hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Døde av kortisonsprøyter..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Døde av kortisonsprøyter..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  17:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Idag ble jeg fortalt en historie, som fikk meg til og tenke, virkelig!
Vi hadde besøk av en slik forsikringmann, han skulle vist prate om ett eller annet.. Så kom vi til det med hesteforsikring. Mamma fortalte jo at vi hadde ei Nordlandshoppe, og denne mannen fortalte at han selv hadde en Nordlandsvallak en gang. Og den døde av en kortisonsprøyte.
Den hesten hadde da hatt betennelse i knærne(som jeg ikke er helt 100% sikker på) og han dro til dyrlege med han. Og hesten fikk to kortisonsprøyter i knerne. Mannen tok med seg hesten hjem igjen, og hesten ble syykelig syk! Den klarte ikke å stå på beina. Så mannen kontaktet dyrlegen å ba han komme med hesten til han. Dyrlegen tok seg av hesten i et døgn, og han klarte ikke å få den på beina! Så den bare døde..

Og denne hesten tålte da ikke disse kortisonsprøytene..

Herregud, tenkte jeg.. Så heldig jeg har vært som har en hest som har vært igjennom det samme, som lever!

Hva er det disse kortionsprøytene inneholder og hvilke virkninger gjør den?
Burde ikke Dyrlegen skjekke på en eller annen måte at dyret tåler behandlingen?

Hva tror/syns dere?

Redigert av - Bustetrollet den 28/09/2005 17:29:07

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  18:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
De inneholder vel Kortison som er et betennelsesdempende middel... er det ikke??

Er farer med å gi hesten alt slikt... Hvis hesten din er allergisk for pencilin og får det kan den jo dø av det også... Shit happens, men heldig vis ikke så ofte, som oftest går det jo bra slik som det du har opplevd

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  19:20:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er vel en viss større fare for kreft (?) hos hest som har fått kortisonsprøyte?

Ikke det at det hadde noe med akkurat dette men..

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  19:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Serriøst?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  20:36:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Huden blir ødlagt av kortison. Tør ikke tenke på hva som skjer når man sprøyter. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/09/2005 :  20:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest jeg hadde på för for mangen herrens år siden ble rammet av elveblest og fikk utslett over hele kroppen. Hun fikk da hydrokortison-sprøyte og ble bra igjen. Hunden min har også fått hydrokortison-sprøyte... Blir veldig mye brukt av dyrlegene her rundt om kring.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  21:49:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vil huske at det var dyrlegen vi var hos sist som nevne dette. Siden Eikdokka mest sannsynlig hadde sommereksem (har fått det bekreftet nå) var kortisonsprøyte et alternativ. Men han ville drøye dette til det siste siden det er en del bivirkniner deriblandt økt risiko for kreft hos hesten.

Eikdokka har vell fått 3-5 kortisonsprøyter opp igjennom årene nå. Har ikke fått noen bivirkninger på henne.. Men skal nok tvilsomt bruke kortison flere ganger. (Ja, kortison ble brukt mye av en tidligere vetrinær her også)

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  22:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir redd jeg:S

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjente en kaldblodstraver som ble sprøytet gjentatte ganger i frembeina... Fikk etterhvert kreft i frambeina og måtte avlives...
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  22:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt og behandle Rosita med et par kortisonsprøyter til nå, men nå vet jeg ikke om jeg tørr rett og slett!

Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:37:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
off..!
Dette viste jeg ikke..!
Tragiske greier...
Synes ikke dere det er litt vel risikabelt og sette ei kortisonsprøyte på en hest som man ikke vet om tåler det eller ikke=?
Jeg synes også dette var skummelt *grøsser*!!

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/09/2005 :  22:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kortison brukes også på mennesker på omtrent samme måten. I noen tilfeller har det veldig god effekt, andre ganger ikke så god. Sånn er det vel med hester også. Det finnes ingen fasit innenfor medisin. Ofte må man prøve ut noen forskjellige behandlinger, og så se hva som har god effekt og hva som ikke har det. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant det Eli sier, det brukes faktisk på mennesker også, så det er vel litt overdrevet hysteri når det gjelder sprøyting:)
Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:07:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
på mennesker? i hvilken sammenheng da, samme som ved hester(ikke helt det samme, men ja.)?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  23:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hysteri rundt sprøyter! Jeg besvimer jo bare jeg ser sprøytespissen..

Jeg ser for meg det vesrte jeg nå da.. huff!

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har selv fått kortisonsprøyter i hælene mine. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.