hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bakgjordt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Bakgjordt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  15:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det et "must" å ha bakgjordt på westernsalen eller er det sjelden det blir brukt? Siden jeg rir mest tur og klatrer++ så er det kanskje greit å ha..? Så en på rodeo,men den kosta 1000kr, er det noen som vet om noen rimeligere..!?

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  15:53:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
ingen av hestene mhos oss bruker bakgjordt,heller ikke sett andre gjøre det før.

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  05:49:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg bruker det,fordi westernsalen min er lang.men jeg har lagd min selv da,så den går i de andre gjordspennene i stede for under magen.er ikke kult om salen hopper opp og ned når man galloperer lissom:(
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/08/2006 :  06:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du skal ri mye i kupert terreng er det nok ingen bakdel å ha bakgjord.
Men personlig ser jeg ikke behovet om salen ligger slik den skal og for-gjorden er tilstrekkelig strammet.
En westernsal skal ligge stødig uansett og ikke "hoppe og sprette" på ryggen til hesten.
Da er den feil tilpasset-kanskje også med for tykk pad.
Westernsalen har større hvileflater enn klassiske saler,så de er som oftest enkle å tilpasse.
(Og særlig til quartere og lignende raser da salbom og fasong er produsert mot denne type hester.)

I westernridning som konkurransegren brukes det ikke bakgjord.
Det stammer fra rancharbeide hvor cowboyene ofte måtte lene seg ut av salen for å rep. gjerder,åpne/lukke grinder,gjete kuer osv.

Vår bruk blir derfor noe ganske annet og behovet bortfaller.

Redigert av - xxxx den 04/08/2006 06:58:24 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  07:07:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
kroppen til hesten min er så absolutt ikke tilpasset westernsaler i det hele tatt,så den er litt for lang den vi bruker nå.for har ikke funnet en kort som jeg er tilstrekkelig fornøyd med.
derfor jeg bruker det altså nancyville.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  08:22:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Brukes ikke bakgjord i cutting?!?
Let freedom ride... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/08/2006 :  13:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Silver:
Som jeg skrev brukes det bla. til gjeting (Cutting), av kuer ja- og Roping generelt (rancharbeide).
Lassoen knytes i salhornet osv. og man bruker arbeidssaler.

Men dette er konkurransegrener som pr. dags dato ikke eksisterer i Norge og bruken kan ikke helt sammenlignes med å ri på tur.

Som jeg også skrev i første innlegg er det sikkert ingen bakdel å bruke bakgjord om man skal ri i mye ulendt terreng,det får jo være opp til hver enkelt.
Det er uansett ikke noe "must" (som Julie egentlig spurte om), da hun ikke driver med noen form for rancharbeide og roping.
I øvrige grener her hjemme benyttes det ikke da behovet bortfaller.

Redigert av - xxxx den 04/08/2006 14:14:16 Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  14:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
"I westernridning som konkurransegren brukes det ikke bakgjord."

Var bare derfor jeg spurte

xxxx

Skrevet - 04/08/2006 :  17:16:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,og Cutting er ingen konkurransegren i Norge derfor var det unødvendig å ta det opp- synes nå jeg da..

Redigert av - xxxx den 04/08/2006 17:17:02 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  17:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
så bra,her lærte jeg noe, som jeg skal lære videre!!! Kjenner ei som hardnakket påstår at den skal brukes, men hesten hennes er så feit, at det tydelig synes at det er ubehagelig for henne, så nå skal jeg få en slutt på det, he he. Og hun har aldri opplevd at salen vipper uten den altså!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  18:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Vet at mange bruker det for det følger med salen, og ser "kult" ut. Altså folk som har en westernsal liggende som de rir med på tur iblandt.

Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  19:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Jeg har også lurt på dette, ettersom det er bakgjordt på salen min; og her kommer svaret (som jeg fikk av Terje Ness); hvis det er bakgjord på salen så er det meningen at man skal bruke den, men hvis det ikke er bakgjord på salen så er det i utgangspunktet ikke meningen å bruke den. Grunnen til dette er at bakgjorden i tillegg til å hindre salen i lette fra ryggen i cutting, skal hjelpe salen i å ligge stabilt. Så selv om man ikke driver med cutting og den slags, så bør den sitte på for å stabilisere salen. Den skal ligge inntil magen til hesten uten å stramme, da er den akkurat passe stram nok! Mange gjør den feilen at den er altfor løs, og da er det litt kjipt hvis hesten sparker etter fluer under magen ol. og setter fast beinet i gjorden.

Håper dette hjalp litt!

And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  21:31:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
In Nancyville: det var ikke for å krangle altså! Bare syntes det burde nevnes... Cutting og andre kvegklasser er jo en stor del av konkurransegrenene innen westernriding i utlandet
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.