hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvorfor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anjaelisabeth
» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  23:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endelig hadde jeg funnet drømmehesten. En nydelig varmblods som passet meg perfekt. Vi fant liksom tonen med en gang. Bestemte meg ganske raskt for at DENNE hesten ville jeg satse på.
Hadde den på prøve i ca 3 uker, red masse, stelte han masse og likte han bedre og bedre for hver gang. For noen dager siden var vi i kontraktmøte med eierne, og i dag hadde vi den avgjørende vetrinærtesten.
Først lyttet hun og kjente og så på hesten. Deretter tok hun en del bøyeprøver, så han i skritt, trav og gallopp, og alt så til å gå riktige veien.
Da hun var ferdig med alle testene(tok ca halvannen time), spurte hun om vi ville ta rønkenbilder av beinene bare for sikkerhetsskyld, men at det var liten sjans for å finne noe siden alt hittil hadde vært perfekt.
Etter litt diskusjon bestemte vi oss for å ta bildene bare for å være på den helt sikre siden siden dette var første hesten vi kjøpte og vi egentlig er ganske grønne på området.
Så vi satt fra oss hesten og fikk beskjed om at dem ville ringe når de var ferdige med bildene og det , og at dem egentlig allerede kunne gratulere meg som hesteeier!
Jeg dro da hjem med sommerfugler i magen, for endelig skulle jeg få denne hesten jeg hadde lett så lenge etter.
Det tok vel 3 timer før vetrinæren ringte og spurte om vi ville komme opp å få resultatene og papirene og sånn. Lykkelig uvitende kjørte vi opp til klinikken for å hente hjem "hesten min".
Men nei...det var ikke gode nyheter vi fikk...
Bildene viste kraftig forkalkning av venstre bakben(spatt), og vetrinæren frarådet oss virkelig til å kjøpe denne hesten ettersom den bare er 7 år gammel og kan bli halt når som helst.
FYSØREN så skuffet jeg ble. Klarte ikke holde tårene tilbake. Er jo blitt så knyttet til og glad i denne hesten.

Men tenk hvis jeg hadde kjøpt han. Min første hest. Også ble den halt kort tid etter. Det ville vært enda mer tragisk.

Så jeg vil bare si at det er bedre å være på den sikre siden når en skal kjøpe hest enn å ta noen sjanser.
Vil heller betale noen hundre mer enn å få en hest som har så usikker fremtid.

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:45:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
triste greier. Men det er derfor det egentlig er greit å ta den veterinærsjekken før man tar hesten på prøve. Også for selgers skyld siden skader faktisk kan oppstå mens den er borte på prøve også (noe som helt klart ikke er tilfellet her så det er sagt). Gå til toppen av siden

anjaelisabeth
» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  00:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men er på en måte litt greit å få prøvd den skikkelig og først.
Det koster jo tross alt 2500 for en så grundig sjekk, og man vil jo være litt sikker på at hesten passer til deg og ditt bruk..;)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  10:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du prøver hesten 2-3 ganger før sjekken (altså uten å ha den med hjem på prøve), vil du fort finne ut om hesten passer for deg. Kjemi er noe man merker tvert!
For det er som xxxoooxxx sier, lurt å ta veterinærsjekken før man eventuelt skal ha den på prøve. Jeg har aldri hatt hester jeg har kjøpt på prøve, men prøvd de ca 4 ganger, og alltid hatt med treneren min. Og alle hestene har jeg stortrivdes med:)

Hege Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  12:43:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det koster fort 2500 kr å fø på de i 3-4 uker også.

Og som Hege J sier her, prøver du de et par tre fire ganger innen du henter de hjem så vet du sånn ca hva hesten kan og om dere har noen kjemi. Det går evt ann å ha klausul i kontrakten som sier at dersom man finner noe på helseundersøkelsen som gjør at et kjøp ikke kan gjennomføres må selger stå for regningen, eller at man deler den eller lignende
Gå til toppen av siden

anjaelisabeth
» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  13:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er jo veldig smart det dere skriver!!:)
I mitt tilfelle sto hesten hos selgeren mens jeg hadde den på prøve, så jeg hadde ingen utgifter sånn sett.
Men jeg er litt redd for å ikke være helt sikker på at kemien er der før jeg bruker så mye penger på en vetrinærsjekk ettersom jeg er en fattig student:p
Men takk for råd, og kom gjerne med flere ettersom jeg nå må finne meg en ny hest!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.