hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mange gir opp en liten stund?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvor mange gir opp en liten stund?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  11:30:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har nå vært på en del dressur stevner i det siste, og får det rett og slett ikke til lenger... Rir på timer, og han går bra på timene, så snart jeg prøver på egenhånd får jeg det ikke til.

Dårlige plasseringer på stevner får jeg også.

Er det flere her som gjør som jeg skal, gi opp dressur stevnene en stund og heller starte sprang?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Olithyon

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  12:08:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hvis man kommer til et punkt der motvasjonen butter eller at man på andre måter føler at man ikke kommer videre, så er det nok alltids lurt å variere treningen og holde på med noe annet en stud. Kanskje et par sprangstevner kan gjøre at dere begge får energien tilbake?

Det lønner seg også å tenke over HVA det er som gjør at det ikke fungerer på stevnet. Du sier at det ikke funker når du gjør det på egenhånd. Er det nervene som spiller inn? Er hesten redd for noe på stevneplassen? Jeg vet om mange som har med seg instruktøren sin på stevner som hjelper til under oppvarmingen. Det kan også være en ide å tenke over hvordan man trener frem mot stevnet. Har man trent for mye / for lite på samme ting? Hva gjør du dagen før stevnet?Snakk med instruktøren din om dette, kanskje hun har noen gode tips og råd?

Dette ble flere spørsmål enn svar, men en del av disse tingene kan det være lurt å tenke igjennom før neste start.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 27/09/2005 12:09:52 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  14:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda,alle kommer som regel i en motbakke en eller annen gang!
Jeg har holdt på å omskolere kaldblodsen min i snart 3 år,og først nå begynner han fungere på LC niva, var på et stevne,gikk ikke så bra,men det var min skyld,var så redd for å glemme banen så jeg konsa kun på det og glemte helt å ri..hehe..

Jeg blir totalt nervevrak på stevner,føler alle er mye bedre enn meg og ser ned på meg fordi jeg har kaldblods og dem flotte ridehester..
men,men..har man ikke råd har man ikke råd..

Det går nok bra igjen!
Kanskje lurt å trene litt sprang en stund for så gå tilbake!?

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  15:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja.. det er lurt å ri noe annet en stund da. jeg ridde veldig mye sprang en stund til slutt så ville ikke ponnien min det lenger så vi red endel dressur og på tur o.l. etter den lange pausen var han helt girra på å hoppe igjen;) heldighvis....
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/09/2005 :  22:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du sikker på at du starter de rette klassene? Hvis man starter en klasse man ikke er klar for, kan man bli hardt straffet, noe som kan være demotiverende for deg og hesten. Husk at det du rir på trening ikke nødvendigvis er noe du klarer å yte på et stevne. Og at selv om en hest kan gjøre en bakpartsvending er det ikke sikkert at den er klar for LA for eksempel. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  22:32:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et skritt tilbake er gjerne hva som skal til for at du en dag kan ta to steg frem. Å møte litt motgang en gang i blant er veldig vanlig. Om man aldri gjør det kan man nesten undres på om man faktisk gjør jobben sin riktig. Det vil jo nesten være for utrolig til å være sant. Selv om noen allikevel har mer motbakke enn andre..

Nå som sesongen likevel nærmer seg slutten så kan det kanskje være naturlig og uannsett jekke litt ned på stevnene. Av og til kan det være greit å trekke seg litt tilbake, men likevel jobbe jevnt og trutt. Mulig det kan gi deg en bedre følelse når du f.eks. på nyåret bestemmer deg for å prøve igjen. Fortsett treningen, og ikke husk at det faktisk er ridning i stevnesituasjon på egenhånd, etter program, på stevneplassen, som kun ved rutine vil gjøre deg ennå bedre her. Men det er likevel ikke alltid slik at det er den treningen du trenger.

Forsøk å finne frem til hva det er som ikke fungerer på stevnene. Gi deg litt tid og ro i vinter, og forsøk å føle deg frem til hva du kan gjøre bedre for og senere lykkes her.

Og heller starte sprang synes jeg ikke henger på greip i forhold til denne debatten. Dvs, du må alltids starte sprang også, men husk også at man ikke på død og liv må starte (å starte sprang istedet ser jeg ingen sammenheng ved). Kanskje det er nettopp fordi du ønsker å starte masse, og ikke alltid er like godt forberedt, som gjør at ting butter litt imot? Dette er bare en tanke, og du vet nok selv best om dette stemmer eller ei.

Nå som du trener regelmessig for instrukøtr kan du jo forsøke å ha litt stevnetrening gjennom vintern. Dvs, få litt veiledning i hvordan du på et stevne bør gå frem for å varme opp hesten på egenhånd. Og hvordan du på egenhånd skal takle dette med å ta med teorien fra treningene inn på konkurransebanen. Det å ha programtrening med fokus på alt fra oppvarming til ferdig ridd program kan være veldig bra. I en kokurranse har du kanskje ikke trenern din med deg, men du blir kanskje flinkere med å legge fokus riktig, og på den måten klargjør deg bedre i konkurranse. Det å ri programmene mange ganger før du skal ut på stevne gir god trening, og er jo fullt mulig. Å ri program for instruksjon er også veldig nyttig. Når du har gjort dette noen ganger, kan du fint ri programmet på egenhånd og ha kommentarene i tankene når du prøver deg igjen. Det er jo ofte mye av det samme som går igjen..

Lykke til!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.