hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Døde av kortisonsprøyter..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Døde av kortisonsprøyter..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

siljeho

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  21:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men folk reagerer forskjellig på kortison. Samme med hester. Jeg bruker kortison krem så å si daglig. Har prøvd alt av salver på eksemen min men den er det eneste som fungerer. Så fort jeg slutter å bruke den kommer eksmen tilbake likke ille som før. Huden på hendene blir skrukkete men for meg er det verdt det. Bedre enn å ha masse åpne sår som verker og du klrer ikke å bøye fingrene. Men som sagt reagerer man jo forskjellig. Håper det ordner seg med hesten din Kristine. Håper det kommer til å gå bra. Så lykke til.
Mvh Silje Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  21:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Burde vel egentlig satt meg mer inn i dette. På de fleste ridesenter her i området, blir det flere ganger i året sprøytet hester. Noen pga mindre/større skader, andre pga forebygging. Nå vet jeg ikke akkurat hva de sprøyter med i hvert tilfelle, men jeg får stadig høre at det er bare hysteri å fordømme sprøyting, og at det på hardtgående konkurransehester (sprang i dette tilfellet) er så å si vanlig å sprøyte de en gang i blant pga blant annet naturlig slitasje.
Skulle gjerne visst mer om dette!

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/09/2005 :  22:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ganske vanlig og gi/sprøyte det til hester med for store kneskåler. Rosita plages jo med svikt i bakbena, og det blir sansynligvis en bhandling til..

Kortisonsprøyter er svindyrt synes jeg!

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  22:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hege: Jeg hadde et skriv jeg fikk av en veterinær ang. kodeleddsbetennelse og hanekam, men såklart ( * hjertesukk * ) skal jeg jo ikke være i stand til og greie finne det nå... Som vanligt!! GRRR...
Men mener og huske at han forklarte det enkelt og greit at det var en kunstig leddveske de tilsatte leddet?
Jeg skal lete og lete etter skrivet fra ham ( husker at det var på noen sider, siden min veninne ikke helt ville tro på at det gikk an og få betennelse i kodeleddene. )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  23:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk! Har selv sprøytet hesten min en gang, men jeg husker jo ikke med hva... Hun sto hos en trener av meg da, så jeg var ikke så direkte innvolvert med dyrlegen, og hukommelsen min er jo ikke akkurat den beste..:)
Det jeg husker er at det mulig var hanekam, og at det ikke var noe annet å gjøre (feilbelastning over lang tid blant annet) og at hun reagerte tvert på behandlingen og har siden vært frisk og 0 i bøyeprøve.

Hege Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  23:23:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Samme her, min hest ble frisk ganske fort etter slik behandling og gav også 0 på bøyeprøven en mnd etter behandlingen.
I morgen skal jeg lete etter skrivet, vet jeg har lagt det til sides en eller annen plass! Usj, fælt når en trenger noe og ikke finner det altså!
Men som sagt mener jeg og huske at det var dette han sa da han forklarte begrepet hanekam.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  06:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at kortison sprøyter bare skal brukes når det ikke er andre muligheter. Kortisonen blir visst værende igjen i kroppen (forsvinner ikke) og at den er smertestillende, betennelsesdempende og får muskler til å slappe av.

Slik forstod jeg det på legen min da jeg var der anng. senebetennelse. Jeg valgte å ikke få kortisonsprøyte, vil prøve alle andre muligheter først

Men hvis det er slik at enkelte hester/personer kan være allergiske mot kortison så burde legen/dyrlegen informere om dette først, samt evnt. bivirkninger ved bruk.

Men hvis det virkelig er slik at kortison blir værende i kroppen og aldri forsvinner, så er det kanskje slik at det går ann å dø av det/få en allergisk reaksjon hvis man får for mye av det...hmmmm...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/09/2005 :  10:32:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er av dem som ikke nøler med å sprøyte hvis hesten halter. Syns sprøyting er et bra alternaltiv når hesten er øm i et ledd, og det mest effektive, etter en del år med erfaringer.

Leser har at noen sier de ikke vil sprøyte, selv om dyrlegen nærmest anbefaler dette. Ser at noen skriver at de vil bruke andre alternaltiver først; da vil jeg gjerne spørre hvilke alternaltiver tenker dere på da? For meg fins det kun to andre alternaltiver- nemlig enten å gi hesten helt fri, eller å blistre. Å gi hesten helt fri er kanskje det mest "dyrevennlige"; men det er også mange negative ting her. Hesten taper seg treningsmessig, dessuten er det ingen garanti at den blir frisk har den først fått seg en skikkelig betennelse. Blistring kan forsøkes, men erfaringsmessig virker blistert best når i den spirende perioden av betennelse/ømming; og når hesten har kommet så langt at den halter er det oftest i seneste laget å finne frem blisterkosten.

Alternaltiv behandling er bra, og jeg bruker det selv i FOREBYGGENDE tiltak. Det er mange fine ting en kan bruke for å forebygge skader i hestebein; laser og akupunktur f.eks. I tillegg har du jo alle de dagligdagse tingene en kan gjøre selv som stretching, pleie m/diverse kjølende kremer etter trening (arnica/blue lotion/leire, osv).

Men jeg mener at har skaden allerede oppstått, er sprøyting det beste alternaltivet. Heldigvis bruker jeg en flink dyrlege som er spesialist på behandling av hestebein og sprøyting-ville IKKE latt hvem som helst sprøytet hesten min! Dyrlegen min bruker litt kortison, men ofte en blanding av adekvan og kortison. Har også brukt litt hanekam, og har eksprimentet med DMSO, med god effekt.

Sprøyting er normalt ikke farlig, når det gjøres med måte, og av en dyktig dyrlege! Hesten som døde har mest sannsynlig fått en kraftig allergisk reaksjon, jeg har hørt liknende historier med hester som har falt i bakken etter penicillinsprøyte. Slikt skjer, men det skjer uhyre sjelden, heldigvis. Det stemmer at hyppig kortisonbehandling kan være kreftfremkallende, men det er da snakk om veldig hyppig/overdreven bruk, og ikke vanlig bruk.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 30/09/2005 10:40:03 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  11:15:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Fant dette på nettet:

-Dette gjelder etter alle former for leddinjeksjoner - sjøl om man bare bruker vann eller leddvæske.
Etter bruk av antiinflamatoriske stoffer, er det 14 dagers karantene før hesten kan delta i løp. Det gjelder det samme om det smøres på huden, sprøytes inn i hesten eller gis i foret.Eksempler på dette er alle kortison preparater(eks.prednisolon,prednison,Kenakort,Flutide,etc) ,Butazolidin,Naprosyn,Ketoprofen, DMSO.
Hylartil(hanekam)Adequanin. acetylsalisylsyre (Globoid)osv.-

Betyr det at Prednisolon også er en type kortison? Trodde det var en type pencilin...
Og hanekam, er det også en type kortison, eller missforstår jeg dette helt? ( Trodde det var en kunstig leddvæske jeg...) Mente og ha lært det, men hva mener dere etter og ha lest dette?

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  14:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette står det om Hanekam / Hylartil:

Hylartil vet. Pfizer

ATCvet-nr.: QM09A X01

INJEKSJONSVÆSKE 10 mg/ml: 1 ml inneh.: Natr. hyaluron. 10 mg, natr. chlorid. 8,5 mg, natr. phosph. 0,28 mg, mononatr. phosph. 0,04 mg et aqua ad iniect. q.s.

Egenskaper: Klassifisering: Natriumhyaluronat (et høymolekylært polysakkarid) fremstilt fra hanekam. Substansen forekommer ekstracellulært i bindevev hos både dyr og mennesker, og er kjemisk identisk hos de ulike species. Natriumhyaluronat har ikke immunogene egenskaper. Leddbetennelse: Natriumhyaluronat har antiinflammatoriske egenskaper, motvirker skader på leddbrusken og hemmer pannusdannelse. Virkningsmekanisme: Preparatet stimulerer den endogene produksjonen av høymolekylær hyaluronsyre, og virker i tillegg mekanisk støtdempende og smørende i leddet pga. sin viskoelastisitet. Høymolekylær hyaluronsyre utgjør en barriere mot intraartikulær invasjon av leukocytter og enzymer og bidrar til ernæring av leddbrusken. Senebetennelse: Natriumhyaluronat stimulerer de reparative prosessene ved å aktivere fibroblastene til økt nysyntese av kollagen og dannelse av nye kollagenfibriller.

Indikasjoner: Lokalbehandling ved aseptisk ledd- og senebetennelse hos hest.

Bivirkninger: I enkelte tilfeller er noe lokal hevelse sett etter injeksjon.

Forsiktighetsregler: Må ikke gis intravasalt.

Dosering: Leddbetennelse: 2 ml intraartikulært i mindre og middelstore ledd, f.eks. hovledd, kodeledd, kronledd, carpalledd. Til større ledd kan dosen fordobles. Senebetennelse: 2 ml i sentrum av skaden. Ved skader over 10 cm i lengde, deles dosen på 2 injeksjonssteder. Om skaden er både langstrakt og høygradig, kan dosen forhøyes opp til det dobbelte. Ved injeksjon i senevev bør ikke kanyle tykkere enn 0,8 mm anvendes. For å unngå lekkasje, holdes kanylen inne ca. 1 minutt etter injeksjon. Behandling kan gjentas etter 2–3 uker hvis ikke fullgod effekt oppnås.

Tilbakeholdelsestider: Ingen.

Oppbevaring og holdbarhet: Oppbevares kaldt (2–8°C), beskyttet mot lys. Holdbarhet: 2 år. Tåler ikke frost. Kan oppbevares ved værelsestemperatur (maks. 25°C) i 4 uker.

Pakninger: Engangssprøyte: 2 ml, 10 × 2 ml.

Ser at det ikke er tilbakeholdstid for slakt, hvilket kan komme av at det er et naturprodukt og dermed ikke skadelig i mat?

Anette Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  22:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg sprøyter... og det kommer jeg ikke til å slutte med... Årsak: Når først skaden har skjedd og man har en betennelse i et ledd så har jeg ikke noen tro på å bare la hesten gå med det til det forsvinne. Jeg er totalt uinteressert i ytterligere kroniske problemer med beina.. Jeg har sprøytet både med kortison og kortison + hanekam. Når skaden har oppstått (jeg har f,eks kjøpt en hest som var halt og måtte umiddelbart behandle han) så sprøyter jeg dersom veterinæren anbefaler det. Tar opptreningen mer gradvis enn veterinæren krever så jeg forhåpentligvis ikke trenger å sprøyte i flere omganger. Dernest har jeg brukt cortaflex på hestene for å hjelpe til den naturlige helningen og forebygge nye problemer. Det beste er å forebygge men har det først skjedd sprøyter jeg heller enn å la hesten stå i 3 mnd for så å prøve å bygge den opp igjen og kanskje feile og dermed pådra hesten enda større problemer. For mange er blistring et alternativ til sprøyting, og mange underhudsblistrer også. Da kan det bare være at gampen min mister ett år eller to i levetid altså. Blisterskader har jeg lite tilovers for (men jeg "blistrer" med blue lotion og arnica og gladpack UTEN å få skorper)

til info så koster selve kortisont rundt 50-100 kr sprøyta mens hylartil (hanekam) koster 800-1000 kr sprøyta. Så kommer undersøkelse etc i tillegg. Hanekam har jeg hørt at kan utvinnes av navlestreng og men er ikke sikker.

forresten har jeg brukt kortisonsalve selv samt astmamedisiner med kortison i flere år da jeg var yngre, men jeg lever enda.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/10/2005 :  00:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg, xxxoooxxx, spesielt den setningen du skrev:

" Det beste er å forebygge men har det først skjedd sprøyter jeg heller enn å la hesten stå i 3 mnd for så å prøve å bygge den opp igjen og kanskje feile og dermed pådra hesten enda større problemer."

Hundre prosent enig!
Syns det er tullete å la den stå i månedsvis for å "forhåpentlig" gå seg til etter hvert".

Det er så mange som svartmaler sprøyting med kortison, selv mener jeg det er et kjempebra tiltak, og absolutt det beste for hesten skulle den bli så øm at det blir nødvendig.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/10/2005 :  01:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er ikke bare mot betennelser man bruker den sprøyten på da.. Jeg får jo sprøyter på rosita for og fixe bena hennes. disse svikte i bakbena problemene.. For og stramme inn kneskåla litt!

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  12:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

For info om medisiner til dyr:
http://www.veterinarkatalogen.no/

For info om medisin til mennesker:
http://www.felleskatalogen.no/

Bruker begge disse flittig, bruker aldri medisiner til hverken dyr eller mennesker som jeg ikke har lest nøye om på forhånd.
Bare å taste inn navnet på medikamentet, og vips, så har man info.

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.