hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klipping vs ikke klipp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 klipping vs ikke klipp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  19:37:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Enig med lukas der Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  23:01:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For min del, er det snakk om Islandshest som blir brukt til tur. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  18:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jo seff har lukas rett men dette dreier seg om hester som blir brukt og ikke diller ute som teddy bjørner lixsom!!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  23:30:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Heh. Ja ok. Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2005 :  10:16:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Jepp.. Men min hest blir brukt veldig mye på vinteren.. opptrening, stevner ol.. men kan ikke klippe!!!!! GRR
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/10/2005 :  17:53:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvorfor?
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2005 :  22:24:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Står bare 2 hester på stallen vår.. Stalleiren siren skal reise til australia i juleferien. da blir hennes hest satt bort til noen.. Siden stallen er 30 min fra meg kan jeg ikke fore selv.. Der for må lukas stå på gården vår.. Der er det bare et le skur som lukas ikke liker seg inni, derfor bruker han det ikke.. altså utegang. Komplisert med dekken da..

maane

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  17:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig vil jeg mye heller foretrekke å ha hest på utegang med full vinterpels. Det er ikke farlig at hesten blir svett og satt ut igjen. Om hesten står på en varm stall er det noe annet. Hesten jeg har satt ut på fôr står i stall beregnet på store hester som "trenger" femten forskjellige dekkener året rundt. At en hest svetter kun pga. varm stall (og ikke nødvendigvis hard bruk) er grunn til å klippe. Men som sagt mener jeg at utegang er det optimale, om man har mulighet til det. Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  18:01:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Enig i det.. vil ha hest med pels, men min har problemer med pelsen under magen, blir så skitten.. vasker han hver dag..

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 24/10/2005 :  23:56:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
Nei, ingenting er som å ha en god pelsdott ;P Også er det jo det naturlige for dem å ha all den pelsen. Man kan vel ikke annet enn å leve med at de blir skittne.. De er jo dyr Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  14:42:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja her ble det "naturlig" gitt.....
Særdeles "morsom" lesing er dette:

Kopi av melding:
Personlig vil jeg mye heller foretrekke å ha hest på utegang med full vinterpels. Det er ikke farlig at hesten blir svett og satt ut igjen.

og dette:

Kopi av melding:
At en hest svetter kun pga. varm stall (og ikke nødvendigvis hard bruk) er grunn til å klippe.

Om andre skulle finne dette mindre "morsomt" enn undertegnede vennligst legg igjen svar etter pipetonen:

* piiip*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  16:48:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du utdype hva du mener om at det jeg skrev var "morsomt"? Jeg forstår det nemlig ikke.

For det første forventer jeg en saklig begrunnelse for hvorfor du kommenterer mitt innlegg. Om du er uenig med noe av det jeg sier, så si det på en ordentlig og klar måte. Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener, men oppfatter det som sarkasme, noe som ikke hører hjemme i et slikt forum.

Kom gjerne med dine synspunkter om utegang, og jeg skal svare og utdype hva jeg mener.

Redigert av - maane den 25/10/2005 23:21:44 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/10/2005 :  00:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første: det var " morsomt" av den grunn at du mener at man kan sette ut en svett hest i kulden etter trening mens man kan klippe en hest som blir svett av å stå inne, mulig jeg misforstår men ser ikke helt tankerekken din her...

For det andre: En svett hest som blir satt ut i kulden kan lettere bli stiv og kald i muskulaturen. Om hesten som står inne uten dekken og svetter ville jeg sjekket temperaturmåleren i stallen eller hestens helsetilstand.

Sarkasme? Eller humoristisk vri på innlegget?
Det kommer helt an på hvem som leser og hva man legger vekt på.
Om du tar det ille opp får jeg bare beklage...

Jeg har mine meninger om utegang, både for og imot, synes vel enkelte ganger at hestens utgangspunkt ikke alltid blir tatt i betraktning når man velger utegang, men jeg tar gjerne en debatt på det.

Redigert for å få med at kommentarer/ svar til meg ang. mine innlegg hører til her og ikke i min gjestebok.

På forhånd takk

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 26/10/2005 00:58:53 Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  18:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, mulig jeg ikke har formulert meg helt riktig her. Jeg skal forklare. Og dette er et islandshestforum, vi snakker om islandshester som faktisk får tykk pels og klarer seg bra ute. Store hester har kortere pels og tåler dermed mindre. (Likevel mener jeg at store hester kunne klart seg rimelig godt som utegangshester de og, om de bare får en sjanse til å sette vinterpels. Kanskje de ikke tåler like ekstreme værforhold som en islandshest, men dog. De får da pels de og.) Om hesten ikke er rustet for norske værforhold vil den såklart bli stiv av å stå ute i kulden, som du sier.

Jeg har ikke sagt noe om kulde i sammenheng med å sette en svett hest ut. Men selvfølgelig, er det minusgrader setter jeg gjerne på et ulldekken som trekker til seg litt av fuktigheten og skritter hesten min med det en stund før jeg tar det av og setter hesten ut igjen. Valg av ull er bevisst, da det trekker til seg fuktighet uten å bli vått, og det "puster".

Mitt poeng er at hesten ofte tørker fortere når den får gå ute uten dekken. Pelsen har den funksjonen at den reiser seg når det blir kaldt, tilfører luft, og produserer dermed varme. Et dekken vil forhindre at pelsen reiser seg, og det tar lenger tid før hesten blir tørr. Kan sammenlignes med å bruke lue når du har vått hår, håret tørker saktere. Innerst mot huden er pelsen til hesten tørr, slik at den ikke fryser. Fantastisk egenskap, egentlig.

Det jeg mente med at hesten bør klippes om den står inne og svetter er følgende: Selvfølgelig bør hesten først sjekkes av veterinær for å se om det er noe unormalt. Men det er ikke så unormalt at en islandshest med full vinterpels svetter i en varm stall. Varme staller er generelt ikke bra for noen hester, men det er logisk nok varmere for en islandshest med vinterpels enn en varmblods som står med dekken året rundt. Hesten skal ikke stå og svette når den ikke er i hard bruk, og om man absolutt må ha hesten på en slik varm stall så er nok det beste å klippe.

Om hesten etter bruk blir svett er ikke det så farlig i seg selv. Man kan enten sette hesten ut slik at den tørker fortere (det optimale), eller man setter den inn. Om hesten tørker inne er ikke stallen for varm. Forstår du bedre sammenligningen min i forhold til "sette ut en svett hest i kulden etter trening mens man kan klippe en hest som blir svett av å stå inne"?

Selv har jeg hatt islandshest på utegang i flere år og er veldig fornøyd. Hestene er aldri syke, de trives i hverandres selskap, de beveger seg mer/holder seg selv i form og jeg tror de har det ganske så bra.

Jeg tar ingenting ille opp, jeg syntes bare innlegget var noe useriøst og vanskelig å forstå. Nå forstår jeg bedre og er fornøyd. :)
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  19:11:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Hildingur fra Kolneset:

Det var ikke slik jeg mente det da, det med å være skitten;);) hehe.. men når jeg ikke får vekk alt, danner seg klumper med gjørme ol får han jo gnagsår av gjorten.. det er ikke så bra, det slipper mange av de som klipper magen;) hehe.. De må jo få lov til å bli skitne, hestene altså.. Men min hest er ekstrem!!!! hehe... Roter rundt i søla dagen lang..;););)

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.