hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klipping vs ikke klipp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 klipping vs ikke klipp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  16:17:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei!

hva synes du om klipping av islandshest som blir brukt ca 6 dager i uka!
minimum 5 dager!

vurderer nemlig en dekken klipp allså IKKE hode og deler av halsen og ikke mage og bein

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  00:12:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
min går 6 dager i uka.
og blir svett etter 1 1/2 trening om vinteren når han er i form og det tar jo evigheter!
men siden det kommer så mye snø og slikt så vil jeg ikke ta bein og mage pluss halsen rett over dekkenet av hensyn til at han faktisk kan fryse på halsen og beina og magen når han tusler ute fra kl halv sju til kl 5 i snøen .

da blir det nok klipp ja

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  01:09:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Personlig liker jeg ikke barberte isl.hester. Greit nok det tar lang tid å tørke, men så er jeg også litt imot det å bruke dekken. Islandshester er vant til å stå ute i kulden me mye pels. Jeg har ennå ikke møtt en svett isl.hest som har dødd av å gå uten dekken ute på vinteren. De tåler det. Svetten legger seg inni pelsen og danner et fettlag som er bra for hesten. Men alle har forskjellige meninger:) og dette var min sin:P
hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  12:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!

Jeg klipper islendingen min. Liker det overhodet ikke, men hvis jeg ikke gjør det så må jeg bare la være å ri han. Selv etter korte ruter så svetter og puster han noe sinnsykt. Har hatt dyrlege på han, og hun sjekket han og konkluderte med at han faktisk får urytme i hjertet når han blir overopphetet. er dessuten ikke særlig gøy å komme inn fra tur og hesten står og puster og peser i lang tid etterpå, selv når man ikke har sprunget så mye. Men i år har jeg tenkt å prøve meg litt fram, se om det kanskje holder å bare klippe en stripe på halsen på hver side, igrunnen der han svetter mest. Kommer til å se idiotisk ut, ja....... Valget mitt står i mellom å ikke klippe han, men la være og bruke han, eller klippe og ri han. Har jo ikke lyst at han bare ska stå heller.
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  19:09:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Klipper ikke min hest, men kunne gjerne klippet han under magen og under halsen.. Men siden han står ute året rundt kan jeg ikke det.. Uansett dekken.. rir mye konkurranser og siden han bruker kroppen mye blir han fort svett.. Skulle gjerne barbert..

Men ingen hester har vell dødd av å bli barbert heller??:)

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  19:16:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nei nettopp ingen har dødd :p
er jo egentlig for hestens beste!
kan jo få hudproblemer av og står svett hele døgnet tror nå jeg

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  22:35:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
de får nok ikke problemer hvis man "tørker" den.. Med fleecedekken, svette dekken..

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  22:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
den får ingen hudproblemer... jeg hadde hest på for som svetta mye, han sto ute hele døgne og døde ikke av d heller.. tørka han ikkje noe.. kun hvis han ble svett på krysset men ellers hadde han d suupert:D

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  01:25:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nå tenker jeg på de litt ekstreme tilfellene av hest som svetter så mye at de ikke tørker i løp av natten!
de som nesten ikke rekker og bli tørre før man rir igjen

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  15:24:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Hvis de ikke rekker å tørke over natta må de være veeeldi stressa om natta og svette da.. eller pga for varm stall som gjør at hesten blir svett av å stå inne. :/ hesten "min" kunne bli skikkeli svett men han tørka alltid før æ rei han igjen... dvs dagen etterpå va han helt tør.

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  17:42:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din er svett helt til neste dag, ville jeg fått en dyrlege til å se på han.. hmm.. Hørtes ikke bra ut.. Lùkas tørker jeg bare hvis han er som Lillelinda sa våt på krysset.. Det jeg har problemer med er at noen ganger han står våt ute blir han forkjølet.. Ikke et problem i seg selv, men kjipt for meg som rir konkurranser nesten hver helg på viteren..

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  15:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]min går 6 dager i uka.
og blir svett etter 1 1/2 trening om vinteren når han er i form og det tar jo evigheter!
men siden det kommer så mye snø og slikt så vil jeg ikke ta bein og mage pluss halsen rett over dekkenet av hensyn til at han faktisk kan fryse på halsen og beina og magen når han tusler ute fra kl halv sju til kl 5 i snøen .

da blir det nok klipp ja

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

[/quote

Hmm.. 1 og en halv time før han blir svett?? Da er du kjempeheldig! min hest er varm av å bare ha gått inn i stallen!! Så jeg vurderer klipp! Men da tror jeg jeg ville tatt bare under magen og under halsen, siden det er der de svetter mest. Mener du at du ikke ville klippa under magen og halsen? For at Tigull ikke skal fryse ute i snøen? Da tror jeg egentlig ikke klippinga hjelper så mye hvis du ikke klipper den under magen og halsen...
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  09:34:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Enig med siren der:)

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  13:03:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jo men har ikke dekken som går rundt beina og magen sikkelig
så derfor skal han få slippe og bli klipt der om jeg ikke kjøper neopren dekkenet jeg har lyst på da

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  13:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, men tror ikke hesten fryser av å ikke ha noe dekken under magen.. holder med å legge på et godt og varmt dekken eller to. det finnes jo dekken med sånn som går under magen. De selger forresten et veldig fint termodekken til 250,- på Lidl! ikke vanntett og sånn da, men kan fint brukes under et annet dekken! Og det har sånn under magen.. Lidl overrasker;)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  14:06:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja men neopren dekkenet er vanntett og puster og holder samme varme som hesten har når du slepper den ut!

og det dekker magen også!

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.