hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke rart hoppa mi er feit!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Ikke rart hoppa mi er feit!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 12/09/2005 :  18:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff.. Har det store problemet med og bo på gård; Bestemødre. Skal ta seg av alt og alle! Blir bare problem ut av det.
Om Rosita står to timer uten mat, så ifølge henne, så er da Rosita dau! Rett og slett..
Har jo høy altid liggenes i stallen. Og der står da min bestemor og mater Rosita gjennom sprinklene i stallen. Gjett om det er mye bortsløst høy! Det er ikke altid Rosita er sulten, men hun sier jo ikke nei takk til og ta i det og riset det utover hele boksen. Blir så forbaska lei.
Alt ekstra arbeidet på meg da, som må begynne og møkke sammen alt dette og få det ut.
Og alt blir flyttet på inne i stallen. Ingenting får stå der det skal stå!

Like før jeg henger opp et skilt på boksdøra; IKKE MAT DYRA!

Noen som har samme problem/opplevd det samme eller?

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  19:15:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jepp, har et par litt eldre mennesker her som synes det er så greit å stappe bøtter med kraftfòr,brød (som Eikdokka skal ha) og frukt.. Rå gøy!
Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/09/2005 :  19:21:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Arg sier jeg bare!!!

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  19:52:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har samme problemet med bestefaren min.. Utrolig irriterende.
Hadde ei hoppe på for ifjor som var forfangen, så det sier seg selv at jeg ville vite nøyaktig hva hu fikk i seg. Men bestefaren min heiv inn massevis av kraftfor og brød...IKKE bra. Jeg måtte ta det opp med han og si at det i verste fall endte med avliving...

Men han er ikke noe bedre med mine nåværende hester. Han hiver inn mange kilo med høy og slenger til de et par liter kraftfor nå og da. Utrolig irriterende og DYRT for meg... Har prøvd å si det til han, men han vil ikke høre. Han sier de får altfor lite mat (noe som ikke er tilfelle) og at de maser på han for å få mat. HALLO - de maser på alle!

Har du prøvd å snakke med bestemora di da? Kanskje hu skjønner at hu ikke kan fortsette sånn..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/09/2005 :  20:08:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snakker alt for lite med Bestemora mi. Er sur på henne av noen andre grunner og, så jeg snakker nesten aldri med henne. Om jeg sier noe så er deg ja, nei, vet ikke, sikkert nok osv. bare slike korte ord.

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  22:32:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Bestefaren min er av akkurat samme typen...
Hvis det er tomt for for hos gampe, skal gampe selvfølgelig få mer, myyye mer.. *sukk*
Har prøvd å si det til han i årevis, men tror det går tvers igjennom.

Men som han selv har sagt så var det jo slik i hans tid, da de hadde arbeidsgamp, så fylte de trauene når det var tomt... Han har i allefall ikke fått med seg at dagens Isis er rimelig nøysom!

Hun har slitt med seneskader i noen år nå, som følger av overvekt. Jeg har hatt moderat foring, ikke mer enn det hun SKAL ha. Også har han foret dobbelt opp.

Nesten så jeg er skuffa over at han ikke respekterer og hører på meg... Men, men.

Det som nesten er for godt til å være sant er at han har blitt bedre nå, han hører litt mer på meg. Men vi får se til vinteren da, stakar hester, står fire timer uten mat!?!?!

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  23:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde lingende problem med den forrige hesten min jeg å, ikke med overforing, men med damer som hele tiden skulle fore hesten min med alt mulig rart fordi hesten var så snill og kos! Utrolig irriterende når denne hesten var nok masete fra før og godt kunne ha begynt å bite hvis ble nok foret fra hånden...
Hege Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  09:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nå er det faktisk sånn at hester bør ha tilgang på grovfor hele døgnet for å ikke få magesår. Så egentlig er det ikke så feil det de gamle gjør. Men hvis hesten er feit, kan den kanskje få fri tilgang på halm i stede for høy? Mange er nok også litt vell rause med kraftforet. Mitt tips er å redusere kraftforet og lagre det i en beholder/skap el som kan låses, og gi tilnærmet fri tilgang på grovfor. Selv får jeg veldig dårlig samvittighet om hestene mine skulle stå flere timer uten mat Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/09/2005 :  14:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kraftfor gir ikke min bestemor noe av. Hun tørr ikke og åpne stalldøra.
At Rosita bli feit er heller ikke et stort problem, men alt høyet som går til spille! En morgen måtte jeg fylle en trillebåre med høy, som var sløst bort, rotet utover og bare trampet på.

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  15:22:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen i dette med slitsomme besteforeldre.. bare at i mitt tilfelle er det ikke mine, men min samboers besteforeldre som går meg på nervene!
Det var dem som drev gården min samboer har kjøpt fram til 01.01.05. og bestefaren tror at det fremdeles er han som er "kongen" her.. Så han går rundt og kommanderer og kritiserer ALT vi gjør. Og spesielt dårlig liker han at jeg har hester, han mener det er bortkastede penger og at vi kun har dem for å se "rike" ut. Jeg blir skikkelig såra når dem kommer med kommentarene sine så jeg har slutta å gå på besøk til dem rett og slett. Og er vi der i familiemiddag eller noe så bare går jeg om dem begynner å mase om hestene..

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  17:11:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er det faktisk sånn at hester bør ha tilgang på grovfor hele døgnet for å ikke få magesår. Så egentlig er det ikke så feil det de gamle gjør.

Opprinnelig postet av Fröya

Jo, det er HELT feil. Ingen skal fore dyr som ikke er deres egne, så lenge eieren ikke har bedt om det. Og jeg vil tippe at de fleste hesteeiere ordner mat og vann for hestene sine i tilstrekkelig mengde og fordelt utover dagen. Selv om hester bør ha tilgang til grovfor hele tiden, er det ikke OK at andre blander seg inn i eierens forplan eller opplegg.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  12:34:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Har aldri vært borti situasjonen, men kan forstå at det er fustrerende! Må trekke litt på smilebåndet når jeg leser det! Ser for meg gamle damer som driver å mater småunger med godteri. De gjør det bare for å vær snille, men det blir jo bare feil! Hehe, de er jo gamle og vise, så de mener de har rett. Ikke en ukjendt situasjon!

Men å låse inn kraftfòret ville jo ikke vært en dårlig idè, slik at hestene ikke blir fòra for mye med det iallfall, det kan jo være skadelig!
Også må en nesten bare prøve så godt en kan å fortelle gamlingen at hestene ikke spiser opp alt høyet, så det er ingen hensikt i å gi dem mer.
Har ingen andre forslag!

Lykke til med snikfòringen:)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  12:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nå er det faktisk sånn at hester bør ha tilgang på grovfor hele døgnet for å ikke få magesår. Så egentlig er det ikke så feil det de gamle gjør.

Opprinnelig postet av Fröya

Jo, det er HELT feil. Ingen skal fore dyr som ikke er deres egne, så lenge eieren ikke har bedt om det. Og jeg vil tippe at de fleste hesteeiere ordner mat og vann for hestene sine i tilstrekkelig mengde og fordelt utover dagen. Selv om hester bør ha tilgang til grovfor hele tiden, er det ikke OK at andre blander seg inn i eierens forplan eller opplegg.

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Jeg mente ikke at de hadde rett til det, men at deres oppfatning av at om det er tomt med fôr, ja så må man fylle på, ikke er så feil. Selvfølgelig har ingen rett til å drive å fôre andres dyr.
Som sakt kan det være en idè å gi de halm i stede. Det er ikke på langt nær så dyrt og fetende som høy. De må selvfølgelig få høy til måltidene, da halm ikke er fullgodt som fôr, men det holder plenty til å holde fordøyelsen i gang med.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/09/2005 :  17:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har min bestemor begynt og måkke bæsj og! Greit at hun gjør det, men hun gjør det ikke bra nok!

Jeg er slik at alt skal være perfekt. Og skal gjør alt selv. Om noen spørr om jeg trenger hjelp, så river jeg det ut i fra hendene og sier at jeg skal klare det selv.

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 15/09/2005 :  18:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
kanskje bestemoren din prøver å være snill mot deg og skape et bedre forhold? Hadde mine besteforeldre orka å måkke boksene har jeg latt dem gjort det! (selv om jeg sannsynligvis har gått over selv etterpå..er ekstremt nøye med sånt;)
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/09/2005 :  18:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kanskje bestemoren din prøver å være snill mot deg og skape et bedre forhold? Hadde mine besteforeldre orka å måkke boksene har jeg latt dem gjort det! (selv om jeg sannsynligvis har gått over selv etterpå..er ekstremt nøye med sånt;)

Opprinnelig postet av Lise&Jentene

Ja, jeg må måkke over en gang til, virker som hun roter bare litt ekstra utover! Tro meg, det er sikker bare pur jævelskap!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.