hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - omskolering av travere, hvordan begynne?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 omskolering av travere, hvordan begynne?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 28/05/2003 :  16:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Jeg sier ikke at det alltid er dumt å kjøpe en traver. Jeg tror bare at man skal tenke seg nøye om og finne ut om denne traveren kan gi deg det du egentlig vil ha nå, og noe du egentlig vil sitte og jobbe med i flere måneder fremover. Du nevner et par ting:

1) Er det så mye bedre med unghest som er ridehest enn en xtraver (evt. en ung xtraver)?

Forskjellen er at en xtraver vil ha mer "i bagasjen" enn en ung ridehest, på godt og vondt. Fordelen er at traveren kanskje er vant til hengere, nye steder, være ute i trafikk eller i skogen, oppføre seg pent og voksent osv. Dette er absolutt gode ting, og teller selvfølgelig positivt. Ulempen er at traveren kan være dårlig innridd, stresset, ha veldig utviklet kappløpsinstinkt (det er tross alt det trav handler om) og ha stort trav og dårlig galopp. En traver vil ofte være i god form, og ha et stort behov for å bevege seg mye. I den perioden man omskolerer hesten, kan det være vanskelig å få tatt ut all denne energien på en god måte. Det beste er kanskje hvis man har anledning til å kjøre hesten litt ved siden av. En traver vil ha andre muskler utviklet enn en ridehest, og den vil ikke være vant til å gå som en ridehest. Det kan være lettere å lære en hest bevegelse og oppførsel fra grunnen av, samt å bygge muskler fra ingenting, enn å endre på måten hesten har løpt i mange år og å overbevise den om å bruke muskler den ikke har fremfor muskler den faktisk har masser av.

Jeg ville foretrekke en voksen hest som allerede har lært seg å gå og oppføre seg relativt pent fremfor begge disse alternativene. Men hvis det er unghest/traver det er snakk om, så er selvfølgelig opp til hver enkelt hva man foretrekker. Begge alternativene har etter min mening helt klart ulemper, men hvis man er forberedt på det som følger med, så kan man jo absolutt bli fornøyd med unghest eller xtraver også. Hvis man ikke er sikker, så er det kanskje en god ide å spare noen måneder til.

Men hva med å kjøpe seg en allerede omskolert traver? Disse hestene er vanskelige å selge. Folk har en tendens til å legge på røret umiddelbart hvis man sier at hesten er xtraver, allerede før man rekker å si at den er omskolert og godt grunnridd. Derfor må det da være mulig å få tak i en bra traver som allerede er ganske godt tilridd? For noen år siden red jeg en xtraver som var blitt ganske bra. Den gikk vel ca. LC-LB, noe som er bra nok for mange, og den var ellers en kjempekoselig hest med kjempebra gemytt. Den var allikevel ikke særlig lett å få solgt, rett rytter hadde sikkert fått kjøpt den for 15000.

2) Er det ikke like greit å kjøpe en billig hest og trene den selv når man allikevel ikke rir MB?

Tja.. Det kommer jo an på hva man ønsker å gjøre. Jeg kunne tenke meg å lære å ri MB. Den beste måten å lære det på, er å ri en hest som går MINST MB, helst mer. En ikke-omskolert xtraver ville i et slikt tilfelle være håpløst.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/05/2003 :  17:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Eligj:
Tror du misforsto litt det jeg mente (og det skjønner jeg godt når jeg leste over innlegget mitt igjen..det er _rotete_)
Det jeg prøvde å si var vel:
Å kjøpe en unghest framfor å kjøpe en x-traver, kan ikke sammenlignes...mye fordi du for en talentfull unghest må ut med langt mer penger enn for en normal traver. Så det jeg ville fram til var at en billig unghest er like risikofylt som en x-traver.

Jeg håper at når jeg skal ha hest så har jeg råd til å kjøpe meg en læremester. Men har jeg ikke råd til det, så lurer jeg på om en x-traver kanskje kan være en like grei "førsteutfordring" som en unghest.
Og det jeg også mente var at de fleste som har tenkt litt gjennom dette, de vet at det ikke er noen form for ferie å kjøpe en x-traver. Og samtidig er jeg en sånn person som syns "alle" skal få en sjanse, men selvfølgelig: kjøp hest til det du skal ha den til!!! Ikke til altmulig annet...

Bare for å snu det litt på hodet: jeg hadde irritert meg mer om jeg så den utrolig bra hesten bli gående som turhest, enn om jeg så en traver som de prøvde å lykkes med.
Men egentlig er det slett ikke opp til meg å dømme hva folk skal benytte hesten sin til, ei heller hva de har betalt. De fleste kjøper en hest de faller for, som passer inn i deres lommebok, drømmer og ikke minst planer!!

Håper jeg fikk forklart meg nå :)
Er ellers enig i at en unghest har mindre bagasje, og at det selvfølgelig er kjekt...
Prøvde bare å si at det er helt ok å ønske seg en x-traver og at finner jeg den rette så hvorfor ikke en x-traver, eller x-galoppør eller unghest...

Guro

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  22:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok at man kanskje ikke kommer opp i høye klasser som 110 og 120 osv..for det er slettes ikke alle travere som kan det,men etter masse arbeid så syns jeg nok at suksessen er større enn alle stevnene man vinner i... Dvs at å omskolere en traver krever en person som må være flink til ridning,ellers går alt i dass...
Det er sååå morro å ri opp en traver som ingen tror kommer til og bli no,og jobbe med den og så se at ting faktisk ordner seg,at alt ditt arbeid viser seg og være til nytte..

Min x traver..Alle syns hun burde slaktes..det syns folk enda..Jeg har hatt henne i 3 år. Da fikk jeg kommentarer om hvor teit jeg var osv...Jeg startet først med å bli kjent med henne og gi henne kjærlighet, da hun var blitt misshandlet før..Og nå er hun helt forandret!! Greit nok at jeg ikke hopper 1m med henne osv på stevner,men lykken jeg har i meg etter alt arbeidet jeg har hatt med henne,det er sååå mye større enn å ha en hest som kan alt dette fra før!:)

Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 18/06/2003 :  14:49:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv begynt å omskolere en traver nå... Alle gode tips mottas med takk. Jeg .vet. det er mye arbeid og bla bla...ikke interessert i å høre om det. Jeg vil ha gode tips og råd som kanskje du har gjort som funket veldig bra.

Hesten jeg skal omskolere er ganske stri...kommer litt ann på humør, og er veldig var på sjenkel. Har hoppet av ryggen for å forsøke å lære mest mulig fra bakken først, og jeg tror jeg må begynne å lære inn alt på nytt.

Så noen gode tips om innridning av hest/bøker/artikler?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.