hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min blir truende når jeg skal gi han mat
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hesten min blir truende når jeg skal gi han mat
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kajsa

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  00:07:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å øke ham på høyet til bortimot fri tilgang? Hvordan er han evt da? Bråker han og knuffer uansett hvilke type fôr det er, eller bare på godis-mat som kraftfôr og frukt/grønnsaker? Om han alltid har høy (eller annet grovfôr) tilgjengelig - bråker han da ved fôring av annet fôr?

Jeg skrev det i en annen tråd óg, men 6 kilo høy i døgnet er gruelig lite til en hest på rundt 550 kilo.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Hilde J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  00:21:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHilde J  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du prøvd å øke ham på høyet til bortimot fri tilgang? Hvordan er han evt da? Bråker han og knuffer uansett hvilke type fôr det er, eller bare på godis-mat som kraftfôr og frukt/grønnsaker? Om han alltid har høy (eller annet grovfôr) tilgjengelig - bråker han da ved fôring av annet fôr?

Jeg skrev det i en annen tråd óg, men 6 kilo høy i døgnet er gruelig lite til en hest på rundt 550 kilo.

Opprinnelig postet av Kajsa

Heisann.
Jev vil da ikke si at 6kg høy er lite,min får 7kg og er varmblods... Synest du det er lite og? Ikke ta det negativt,men det er godt mulig at hesten hennes bare tester henne og...
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  02:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Har du prøvd å øke ham på høyet til bortimot fri tilgang? Hvordan er han evt da? Bråker han og knuffer uansett hvilke type fôr det er, eller bare på godis-mat som kraftfôr og frukt/grønnsaker? Om han alltid har høy (eller annet grovfôr) tilgjengelig - bråker han da ved fôring av annet fôr?

Opprinnelig postet av Kajsa

Hei

6-7 kg høy til en hest på 550-600 kg er da altfor lite. Det er 2 kg tre ganger om dagen. Ikke mye å tære magesyre på...

Jeg har en hoppe som er diende nå, så hun spiser mer enn vanlig, og trenger mer. Hun kan sammen med folen som også gomler i seg, på 4-5 timer inne spise over 10 kg med fjell/eng høy av super kvalitet. Dette er i tilegg til fri halm og 3 faste siloforinger om dagen, pluss 2liter kaftfor. Hun er vanskelig i hold men begynner nå å se bra ut. Dette er en liten kalblodshoppe på 1,47 som veier 450 kg...som i tilegg ikke blir ridd hver dag nå.

Du trenger ikke gå opp til dobbel mengde, men prøv deg frem å se hvor mye han egentlig spiser opp.
Jeg var på Bjerke dyrehospital for en tid siden og kom i snakk med en jente der som akkuratt hadde kjøpt en slaktehest fra Øvrevoll.
Hold dere fast...dere vil ikke tro det.. Men denne stakkars hesten spiste 48 kg høy i døgnet. Han sto non-stopp å spiste...ute som inne. Det er 2 kg i timen. Han hadde noen pauser også var det noen timer med intens spising igjen. Humøret til denne hesten hadde endret seg på en måned fra å være en likeglad og sur hest, til å bli en våken og blid kar.

For å kommentere problemet. Gi han mat kun når ørene er frem...når han ter seg ordentlig.
Ved å gi han mat når han truer deg vil han bli belønnet for adferden sin. Ofte skyldes jo slike problemer tidligere erfaringer. Hesten kan ha dårlige assosiasjoner med foring, eller hesten kan ha hatt en periode med lite mat og kamp om føden..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/12/2005 02:09:10 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  02:40:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hilde J: Ja, det er godt mulig at hesten tester henne. Men jeg holder allikvel en knapp på at hesten er sulten. Hester er skapt for å spise hele tiden, ikke tre ganger i døgnet. 6 kilo høy fordelt ut på 24 timer til et beitedyr - ja, det er lite

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  09:06:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte på noe da jeg leste denne debatten. Det jeg stusser litt over er at Lopke løfter på forbeina når hun spiser. Det ser ut som hun storkoser seg men står skiftevis bare på det ene frambeient. Løfter det helt opp under albuen... og skifter etter noen sekunder til det andre frembeinet. Dette gjør hun konsekvent hver gang hun spiser kraftfor. Er ikke sur.. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  10:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurte på noe da jeg leste denne debatten. Det jeg stusser litt over er at Lopke løfter på forbeina når hun spiser. Det ser ut som hun storkoser seg men står skiftevis bare på det ene frambeient. Løfter det helt opp under albuen... og skifter etter noen sekunder til det andre frembeinet. Dette gjør hun konsekvent hver gang hun spiser kraftfor. Er ikke sur..

Opprinnelig postet av Lopke

Har sett mange hester som gjør dette Mitt inntrykk er her at de ofte har lært det av mor,eller andre eldre hester. Vil ikke tro det har noe å si,så jeg hadde ikke gjort noenting med det.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  10:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

For å kommentere problemet. Gi han mat kun når ørene er frem...når han ter seg ordentlig.
Ved å gi han mat når han truer deg vil han bli belønnet for adferden sin. Ofte skyldes jo slike problemer tidligere erfaringer. Hesten kan ha dårlige assosiasjoner med foring, eller hesten kan ha hatt en periode med lite mat og kamp om føden..

Opprinnelig postet av oleo

Eg er einig med Oleo i dette. Eg hadde ein gong ein fullblodsvallak som var veldig sint og sur når det var foring. Han angreip ikkje meg, men la på ørene og heiv seg mot maten, og det kan virke ganske truande. Det som fungerte for oss var at når eg kom bort med maten og han var sur, fekk han værsågod vente, han fekk ikkje maten før han spissa øyrene att og var rolig. Det gjekk aldri lenge før han forstod at å sure seg ikkje hjalp, og han fekk maten fortare når han oppførte seg. Når det gjeld inne i boksen, vil eg være forsiktig med å gi råd her. Men eg veit at når det gjeld mat, kan hestane gå langt for å få tak i det dei vil. Eg vil råde deg til å fore frå utsida til hesten har lært å oppføre seg og vente.
NB, en ting er viktig: når hesten skal lære dette, er det viktig å være HEILT konsekvent, ved alle foringar. Lær også opp dersom det er andre som utfører foringa. For dersom det vert gløymt eit par gongar, må du nesten begynne på nytt.
Håper det ordnar seg med tida!
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  12:07:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
eg synst også 6kg høy høres lite ut-det er jo like mye som eg gir til min nordlndshest..
tror nok den er sulten jah,du kan jo prøve å gi den mer mat og se om det blir bedre då?!
eg merker vertfall med en gng på mine visst de får mat litt for seint eller noe-då e de potta sura fordi de er sulten...
men som sagt så er blodsen min blitt en engel når eg forer no i forhold til det han var-det er fordi han får mere og oftere mat enn før!

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  18:53:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg gir 7 kg til begge fjordingene mine. Og de blir ikke trimmet for tiden, så de hadde nok fått noe mer hvis de var i trening.

Enig med Kajsa og Oleo. Ikke rart om hesten er hissig hvis den går rundt og er sulten hele tiden.

Therese
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  21:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurte på noe da jeg leste denne debatten. Det jeg stusser litt over er at Lopke løfter på forbeina når hun spiser. Det ser ut som hun storkoser seg men står skiftevis bare på det ene frambeient. Løfter det helt opp under albuen... og skifter etter noen sekunder til det andre frembeinet. Dette gjør hun konsekvent hver gang hun spiser kraftfor. Er ikke sur..

Opprinnelig postet av Lopke

Dette er litt artig.
Hoppen min har aldri hatt noen slike egne greier da hun spiser, hun spiser og ferdig med det.

Derimot lille tassen har lagd seg sin egen greie. Mat er da det nydeligste som finnes, nest etter kløing. Når bøtta kommer starter han allerede før bøtta er i bakken å løfte frambena. Når bøtta da er vel på bakken så er det ikke måte på til stepping... Han klarer rett og slett ikke stå rolig med frembena. Jeg har koblet dette som en slags kose greie...som et barn som lager lyder når de får noe de liker godt. Mmmmmm...så godt. Heller til at det er noe av det samme... Såå søt

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/12/2005 21:48:48 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  22:18:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det der er ett skikkelig stort og vanlig problem. Det jeg har erfart er at det ikke hjelper så mye å kjæfte hver gang på de fleste hester... Glad jeg ikke har det problemet
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  22:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det der er ett skikkelig stort og vanlig problem. Det jeg har erfart er at det ikke hjelper så mye å kjæfte hver gang på de fleste hester... Glad jeg ikke har det problemet

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

At hesten stepper med frambena?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  08:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
at de står og tripper litt på frembeina mens de spiser ser jeg ikke på som et problem, jeg synes bare det var litt stusselig. Hester er ikke robotter heller. Selvfølgelig skal hun få gi uttrykk får at hun liker maten og koser seg.. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  13:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

At hesten stepper med frambena?

Opprinnelig postet av oleo

Er glad jeg har hester med særtrekk og personlighet jeg....

Redigert av - oleo den 22/12/2005 13:30:52 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  14:24:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Nei, mente egentlig det med at hesten blir sure og utålmodig når du kommer med mat/går inn når de spiser. Mulig jeg bare leste overskriften? eh
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.