hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning etter fødsel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Ridning etter fødsel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  12:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
I dag er den store dagen her,har gått seks uker etter fødselen og jeg skal opp på hesten min igjen. Vanskelig å få gode svar av helsesøster og lege som ikke veit bakfram på en hest.
Jeg lurer på hvordan det er lurt å starte for å trene seg opp igjen,da jeg er usikker på hva bekkenet og muskler tåler. Er det bare å dure på så lenge det kjennes greit ut,eller bør man ta det veldig pent?

Hadde vært topp om noen mammaer kunne tipset om hva de gjorde.

Må også nevnes at jeg rett og slett er redd nå,selv om jeg kjenner hesten min ut og inn.. Godt at vi er like ute av form begge to.

Lene.

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  15:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Velkommen i "klubben" ;)
Ta det med ro så lenge du selv kjenner det er ubehagelig,enten med tanke på vond muskulatur/bekken,eller med tanke på at du er litt engstelig...det er HELT normalt! Tar ikke lange stunden før du er tilbake til normalen...*s*

Lykke til!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  18:07:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ville nok tatt det litt rolig dei første gangane og virkelig kjent etter i kroppen. Gjerne berre skritt dei første gangane og deretter prøve deg fram med gangartane. Men siden det er gått 6 veker etter fødsel skulle det nok gå greit. Venninna mi satt på hest igjen etter 14 dager - 3 veker ca og da blei det nok berre korte økter med skritting. Ho kjente det godt i bekken og hofte når ho forsøkte å trave.

Må sei eg ikkje heilt husker kor lenge eg venta etter siste fødsel hmm. Trur det gjekk ei stund før eg rei pga att eg da hadde unghest. Men var på utstilling med hesten når guttungen var 3,5 mnd og det var pes fytterakkern.

Nokon er sprekere enn andre. Ei eg kjenner var og stilte hest 1 veke etter fødsel og hesten stod spiss og greier, men ho hadde folk rundt seg som hjalp til. Men trur ho ar ganske sliten etterpå.

Viktigaste er nok å lytte til kroppen. Gjør det vondt så ta det med ro. Bekkenet skal gro i hop igjen også. Eg har slete lenge med hoftene mine etter siste fødsel. Får vondt om eg sitter for lenge på hesteryggen om gangen, må da gjerne hoppe av litt og leie istedenfor.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  18:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var også oppå hesten igjen på dagen 6 uker etter fødselen. Skrittet, travet og gallopperte i ti minutter, da var jeg utslitt =) Kjente ingenting ubehag i bekkenet.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  23:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lang tid før fødselen red dere? Og hva gjorde dere med hesten da dere ikke kunne ri?
Tror ikke jeg kan kjøpe meg hest igjen før jeg er ferdig med masteroppgaven, og etter den tid begynner vel jeg og samboeren min og tenke på unger. Kan jeg klare alt dette?
Håper på noen oppmuntrende svar, for jeg har så utrolig lyst på hest igjen:)

Hege Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  23:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde bare hest på for når jeg ble gravid (mangen år siden altså) så jeg sa opp avtalen. Mao red jeg til jeg var ca 2 mnd på vei. Dermed ble det nesten 9 mnd uten hest!!! Tøft!!! Var oppe i stallen flere ganger, og som sagt på dagen 6 uker så fikk jeg "klatre" oppå en skolehest. Begynte på kurs en mnd etter det, og fikk meg ny hest på for igjen to mnd etter det igjen. Og har nå vært "trofast" mot hestene i 6 år siden. Jeg var alenemor, men med ståpå-vilje kan man klare alt =)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  12:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva er anbefalt av legen på hvor lang tid før fødselen man kan ri?
Skjønner at det er veldig varierende for når man kan begynne å ri for fult igjen etter fødselen, men er det noen anbefalinger her også? :)

Lene.

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  14:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang det å ri mens man er gravid,så er det vel ikke anbefalt å ri de tre første mnd,og de tre siste mnd... Men må vel ærlig innrømme at jeg red litt innimellom igjennom hele svangerskapet,selv om jeg hadde en del problemer.... Ang de tre første/siste mnd med "rideforbud",så går nok det på faren for abortering de tre første,og faren for å sette igang fødsel og problemer med bekkenet de tre siste...

Men ta det litt etter "skjønn",bare vær forsiktig!!! Er ikke så greit om man faller av hesten med baby i magen... :/

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  17:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var på tur med hesten i går,jeg falt ikke av. Gikk ganske så bra,selv om jeg gikk ved siden av på slutten..overvurderte formen min litt.
Fant ut at ulendt terreng,gira hest og westernsal var en litt dårlig kombinasjon for meg,selv om det gikk i skritt. Nå blir det engelsk sal og grusveier en periode!
Er fortsatt usikker og redd av uviss grunn,så det blir nok mest kjøring utover høsten!
Jeg sluttet å ri da jeg var 1 mnd. på vei,ville ikke ta noen sjanser med barnet. Den unge,spretne ponnien var jeg også forsiktig med å håndtere etterhvert. Hadde ikke tilgitt meg selv dersom det hadde skjedd noe. Men jeg fortsatte å kjøre hesten min til jeg var 5 mnd på vei.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  09:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er fortsatt usikker og redd av uviss grunn

Det kalles "mors-intingt" ,du er ikke lengre "bare" deg,hvis noe hadde skjedd med deg ville barnet ditt vært "alene"
Jada,det gjerne fortsatt en pappa,men tro det eller ei...ubevisst er det ofte det som ligger til grunn når man etter å ha blitt forelder pluteslig blir myyyye mer pysete...
Både meg selv,og samtlige jeg kjenner som har barn,går igjennom denne prosessen.

beat

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  22:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang det å ri mens man er gravid,så er det vel ikke anbefalt å ri de tre første mnd,og de tre siste mnd... Men må vel ærlig innrømme at jeg red litt innimellom igjennom hele svangerskapet,selv om jeg hadde en del problemer.... Ang de tre første/siste mnd med "rideforbud",så går nok det på faren for abortering de tre første,og faren for å sette igang fødsel og problemer med bekkenet de tre siste...

Men ta det litt etter "skjønn",bare vær forsiktig!!! Er ikke så greit om man faller av hesten med baby i magen... :/

Opprinnelig postet av Lene.

Jo, man har vel det. Jeg rei som bare rakkern da, hoppet hindre på nesten 100 cm, og freste rundt og hoppet over hinder i skogen, fordi jeg mente at 'det som sitter, det sitter'... Det gikk bra, og jeg fikk en sunn og frisk gutt!
Men det gjør jeg IKKE igjen, jeg lærte under fødselen at livet er så skjørt, og at det var bare dyktige leger som gjorde at jeg har en sønn idag! Med mitt neste barn skal jeg virkelig være forsiktig!

Bra du er tilbake i salen igjen, Kine. Jeg red etter 15 dager, da var jeg litt øm og sår.. hehe... Men ridingen har ikke gjort noe med bekkenet mitt iallefall, enda jeg hadde kraftig bekkenløsning i svangerskapet. Det gikk over da jeg fødte, og siden har jeg 'hengt sammen' :)
Jeg tror det er helt normalt og bli redd for vanlige ting etter man har født. Det har ikke rammet meg, men jeg har hørt om mange som er redd for ting som var dagligdagse før. (Feks. kjøre bil, gå i trapper, stiger ol.)

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  22:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor lang tid før fødselen red dere? Og hva gjorde dere med hesten da dere ikke kunne ri?
Tror ikke jeg kan kjøpe meg hest igjen før jeg er ferdig med masteroppgaven, og etter den tid begynner vel jeg og samboeren min og tenke på unger. Kan jeg klare alt dette?
Håper på noen oppmuntrende svar, for jeg har så utrolig lyst på hest igjen:)

Opprinnelig postet av Hege J

Du vil ha ett oppmutrende svar, og det skal du få :)
Vi har to hester, mannen min og jeg. Og det er velkjent at det tar mye tid, og ansvar. Starte egen bedrift, er noe av det tøffeste man gjør fordi det tar veldig mye tid. Få barn, det er tøft og tar tid.

Vel, vi klarte og mikse alt sammen. Hestene hadde vi jo fra før da, og vi startet en butikk som heter Christiania Jagt & Vaaben akkurat da Storm ble født. Vi har tatt oss så mye vann over hodet, at vi har druknet for lenge, lenge siden
MEN, det går... hestene blir litt for lite ridd om dagen, men det lider de ingen nød av. Ellers så går det veldig bra. Steffen jobber døgnet rundt, og jeg er så og si alene mamma. Men jeg har jo verdens beste gutt, så det får så fint!
Besteforeldre og tanter er gode og ha. De passer mer enn gjerne Storm når jeg skal ut og ri. Og det har vært avgjørende for min 'suksess'!

Håper dette oppmutret deg litt, husk at det meste går, om man er innstilt på det

Edit for å si at forryttere er også gode og ha, både for meg og pånniser. Noe som også gjorde livet lettere var at jeg fikk Birtigur på en stall hvor møkkingen, innstlipp og utslipp, dekken og foringer ble gjort! Det var også veldig bra!

Redigert av - beat den 26/09/2005 22:30:50 Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 27/09/2005 :  10:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gav meg med å ri den dagen jeg fikk positivt svar på graviditetstesten og fortsatte med å kjøre isteden, heldig som kunne det. Svigerfar og jeg byttet også hest slik at jeg skulle slippe flere heisaturer med hingsten. Så da trente jeg Kry(min nåværende) isteden som er veldig snill. Da jeg var 4mnd på vei fikk jeg bekkenløsning og måtte gi meg for å være i ro, vanskelig. I ettertid har jeg bestemt meg for at neste gang blir det ingen kjøring heller, vet nå hvor verdifull denne lille inni meg er og hvordan jeg aldri vil kunne tilgi meg selv dersom noe skulle gå galt i forbindelse med hestene.
Etter fødsel ville jeg selvsagt begynne så fort som mulig og på 6ukers dagen salte jeg på, ble kjempe sliten ja og vondt i bekkenet hadde jeg også, etter 12mnd kunne jeg ri uten at det gjorde vondt, pga bekkenløsninga. No dritt det der. Nå skal det også sies at jeg var meget aktiv ellers også, hjalp til med ved og sånn, noe som jeg absolut ikke skulle gjort rett etter. Så neste gang er det fullstendig ro på meg ja, regner med den kommer neste gang også...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  15:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for oppmuntring!
Da krysser jeg fingerene og satser på å kjøpe meg ny hest etter master:) Fysisk aktivitet er jo bra for kroppen både før og etter en fødsel, så jeg får håpe "forsiktig ridning" faller under den betegnelsen:D

beat

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  19:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg må bare legge til noe. Jeg leste over det, og så at det kanskje kunne misforstås

Kopi av melding:
Jo, man har vel det. Jeg rei som bare rakkern da, hoppet hindre på nesten 100 cm, og freste rundt og hoppet over hinder i skogen, fordi jeg mente at 'det som sitter, det sitter'... Det gikk bra, og jeg fikk en sunn og frisk gutt!
Men det gjør jeg IKKE igjen, jeg lærte under fødselen at livet er så skjørt, og at det var bare dyktige leger som gjorde at jeg har en sønn idag! Med mitt neste barn skal jeg virkelig være forsiktig!

Dette hadde selvfølgelig ingenting med at jeg rei. Han var bare liten og blå, og fikk ikke oksygen, så de dro han ut!

Men ri så lenge du føler for det!

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  22:44:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg rei ikkje så langt inn i svangerskapet nokon av gangane. Første gang pga att eg faktisk følte meg uvel på hesteryggen. Muligens pga att eg hadde ein spontanabort året før og var redd det samme skulle skje igjen. I tillegg skada hesten min seg så da blei det ikkje noko ridning. Men eg var likevel i stallen stort sett kvar dag og møkka og fora 4 hester og slapp to føl/unghester på beite/luftegård og samme med dei voksne hestane. Dette gjorde att eg var i god form når eg fødte. Og det er greit å være. Hestane mine var da unghest/føl opg fekk berre trening ved leiing til frå beite kvar dag. Den eldre var da skada så blei ikkje trening på den heller. Gjekk ute frå tidleg til seint. Blei etterkvart satt vekk på for for salg.

Andre graviditet rei eg til rundt 3 mnd. Klarte også å få eit stygt fall på sprangbana i 6-7 veke (men eg var ikkje klar over graviditeten da) Da eg var rundt 3 mnd på veg blei hesten min solgt og det blei ikkje noko meir ridning. Hadde igjen unghesten som da var 2 år. Tømmekøyrde med den og longerte og slikt. Ikkje så mange ganger i veka ca 2-3 ganger pr veke ellers fekk den fri og gjekk masse ute.

Har ei venninne av meg som køyrde med hesten sin omtrent til ho fødte første gang og ganske langt ut i svangerskapet andre gang. Det kunne faktisk gått riktig ille andre gang da vi hadde eit uhell sammen. Ho blei spraka av hesten min i 5-6 mnd. Heldigvis seier eg, blei ho truffet i foten. Veit ikkje kva eg hadde gjort om ho hadde blitt truffet i magen. Det kunne fått eit trsgisk utfall. Ho fekk seg nok eit støkk etter det og begynte å tenke litt meir på kva ho utsatte seg for. man kan aldri stole 100% på eit dyr.

Det var hesten min som sparka og vi kan nok aldri klandre andre enn oss sjølv for att det faktisk sjedde. Det var ein heilt naturleg reaksjon frå hesten.

Det som skjedde var att eg rei på ein litt sprek hest som hadde vore uten trim i 4 dager pga att eg hadde vore vekke, og venninna mi køyrde sin hest. Min hest stoppa opp på ei litt trang bru, det såg ikkje venninna mi og resultatet blei att ho køyrde inni hesten min med vogna i ei situasjon der hesten min ikkje følte seg trygg. Ergo blei ho skremt og sparka unna "udyret" som satt i bakfoten hennes. Resultatet blei ein svært kort ride/køyretur som i stedenfor endte i smerter og tårer og redsel og ein tur til sjukehus for røntgensjekk for venninna mi. Det gjekk heldigvis heilt fint med henne. med hesten min gjekk det også greit, men den har blitt skremt for alltid anngåande vogner og bråe bevegelser mot bakbeina så eg kan aldri igjen stole på hesten med unger i nærheten.

Bittert, men våres egen feil. Vi var uoppmerksomme da dette var noko vi gjorde ofte. Eg rei og ho køyrde og vi gjorde det tett fordi vi ville prate. Vi har lært og har aldri gjordt dette igjen. I så fall fleire meter unna kvarandre.

Og eg vil for alltid tenke tanken "tenk om hesten min hadde truffe venninna mi i magen" tenk om. heldigvis gjekk det bra, men det kunne fått eit tragisk utfall. Vi må huske att det er store dyr med instinkter vi omgir oss med.

Likevel. Om eg ender opp med kul på magen igjen ein gang (langt fram i så fall) så vil eg nok ikkje klare å holde meg unna hestane. Uhell kan skje når som helst og kor som helst. Å leve er farlig det.

Redigert av - Lucinda: den 27/09/2005 22:47:16 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.