir redd av det, kan en hårtørrer - ikke på full guffe - være noe å tenke på.

Det finnes så mange bra produkter å smøre på - ETTER at beina er tørre - helst luft-tørret.

Her er jeg helt "grønn" - av den enkle grunn at min hest er en av få hester i stallen som ikke har mugg - muligens fordi jeg aldri har vasket beina hennes. Hun er rett og slett gøøøør møkkete om dagen, men jeg verken spyler eller børster på våt gjørme - for neste morgen har den tørket og drysset av.

Får av og til "skjeve blikk" når min hest er grå fra hoven til langt oppover magen, og jeg "ikke gjør noe med det". Meeen, så har jeg en god grunn for det - nemlig å slippe mugg.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/11/2006 :  15:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor tviholder alle på grønnsåpe? Det er ikke bra mot mugg, og nå finnes det så mange bra alternativer. Det ligger link om dette under hest og helse også med mange mye bedre tips enn grønnsåpe. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.