hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - versade og travèr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 versade og travèr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  11:48:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvaer egentlig en versade, og hvordan utfører man den??
og travèr??

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  12:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Versade og traver er sideførende øvelser som er løsgjørende og samlende, og veldige fine øvelser å trene på.
I en versade er bakbeina på sporet, og hesten skal gå på 3 spor (utvendig bakbein på det første, innvendig bakbein og utvedndig frambein på den andre og innvendig frambein på det tredje). Hesten skal være stilt inn rundt den innvendige sjenkelen (altså bøyd vekk fra bevegelsesretning).
En fin måte å øve versader på, er å starte med volter (dette fordi versaden er litt "lik" inngangen til en volte). Man kan også gjøre volter underveis, for å sjekke av hesten.
Traver blir på en måte motsatt- framparten på sporet (på en måte slutten på en volte).

Derfor versade blir kalt "öpna", og traver "sluta", fordi hver øvelse kan sammenlignes hendholdsvis med begynnelsen og slutten på en volte.

Hege
Redigert av - Hege J den 05/08/2005 12:27:07 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/08/2005 :  19:51:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan innøver man versaden?

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  20:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Dette er beskrivelsen jeg fant på hest.no

Dette er en slags blanding av en volte og en sjenkelvirkning.

Hesten skal gå med framparten innenfor sporet, og krysse frambena. Bakparten skal være på sporet, og bakbena skal gå rett fram.
Når du starter versaden, skal du begynne med å tenke deg at du skal inn på en liten volte.

Du henter framparten inn fra sporet. Dette gjøres med utvendig sjenkel og innvendig ledende tøyle. Disse hjelperne skal holde framparten innenfor sporet så lenge versaden varer.

Utvendig tøyle støtter, og tenker rett fram.

Innvendig sjenkel er sideførende.

Utvendig sjenkel skal også passe på at bakparten ikke skytes ut; hesten skal ikke gå i en sjenkelvikning

Blikket må rettes framover. Hesten skal ris etter blikket.

På svensk heter versade ”ûppna”. Det betyr åpne. Med en versade skal hestens sider ”åpnes”, det er en løsgjørende øvelse. Det er viktig å ri en halvparade før du begynner med versaden.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  20:56:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at selv om dette er en løsgjørende øvelse, kan den ries som samlende også. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/08/2005 :  21:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men på unghester da? Rir man ut av volten og tar bare et par sideveiesskritt av gangen og øker på etter hvert??

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  09:42:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvordan vil dere anbefale og starte innlæringen av versade, på liten volte? Blir det enklest, eller er det lettere for hesten og fatte det på sporet?
Jeg skal prøve og få hjelp til innlæringen av versade og travèr, men greit og ha litt tanke om det selv også før vi starter.
Selv vil jeg tro det er lettest for hesten og forstå det på liten volte, men greit og høre deres meninger også :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  10:57:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan vil dere anbefale og starte innlæringen av versade, på liten volte? Blir det enklest, eller er det lettere for hesten og fatte det på sporet?
Opprinnelig postet av Bente71

Dette er et eksempel på hvordan du kan gjøre det:

Start på sporet, ri på langsiden og gjør eksempelvis en volte ved B eller E. Når du kommer tilbake til sporet, begynn på samme måte som om du skal ta en ny volte, men få hesten til å gå noen steg rett fremover i stedet. Dette er en versade. Hvis du merker at hesten detter ut av versadebevegelsen, ri raskt inn på en ny volte og prøv på nytt. Krev lite av hesten til å begynne med, kun noen få steg i versadebevegelse av gangen før du fortsetter på ny volte eller følger sporet videre.

Håper du ble noe klokere :)
-edit- for å legge til at det også går an å ri på en volte og så bevege hesten i en versadebevegelse ut mot sporet.

Jeg anbefaler forøvrig Dressurridning av Louise Nathorst. Der står de enkelte øvelsene godt forklart med tips til hvordan man rir dem og lærer dem inn, samtidig som den også tar for seg vanlige feil ved utøvelsen av øvelsen.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 29/09/2005 10:59:42 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  11:54:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Christine26: ja dette forstod jeg :o) Tusen takk for tipset. Nå vet jeg litt mer hvordan vi skal starte innlæringen til hesten min, gleder meg :o)
Skal se om jeg kan få tak i boken du skriver her, greit og ha nope og lese i. Har boken " Lær dressur med Kjersti og Alex ", men syntes ikke det står så godt forklart der.
Men ellers så liker jeg den boken veldig godt da.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/09/2005 :  12:44:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns egentlig at det svenske uttrykket "sluta" samt "skulder inn" er langt bedre uttrykk for å forklare hva en versade er enn ordet versade..

ellers var vel Christine sin forklaring så god at jeg ikke skal lage noe mer forvirring:)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  16:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at det er veldig lurt og enten ha et speil eller en person som ser om hesten faktisk går på 3 spor! Ikke alltid like lett å kjenne dette:)
Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  16:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
En veldig vanlig feil er at hesten skyver istedet for bærer med det indre bakbeinet.

Liker også öppna og sluta som beskrivelse for versade og travér. Men har lært en annen betydning av det; versade kalles 'öppna' fordi det ser ut som starten (åpningen) en volte. Travér kalles 'sluta' fordi det ser ut som sluten på en volte. Kontraversade er speilvendt fra versade. Man kan si at man tar en hest i versade på sporet og flytter den rett over til den andre siden av banen på sporet der.

Når man skal lære hesten versader er kontraversader ofte det letteste å begynne med, siden hesten har gjerdet å støtte seg på.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/09/2005 :  19:19:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi..skrev feil..tenkte ikke over det jeg før jeg leste Kristy sitt innlegg..*hode under armen innimellom* men ja..sluta er selvsagt traver *uupps*

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  20:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man lærer bokstavelig talt ikke en hest i å gå en øvelse. Man lærer hesten å lyde de ulike hjelperne riktig. Om hesten så gjør det, og du vet hva du holder på med, skal du faktisk klare å ri hesten i enkle sideførende øvelser uten at hesten nødvendigvis har dette innlært. Du vil nok anbefale at hesten ikke går helt stabilt, men om du veileder hesten riktig på vei, skal det godt gjøres om du overhode ikke lykkes. Selvfølgelig er det lett at ryttern ikke alltid klarer å stille opp maksimalt når det gjelder veiledningen, og det er vel her feilen som regel ligger. For "å lære" en hest en øvelse, kreves det at ryttern vet hva han/hun gjør. Det er mange hester som faktisk bare "kan" dette fra før. Det er trossalt en naturlig øvelse som man må hjelpe hesten å fremvise ved å veilede den riktig.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  21:32:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt poeng det spoff trekker fram! For at hesten skal skjønne at den gjør riktig (og få belønning), må man selv vite at hesten går riktig! Var derfor jeg nevnte det med speil eller ha en som ser at hesten faktisk går på 3 spor. At skuldre og bøyning er der, det merker man jo lett, men det er mye å holde styr på!
Versader og traver er kjempe fine øvelser, men som med andre øvelser bør de gjøres korrekt for å få noen ut av de.

Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.