hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Øvelser som bygger muskler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Øvelser som bygger muskler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  15:02:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
men hvordan får hesten flere muskler ved å ri på ridebane? har noen tips til hva jeg kan gjøre..?

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  15:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er kjempe masse øvelser som styrker hesten når man rir på bane! Alle løsgjørende, samlende og styrkende øvelser bør gjøres gjevnlig, som overganger, tempovekslinger, halvparader, serpentiner, vikninger (sjenkelvikning, versade, traver) osv osv. Også bom/hinderøvelser er bra (feks stuss).
Hege Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  15:39:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
ok, takk for svar

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  23:23:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Det er viktig å gjøre mye forskjellig arbeid, slik at hesten må bruke flere muskelgrupper. Feks dressur, sprang, kjøring, tur you name it... Jeg har gjort mye TTOUCH (LInda Tellington Jones) med arbeid over bommer på bakken. Dette har løsgjort og bedret holdningen til hesten min - han har blitt strammere i fisken! Ellers det som er nevnt her, klatring, oppoverbakker etc. Bra å svømme/vasse og, samt tømmerkjøring og lange tøyler.

Skal man bygge muskler over manken, er første bud at salen passer!
Gå til toppen av siden

Silje =)

Skrevet - 08/10/2005 :  23:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei
viss du vill dann muskla så kan du færra på en bane eller færra på en tur, dær du trave væææældi roli me at du tar hestn ne på tøylen eller ikke...trav så rolig at du næstn fær i skritt.da danne du muskla i ryggen som e vældi bra!!!!
å du kan færra å klatter i tærenge!=)
hilsen silje=)
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  23:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Det er fint å skrive enten bokmål eller nynorsk.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  00:21:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg vil også anbefale å klatre... har selv bygd opp musklene på en del hester ved å klatre... (men nå er jo jeg så heldig at jeg har et nedlagt sandtak like i nærheten der det er flaust med klatrebakker, i alle mulige "fasonger", lange, korte, bratte, slakke)
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  08:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Skal man bygge muskler over manken, er første bud at salen passer!

Opprinnelig postet av inaw

Jepp
Men har du peiling på hvilken øvelser som bygger mest muskler der?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/10/2005 :  12:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror de bygger muskler ved ridning i oppoverbakker uansett, hvis de jobber med ryggen og bakbena, men arbeid i trav er mer kondisjonskrevende enn i skritt.

Jobber hesten riktig vil den bygge musklatur langs hele overlinjen: nakke, hals, rundt manken, langs ryggen og i bakparten. Men dette med sal er faktisk veldig viktig for musklaturen rundt manke og skulder. Man ser at hester som får en videre sal, plutselig popper ut musklatur akkurat der. Derfor bør man, særlig hvis man har en hest under opptrening, ha litt ekstra god plass akkurat der slik at man ikke bare har plass til de musklene som er der, men også at de får utviklet seg.

En annen ting sånn apropos manke og skulder, er at man må passe på at salen ligger godt nok tilbake. En dressursal skal ligge slik at skulderen får arbeide uhindret, det vil si tydelig bak skulderen.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  12:34:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En annen ting sånn apropos manke og skulder, er at man må passe på at salen ligger godt nok tilbake. En dressursal skal ligge slik at skulderen får arbeide uhindret, det vil si tydelig bak skulderen.

Opprinnelig postet av eligj

Gjelder ikke dette alle saler egentlig? Hvertfall allrounden også?
Ser mange saler som ligger så utrolig langt fremme på hestene...

Ja det er sant det du skriver om salen og manken, at der må være plass til musklene. Ellers vil det jo bli ubehageligt og smertefullt for hesten om den får manketrykk...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  16:08:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
* Klatring!:)
* Tømmekjøring er også bra for ryggmusklene, hesten lærer også å bli mer selvstendig.
* Vassing. Rennende vann er bra for så og si alle benproblem, og vannet gir også litt motstand.
* Det samme gjelder dypsnø.
* Dressurøvelser på tur er både nyttig og gøy:)
* Intervalltrening(best for kondisjonen, ikke såå muskelbyggende)
* Lange skritteturer, gjerne i ulendt terreng

Dette er ikke en øvelse på tur, men veeldig bra for ryggmusklene:

Lærte det av en equie-terapeut, er litt vanskelig å forklare over nettet, men poenget er at hesten skal løfte ryggen sin. Du står rett bak den, viktig at den har hodet opp, så bruker du enten knokene eller fingerspissene, og skyver oppover på hver sin side. Da skal ryggen løfte seg.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/10/2005 :  17:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lærte det av en equie-terapeut, er litt vanskelig å forklare over nettet, men poenget er at hesten skal løfte ryggen sin. Du står rett bak den, viktig at den har hodet opp, så bruker du enten knokene eller fingerspissene, og skyver oppover på hver sin side. Da skal ryggen løfte seg.

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Dette prøvde jeg på Rosita, men hun reagerte ikke i det hele tatt .. For mye flesk kanskje ?=p

Redigert av - Bustetrollet den 09/10/2005 17:23:07 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  11:40:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Dette prøvde jeg på Rosita, men hun reagerte ikke i det hele tatt .. For mye flesk kanskje ?=p

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Jeg fikk det heller ikke til i starten, men fikk instruktøren min til å vise meg det, da hun hadde fått det til på sine hester. Men hvis du på en måte prøver å skyve oppover, flere raske ganger etter hverandre, syns ihvertfall jeg det ofte er enklere å få til.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  13:33:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg fikk til den øvelsen der man skulle løfte ryggen på den ene fòrhesten, men ikke på den andre.. kanskje litt for mye flesk der, som Kristine sa?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  19:37:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan noen forklare litt nærmere? Skjønner ikke helt den der..

"så bruker du enten knokene eller fingerspissene, og skyver oppover på hver sin side."
Skyver oppover hvor? :P

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.