hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lage utstyr selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Lage utstyr selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tonje_

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  14:19:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Noen som vet om noe utstyr man kan lage selv?
Fikk lyst til og prøve det!
Trenger også "oppskrifter"!
Hadde vert Morro!!

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  14:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lagde grime på skolen i fjor (er ennå ikke ferdig, men...). Dette er ganske enkelt dersom du bare har litt logisk sans...blir endel løse deler å holde styr på:p

Jeg målte opp etter ei grime i rikitg størrelse (altså den str jeg ville ha på grima) og tegnet mønster. Deretter bestilte jeg nylonbånd, ringer, spenner osv fra en butikk i lillestrøm (husker ikke navn).

Selve syinga er forholdvis enkel, men det tar lang tid fordi du er nødt til å sy for hånd (iallefall i mitt tilfelle ble det altfor tjukt/hardt til at symaskinen klarte det), og det blir ingen billig grime. Men det er jo gøy å ha noe man har laget selv.

Ei annen på skolen lagde hodelag i lær. Samme saken der... Stallteppe/fleecedekken er sikkert ikke så vanskelig, og tar sikkert ikke så lang tid heller:)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/09/2005 :  15:00:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er selv ute etter en oppskrift på dekken.. Har et pledd som hadde vært fint og brukt som innedekken..

Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  15:44:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Mamma har laget et ulldekken og et fleecedekken for shettis (rundt 85 i str.) og folk trodde at de var kjøpt i butikken :P Mamma har litt mer peiling på symaskiner enn meg da.. Men for hvert dekken ble det rundt 100,-
~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  10:51:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har satt sammen en arbeidssele sjøl, av flere løse, gamle deler. Har også laget en grime av mykt tau (taugrime) og et dekken av gamle boblejakker. Bruk fanatasien!!
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 10/10/2005 19:40:31 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  15:17:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
han som skor hestene mine lagde tau grime selv.. det var visst ikke lett,men den ble kjempe fin.. å helt rett.. mye billigere da
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/10/2005 :  15:26:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
taugrimer er jo dritt enkelt !

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  15:47:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har sydd leietau på skolen, var ikke så vanskelig og tok ikke lange tiden heller. Men lær er ganske dyrt i innkjøp og man ha det rette syutstyret tilgjengelig.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/10/2005 :  15:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal være hos en salmaker i arbeidsuka på skolen. Da blir det laging av div. lær ting regner jeg med !

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  17:57:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
var vell å få det til perfekt han mente ikke var enkelt da tenker jeg. menmen.. var hans forsteforsøk jeg så da Har aldri prøvd det selv.
vært greit å laget dekken selv da, når mange på markedet er veldig dyre. et flecedekken kunne jeg tenkt meg å lage

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  18:15:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg laget et innedekken i fleece til den forrige fôrhesten min. Brukte:
-Fleeceteppe (130x180 holder til en middels stor ponni)
-Skolisse (til å knyte bak)
-Dekkengjord
-Noen spenner fra et ødelagt dekken til å ha i front

Du bretter teppet dobbelt, og klipper ut et passe stort hull til halsen fremme, og syr inn litt(5 cm på det ytterste, la det gå inn i en spiss) bak, slik at passformen blir riktig over rumpa.
Så fester du på skolissen og spennene fremme:)

Har også laget juledekken til hesten min, da bare bruker du et vanlig ridedekken/lendedekken som mal, og kanter med hvitt+borrelås til feste foran salen.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  19:42:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skal være hos en salmaker i arbeidsuka på skolen. Da blir det laging av div. lær ting regner jeg med !

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Sikkert interessant... En hvoslager jeg kjenner er veldig flink til å lage ting selv.. han lager bl.a leietau, kopper, dekken og setter sammen seler av gamle, løse deler.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  15:34:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

hvor kan jeg finne oppskrift på taugrime?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  12:39:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
takk for svar..
Jeg lurer på en ting..
Hvordan lager man leietau? (helst ikke lær)..
å hadde vert fint med en oppskrift på taugrime?
=)
Skal snart prøve meg på flice dekken.. hehe..
Har egen "oppskrift"..!:)

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  19:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har flettet leietau på rideleir. Det er litt for komplisert til å forklare her, men ganske enkelt egentlig når man bare kommer inn i det.
Forresten tror jeg det finnes en bok med masse oppskrifter, let på biblioteket!
Ellers er det jo som mange andre sier, fullt mulig å sy dekken.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  20:57:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kjenner mange som har laget leietau selv, bare ved å knyte et "vanlig" tau til en karabinkrok. Så går det jo ann å spleise tau og, finnes en beskrivelse i boken Hestehold i praksis av Mats Mellberg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.