hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min blir truende når jeg skal gi han mat
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hesten min blir truende når jeg skal gi han mat
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lisa&Boy

» VIP

Skrevet - 27/09/2005 :  20:14:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har en vallak på 12 år som blir grådig sur når det er mat rundt han.
Før foring er han helt vill,legger ørene bakover,sparker bak seg og "hopper" frem og tilbake i boksen. Når man skal inn til han å gi han maten er han "på deg" med en gang,ikke noe gøy

Noen ganger har jeg med meg litt epler og g.røtter med til han,og hvis jeg gir han en og han ikke får mer blir han helt gal og veldig utrivelig og holde på med. Det er nesten som at han sier: "hvis du ikke gir meg alt på en gang så...!".
Jeg synes ikke det er noe koslig å gi han noe godt lenger

Er det noen som har noen tips? Noen som har opplevd det samme?
Jeg har bare eid han i 7mnd.

xxxx

Skrevet - 28/09/2005 :  09:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
F[r hesten nok mat,eller er den mye sulten...Sultne hester pleier bete seg slik for de f;ler de m[ forsvare maten sin ovenfor andre.Gir du den nok mat ,mye h;y, slik at den er mett vil jeg tro dette stopper eller ihvertfall blir langt bedre.
En hest skal i utgangspunktet aldri g[ sulten.De er vant med [ f[ spise 18 av 24 timer i d;gnet,det er derfor de er konstruert som de er med liten mage som trenger mange sm[ m[ltider og ikke st[ [ vente i mange timer p[ mat.

Men en 12 [r gammmel hest med en fortid du sikkert ikke kjenner alt ved, er ikke bare bare heller.Har hesten m[tte fighte for maten sin tidligere og g[tt med andre sultne i flokk har den l'rt seg at slik "overlever" den..

Gi hesten mye h;y og forlang at den flytter seg unna deg noen steg n[r du kommer inn for og fore.Du har din "boble" og hesten sin.

Vansklig [ svare p[ n[r jeg ikke ser hesten, men dette er hva jeg ville ha gjort utifra det du skriver.

Lykke til!

*Sorry for alle de rare tegnene men maskinen min er ikke i "europeisk modus"..
Gå til toppen av siden

Lisa&Boy

» VIP

Skrevet - 28/09/2005 :  10:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får nok mat ja, 3 liter komplett og dagen + 6kg høy + at han står på beite med gress på hele dagen. Jeg rir han da også hver dag.
Han er en lien og kompakt dk.varmblod på 158cm.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/09/2005 :  12:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, da er det vel gammel vane kanskje som jeg var inne pa .Du far gjore det beste ut av det. Men forlang at hesten skal flytte seg unna deg nar den far mat,bade ute og inne.Det er viktig a trene pa det, da vil den sikkert legge pa orene i sin vrede men ikke trosse deg. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  14:08:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lolita er også sinna når man kommer med fôr, dog ikke så ille. Men uansett så får hun bekjeden FLYTT DEM (Ja, med store bokstaver) når jeg går inni boksen når hun er i det humøret. Så langt har hun ikke gjort meg noe, men hun løftet et bein mot meg en dag her da jeg bar inn vannbøtta. Hadde jeg reagert litt kjappere så hadde jeg helt vannet over henne, for det er ikke akseptabelt! Men det ble til at jeg hoiet på henne for jeg var så sjokkert. Evt neste gang blir det bråk...

Jeg har også skrevet på fôrplanen at ingen får røre henne når hun er i det humøret, jeg vil ikke være ansvarlig den dagen hun kanskje biter noen.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:06:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest jeg vet om kan man ikke engang snakke/"smatte" på når den har fått foret sitt, da legger den på ørene å blir skikkelig sur! men,men..
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  12:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
På meg virker det som denne hesten har "lært" at hvis den truer når man kommer med mat,så får den maten fortere...den får altså en belønning for å true - maten kommer i brya...

Hadde det samme problemet med min hest når jeg fikk ham hjem,ham la på ørene,åpnet kjeften mot meg,og fyrte med bakbeina...alt for å få "belønningen" sin - maten,fortest mulig...

Jeg begynnte med å kreve at han skulle rygge vekk fra meg når jeg kom inn med bøtten,og først når han da rygget vekk,så tømte jeg maten i brya... Etterhvert som han tok dette,og rygget bort med en gang jeg ga beskjed,så ba jeg han også om å stå i ro selv om maten hans var kommet i brya,for den var fortsatt "min" til jeg ga han lov å komme bort å spise!
Ergo så snudde jeg tankemåten hans fra at han ved å oppføre seg truende - fikk maten fortest mulig(ettersom man helst vil komme seg ut) til at han han nå kun fikk "belønningen(maten) ved å rygge bort fra bryen,og stå i ro til han fikk signalet...

Her følger man kun hestens egne måter å resonere på...klart hesten vil fortsette å true om han får "belønning" for dette hver gang...han får jo foret i bryen "fordi" han truer...(iallefall ifølge hesten ;)
Hvis du snur denne tankemåten til at han ikke får belønningen (maten) før han oppfører seg som du vil,så kommer han fort til å bytte taktikk...og heller rygge og stå i ro for å få sin "belønning".
Det er jo tross alt kun det han er ute etter ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  14:36:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det glemte jeg helt, Jeg har lært Lolita at hun skal snu hodet vekk fra meg når jeg kommer med fôr. Hun er en veldig stor hest, så at hun rygger gir meg likevel ike nok rom, men hvis hun går litt unna og snur hodet vekk, så får jeg plutselig mye mer rom og hesten blir ikke så truende.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  11:16:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
når jeg ga qtumi høy før så var det også sånn at hu var "oppå meg" med en gang for å få maten fortest mulig, men til slutt så nekta jeg å gi henne høy før hun flyttet seg og da tror jeg faktisk at hu skjønte det og begynte å flytte seg med en gang hu så at jeg kom med høy til henne, hun var av den typen som hoppet på døra så krokene ble bøyd for hun hadde så dårlig tid:P
men å ikke gi dem noe før de oppfører seg funker som oftest, kanskje ikke med en gang, men:P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 11/10/2005 :  07:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med mange av de andre. Vær bestemt.!!! Ordentlig bestemt. Fins sikkert noe horsemanship på dette område og, men jeg har aldri lært meg det. Men min er veldig snill, heldigvis. Men du må sikkert regne med at det taar llitt tid. Jo eldre hesten er o vanskeligere er det, men ikke gi deg. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2005 :  09:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min nye hest er truende ved kraftfor-foring.Han hopper ikke rundt eller slår i veggen, men kommer mot meg med øra bak. Han har vært underforet før, så han har en voldsom trang for å få i seg kraftforet fort.

Etter kun 2 dager nå med masse høy hele døgnet er det blitt mye bedre.
Nå er han mett så det er mer "gammel vane" som gjør at han oppfører seg slik.
Jeg syntes ikke det var særlig "artig" når han kom mot meg med øra bak og et blikk som var alt annet enn godmodig..Alikevel måtte jeg bare ta kommandoen, det virket som han vil teste meg litt og.
Når jeg kjøpte han sa de at han satt andre hester på plass ved foring.For moro skyld i går la jeg litt kraftfor ut i luftegården der han står sammen med shettisen.Og gjett hvem som plutselig sto mule mot mule og delte maten høflig!
De første sekundene la han på ørene mot henne,men så var det som han forsto at "dette er jo ikke noe problem,så sulten er jeg ikke-hun kan få hun også"..Må le av han og..

Nå er det etter få dager mye bedre som sagt.Han begynner å forstå at jeg ikke tar et skritt bakover og viker unna, men han må vente.
Som hingst i 7 år er han vant med å få alt først og også få viljen sin..

Som jeg skrev før her må man tåle at de har øra bakover, men det er også alt.De skal ikke ta noen skritt mot deg slik at de trår inn i din "boble".
Man skal heller ikke overdrive.Flytter hesten seg vekk/står stille og venter såpass lenge at du rekker å legge maten der den skal, så ikke dra det enda lenger. Du har oppnådd det du ville.
Om man maser og overdriver dette tror jeg fint man kan få frem det aller verste i en hest.

Sikkerheten setter jeg veldig høyt. Dumdristighet kan få fatale følger om en hest virkelig truer og er olm.
Bruk kløkt og ha en solid plan for hvordan du skal møte problemet.
Da er du forberedt og det er det ikke alle hester som vet.

Ps. Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg ville nok ikke gitt han så mye snacks som epler osv. utenom foringene.Slike hester (matvrak) kan bli mer stresset av det, og du kan mane frem enda mer aggresjon tror jeg.
Gi det feks. heller i krybba sammen med den "vanlige" maten.
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 11/10/2005 09:51:44 Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  13:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Min hest bøyde seg mot meg over døra for å få tak i høyet jeg kom med, han la også på ørene. Jeg begynte å stoppe og rygge tilbake (tok foret vekk fra ham) og ganske snart så begynte han å stoppe og rygge tilbake når jeg kom med foret slik at jeg kunne legge høyet inn i boksen hans mens han ventet.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  19:30:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg setter min lit til litt horsemanship-trening. Vet ikke om noen har nevnt det, men en hest som jager deg når du kommer med fòret, anser deg som en som er under seg i rang! Hadde jeg vært deg hadde jeg jaga hesten vekk så det smalt i veggene!

Se på en flokk, det er alltid lederhesten som spiser først! Og det kan være farlig i andre sammenhenger¨hvis du er under den i rang.

Hva med å ha den i leietau når noen kommer med fòret, og sette den kraftig på plass hvis den skaper seg. Vis at du skal bort til fòret først, og jag den bort fra deg når den prøver å nærme seg. DU er sjefen!!!
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 20/10/2005 :  20:36:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Åringenshoppa mi har også begynt å vise tendenser til å være 'stor og tøff hest' da det gjelder fôring. Det var et par dager hun la ørene og prøvde å være ganske tøff mot meg, men jeg dyttet henne unna, og gikk frem til krybba og ordnet kraftfôret hennes, og hver gang hun kom og ville ha, fikk hun beskjed om å gå tilbake igjen.

Hun har lært å flytte seg for trykk fra før, så ved press på neserygg eller bringe, så flytter hun seg bakover. Dette gjorde jeg til hun stilte seg litt unna og ventet, og da fikk hun beskjed om at maten var hennes. Dette gjorde jeg dagen etter også, og etter det så stiller hun seg og venter til jeg går. Kan også flytte henne lett unna maten når hun spiser også.

Hun er jo som sagt veldig ung, og har ikke slått eller glefset mot meg, men legger ørene litt når jeg kommer med magen. Om hesten ikke blir farlig, og du ikke blir redd den fordi den prøver å være tøff mot deg, så er dette en veldig grei måte å gjøre dette på, synes jeg. Har også brukt denne metoden mot eldre hest også med hell.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  21:26:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding

hingsten min var også sur å grinete når eg fikk han,nå er han nesten ikke sur i det hele tatt
men nå er han blitt vandt til at han får spise så mye han vil og slipper å krangle med de andre hestene om maten(det måtte han der han stod før-ble bare foret 2 ganger om dagen)
viss han er sur når eg forer han no så er det bare til å klø han litt bak øre så gir han seg

han kan fremdeles bli litt hissig om noen andre enn meg "forstyrrer" han i spisingenmen passer som regel på at de lar han være ifred....

du kan jo prøve å passe på at hesten din har litt høy hele tiden om du har mulighet til det,så slipper den å gå sulten

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hilde J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  23:05:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHilde J  Svar med kopi av melding
Da jeg kjøpte hesten min for 10år siden hadde han de samme uvanene som dere beskriver her... Han la på ørene og kom byksende mot meg da jeg kom med både kratforet og høyet,jeg gjore det ganske enkelt som dette: Først så hysjet jeg han vekk,lukket igjen boksdæren med meg og han inni også stod jeg inni boksen sammen med han mens jeg holdt på bøtten m/kraftforet oppi. Stilte meg opptil døren med ryggen inntil og med bøtten foran meg. Da han kom truende og ville ta maten var jeg bestemmt og sa strengt NEI til han. Hvis han da alikavel ikke ga seg snudde jeg meg vekk i fra han,og da han kom over skulderen min sa jeg hardt NEI igjen... Han ble ganske fortumla og forstod ikke helt hva som skjedde og rygget unna med ørene frem... Da roste jeg han veldig og ga han en håndfull med mat,så gikk jeg bort til fortrauet og helte maten oppi. Da kom han igjen og krevde maten og nok en gang sa jeg strengt NEI til han og dyttet han unna. Det gikk faktisk en uke før det gikk inn og no står jeg og koser med han mens han spiser. Man må vise de hvem som er sjefen og hva vi IKKE tolererer... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.