hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Døde av kortisonsprøyter..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Døde av kortisonsprøyter..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:26:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har helt ødlagt hud av kortison. Jeg kjenner -veldig- godt til de ødleggende effektene ved kortison. Faktisk er det så ille at hudlegen sendte den vanlige fastlegen min et meget sint brev, fordi legen hadde skrevet ut så mye kortison til meg oppgjennom årene. Kortison skal brukes -svært- lite.

Huden min på armene, halsen og diverse andre steder er arrvev. Den er mye mørkere enn den andre huden, den er skrukkete og rar. I tillegg har det blitt kul umulig å ta blodprøver av meg (før var dette aldri noe problem). Blodårene mine har blitt veldig små og puslete og ligger langt inne i armene.

Jeg ville aldri behandlet noe med kortison.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  23:28:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler jeg meg trygg?

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:34:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
det er vel som jeg ofte sier(gjentar meg selv ja..), alt er vel i grunn farlig?..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  23:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, JA!!!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  09:09:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Leste at en skrev her: kortison blir jo brukt på mennesker så da er det ikke så farlig..

Hmm... Kortison ER ikke bra og skal være en siste nødløsning. Har selv fått kortison krem (veldig sterk) til hendene, og jeg ser etter LITE bruk allerede nå varige men etter den kremen. DETTE VAR UTVORTES BRUK. Ei veninne av min mor fikk nedsatt hjertefunksjon etter bruk av kortison i tabelettform, for ikke å snakke om månefjes (ansiktet får en rar fasong og månefarge) som også er en av bvirkninger av kortison.
Kotison blir brukt til å sette ned immunforsvaret og er like mye brukt som antibiotika.
Kortison ligner et hormon som kroppen selv produserer i binyrebarken som heter kortisol. Det er bare sånn at når du tilsetter kroppen kunstig hormon i lengere tid går våres egen produksjon ned. F.eks kjønnshormon (testestoron og østrogen) osv..
Kortison ER effektivt. Al sterk medisin er som regel det :) men pass på..

http://www.lommelegen.no/art/art585.asp
her er litt om bivirkninger..
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 29/09/2005 :  11:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er typisk hestefolk!
En hest har dødd av noe, og da skal man på død og liv bli hysterisk.
Jeg har selv erfaring med bruk av kortison både på meg selv, og på hest.
Har eksem, og ved utbrudd bruker jeg krem med kortison.
Bruker kremen som beskrevet på esken, og overstiger ikke lengden av anbefalt behandling.
I tillegg har jeg hatt senebetennelse i armene 2 ganger, og fått kortisonsprøyter som hjalp veldig bra.
Har ALDRI hatt bivirkninger, hverken arrvev, månefjes eller nedsatt hjertefunksjon.
Huden kan bli litt tynn etter en behandling, men ærlig talt i forhold til eksem er dette bare blåbær....

På hest har jeg brukt kortison i tabelettform ved seneskade, og krem ved utslett pga overfølsomhet overfor knottstikk.
Begge gangene i samarbeide med veterinær.
Dette på 2 forskjellige hester.
Ingen bivirkninger, men jeg er nøye og følger anvisninger!
Til sammenligning fikk den ene av disse hestene en kjempereaksjon etter en penicilin-injeksjon.
En byll på str med 2 knyttnever ble resultatet, og den var der i flere uker etterpå.

Kortison er en vanlig brukt behandling.
I en periode virka det som om den ble for mye brukt, synes alle hester omkring meg ble sprøyta...
Man skal selvfølgelig veie fordeler og bakdeler nøye før bruk, men jeg nøler ikke med å prøve alt om hestene mine blir syke!
Alle medisin er i utgangspunktet "skadelig" og det er en del som er allergiske, og da kan følgene bli store.
Har sett mange hester bli sprøytet i beina, kan ikke huske å ha sett en eneste en som har hatt reaksjoner, men derimot MANGE som ble bra.
Skal vi ikke gi hesten denne sjansen av redsel for at den kan dø?
Ja da bør dere droppe både penicilin, antibiotika og smertestillende til hestene deres for i praksis kan hestene være allergiske overfor hva som helst, akkurat som vi mennesker.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  11:50:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Sarha: Det er jo ikke snakk om skal- skal ikke. Debatten startet med disse spørsmålene :

Hva er det disse kortionsprøytene inneholder og hvilke virkninger gjør den?
Burde ikke Dyrlegen skjekke på en eller annen måte at dyret tåler behandlingen?

Hva tror/syns dere?

Det syntes ikke jeg er til og være hysterisk eller noe, men greit og vite hva slags behandling hesten får. Om andre sitter inne med info om dette er det jo greit og spørre slik at de kan dele det med dem som lurer?
Så klart hadde jeg blitt hysterisk om en av mine hester døde av en sprøyte, men og stille disse spørsmålene ser jeg ikke på som hysterisk!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  11:50:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det at det lokale legesenteret må sende meg til Ullevål for å ta blodprøve, er blåbær. Det er det kortisonen har gjort med armene mine. Blodårene mine har blitt for tynne og svake. Jeg har også brukt kortisonen etter anvisning fra lege - men en lege skal, i følge hudlege, ikke skrive ut kortison til eksem mer enn en gang! Kortison er ikke noe som skal behandle eksem over tid. Det skjedde med meg; gjentatte behandlinger over lang tid.

Jeg kommer aldri til å sprøyte en fremtidig hest. Heller undersøke grundig og finne ut hva problemet er, og prøve alle utveier før jeg tyr til det.
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 29/09/2005 :  13:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima.
Du er vel en av de som reagerer på kortison, og det er trasig.
Men hvem som helst kan faktisk kjøpe kortisonkrem reseptfritt på et hvilket som helst apotek...

Kortison er en vanlig behandlingsform, og som all annen medisin den har bivirkninger hvor noen rammes, mens flertallet har nytte av behandlinga.

Og man sprøyter ikke hesten FØR alle andre muligheter er sjekket og prøvd.
Det er ikke en ting man gjør ved første veterinærsjekk.
I såfall er det noe veldig galt med både behandlende veterinær og heste-eier.
Jeg vil heller la hestene mine få denne siste sjansen, enn å avlive dem av skrekk for hva som kan skje!

Tja Bente jeg vet ikke hva du kaller hysteri, men les hva folk skriver da...
Basert på ting de har hørt om, så bestemmer de at dette er farlig.
Javel, men da frarøver de samtidig hesten til å bli bra om kortison er siste utvei, basert på noe de har hørt.
Jeg kaller dette hysteri, men det er mine ord og mine tanker.

I motsetning til de fleste som skriver her, har jeg som sagt erfaring med bruk av kortison.
God erfaring.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/09/2005 :  15:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke så rart det blir litt hysterisk rundt dette.. Man vil jo det beste for hesten, vertfall vil jeg det, og da er det jo fint og vite hva den innholder og hva som kan skje

Når jeg hører alt dette blir jeg virkelig redd.. Aner ikke om jeg skal behandle Rosita en gang til med det eller ei..

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  15:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er typisk hestefolk!
En hest har dødd av noe, og da skal man på død og liv bli hysterisk.
Jeg har selv erfaring med bruk av kortison både på meg selv, og på hest.

Opprinnelig postet av Sarha

Det var dette jeg reagerte på, følte du drog alle under samme krakk..
Jeg hadde aldri frarøvet mine hester en behandling og heller slaktet evnt., det blir jo helt feil. Men om hesten min hadde dødd av en slik behandling kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg hadde blitt hysterisk ja... Men da av sjokk..

Jeg har ikke lest alle innleggene her, men når det kommer til klingen; prøver ikke alle og gjøre hva som er best for hesten? Hadde virkelig noen av oss som skriver inn her nektet hesten en kortisonbehandling om det var siste utvei?
( spør alle her, dette er ikke kritikk rettet mor deg, Sarha. Begynner og tro at vi har ganske like oppfatninger av dette )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  16:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet av veldig mange som har sprøytet hestene sine, og vet at flere bruker det som forebyggende. Men er det da hanekam? Og hva er forskjellen?
Hege Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  17:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hege J.

Hanekam og kortison er ikke det samme.
En av mine tidligere hester ble sprøytet med hanekam etter en stygg seneskade.
Dette for å prøve å hele senene enda bedre, og kanskje gi mer elastisitet.
Hesten min fikk først kortison, men ikke i sprøyteform, og etter noen uker sprøyta vi den med hanekam.

Etter hva dyrlegen fortalte er hanekam utvinnet av hanekam, og dermed et mer naturlig produkt kanskje?
I alle fall er det en god del dyrere enn kortison, og om jeg ikke missforstod helt, har de heller ikke samme effekt.

Anette Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  19:38:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet det ikke er det samme, men husker aldri forskjellen på de jeg!
Ordla meg litt dårlig, men det jeg spurte om var om det er hanekam endel bruker som forebyggende på bein.
Og hva som er forskjellen på kortison og hanekam, altså i bruksområder osv.

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  20:39:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg kjente til en hest som ødela seg i beina, den fikk først kortison, men da det ikke gjorde nytten fikk den hanekam, som visstnok var siste utvei. Den hjalp, så etter hva jeg har forstått må Hanekam fungere sterkere enn kortison.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.