hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips hvordan man kan fange/lure hesten(e)?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Tips hvordan man kan fange/lure hesten(e)?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 19/09/2005 :  18:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hestene går på stoort beite, og du vil ut på en ridetur eventuelt ha den inn for natten, så får du ikke tak i hesten. Hva gjør du da?

Rosita går på et innmaari stort beite nå, med kyr og masse gress, rene paradiset. Og jeg får ikke tak i henne. Greit nok om hun har holdt seg på den rette siden av elva, men jeg klarer ikke og hoppe over elva med en hest på slep..

Trenger tips nå! Rosita er ute nå og jeg får henne ikke inn..

Redigert av - Bustetrollet den 19/09/2005 19:46:05

Brum

Skrevet - 19/09/2005 :  20:52:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Et tips er å gi hesten positive opplevelser når du tar henne inn. Feks: ta henne ut av innhegninga bare for å pusse og kose en dag, en annen dag kan du bare leie en tur eller ta henne ut for å gi henne noe godt. Dette virker slik at hestene aldri vet hva som kommer men de tar ikke sjansen på at det ikke er en godbit eller litt kos.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/09/2005 :  21:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det går jo
Jeg har også prøvd og lokket med mjøl, men neida, hun står som støpt. Problemet er ikke og få henne ut av innheiningen, men å få henne til og komme til meg.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  07:36:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Husker jeg hadde det samme problemet for noen år siden med ei shettishoppe som stod på et svært beite med en vallak. Men hu har alltid vært sånn og kommer ikke til å forandre seg. Eneste måten å få tak i henne på var om vi var 3 stk. Da hadde 2 et vanlig nøste i et stoff som røk lett og så fikk vi avgrensa området. Vi gikk mot dem til de hadde ca 10x15m igjen av beitet før den personen gikk og henta hu. Dette gikk veldig greit og medførte ikke noe stress for hestene, de tok det helt med ro. Til slutt (etter 3mnd) Pleide hun stå klar i det hjørnet hu pleide å bli fanga i da vi kom. Uansett hvor mye gress det var Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  21:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe av grunnen til at man ikke får i hesten kan være at den forbinner oss mennesker med arbeid. Vær gang vi går til den er det fordi vi feks skal ut å ri eller kjøre. Vær sammen med hesten din uten at den er nødt til å arbeide. Sett deg ned å la den komme til deg. Du kan prøve å legge på den grima, snakke og kose litt og så slippe den igjen, uten at du gjør noe mer. Eller kanskje den ikke ser på deg som flokkens leder? Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  18:20:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Dette er selvfølgelig ikke noen varig løsning, men man kan bruke f. eks en bit knitrende papir for å fange oppmerksomheten til hesten. Hester er nyskjerrige av natur, så mange (dog ikke alle) kommer for å se hva du har der..
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/10/2005 :  19:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var smart ;) Det har jeg ikke tenkt på før !

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  15:24:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
jeg hadde det problemet med mine for noen dager siden.. de hadde nettopp fått nytt stoooort beite:)
Men jeg brukte mjøl å de kom ikke..så gikk jeg opp for å hente dem.. stilte meg litt unna dem å ristet på bøtta..de kom etter en stund...jeg lot dem få en neve hver. å begynte å gå..mens jeg ristet på bøtta..de ble jo med da. dette gjenntok jeg i noen dager.. å i går kveld da jeg skulle ha dem inn.. så kom de i full galopp når jeg ristet på bøtta:) så nå slipper jeg å gå helt oppi toppen av haugen..står bare ved porten å rister på bøtta men en annen ting du kan prøve er å gå til dem på beite for å leke med dem. løp litt sammen med dem..osv slik som du gjør med en hund.. bruk tid på å sitt på beite sammen med dem..å bare observere dem.. smil og vær gla..de vil etter hvert komme bort til deg å lure på hva du gjør her! bare gå inn til beite å søk vennskap og oppmerksomhet. da vil de se på deg som en kamerat å vil gå for å hilse på stryk dem å gi dem kjærlighet..å ikke "fang" dem med en gang de kommer bort til deg..da vil de lære at de ikke skal gå bort til deg mere.

lykke til

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  19:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg hadde det problemet med mine for noen dager siden.. de hadde nettopp fått nytt stoooort beite:)
Men jeg brukte mjøl å de kom ikke..så gikk jeg opp for å hente dem.. stilte meg litt unna dem å ristet på bøtta..de kom etter en stund...jeg lot dem få en neve hver. å begynte å gå..mens jeg ristet på bøtta..de ble jo med da. dette gjenntok jeg i noen dager.. å i går kveld da jeg skulle ha dem inn.. så kom de i full galopp når jeg ristet på bøtta:) så nå slipper jeg å gå helt oppi toppen av haugen..står bare ved porten å rister på bøtta

Opprinnelig postet av missy_

Liker ikke helt å lokke hester med kraftfôr...det kan oppstå farlige situasjoner av det. Har sett ei være 5cm i fra å bli sparka i hodet av en fjording fordi hun lokket han med bøtte med kraftfôr etter at han hadde kommet seg ut av innhegninga. Ikke noe kjekt syn, og hva om hun hadde vært 5cm nærmere hestens bakhov?

Er jo greit nok dersom hestene har såpass respekt for deg at de ikke løper deg ned, eller skal konkurrere med hverandre/deg om maten, men syns likevel ikke det er noen god, varig løsning...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/10/2005 :  20:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går bra med Rosita nå.. Kommer galopperenes i full fart ned bakken til der jeg står utom innheininga.. Hun klarer så vidt og stoppe ! En gang seilet hun inn i strengen..
Ja, det hadde vært fint med en mellomting !

Redigert av - Bustetrollet den 08/10/2005 20:18:15 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  14:57:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
som du sier batta så er det hvis hesten respekterer deg.. å det er ikke noe problem med min hest.. lokke med mat var jo en løsning i en periode.. men nå kommer de jo når jeg bare roper..måtte bruke bøtta en dag etter at de kom når jeg ropte.. nå kommer de selv..
Kan jo være skummelt, men hvis man ikke stoler på hesten eller du føler hesten ikke stoler på deg så ikke gjør det.. men det problemet har ikke jeg som sagt..

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.