hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forskjell på hel havre og havrepellets?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 forskjell på hel havre og havrepellets?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

binders

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  15:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
jahm...er det det?

Mia

http://www.archi.nimphelos.net

binders

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  18:55:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
noen som vet?

Mia

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  19:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aner ikke. Men jeg vil tro at hel havre er best, da man slipper de bindemiddlene man bruker i pellets? Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 10/09/2005 :  19:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
forskjellen på pellets og havre pellets er at i vanelig pellets er laget av korn olje vitaminer og mineraler men i havre pellets er det korn olje vitaminer mineraler og havre! så om hesten din er litt lat men du vill ikke ha den for sprek heller prøv havre pellets! super smart Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  21:54:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Her mener jeg Blakken elsker tar fullstendig feil.. Forresten, hva i alle dager er havre om det ikke er korn?

Jeg mener at havre igrunn bør gis rein så lenge man har mulighet til det. Havre finnes i ulike kraftfôrblandinger, deriblant Komplett. Mange av de andre blandingene er ment for å balanseres med ren havre. Havre er et av de beste fôrmidlene man kan bruke til hest (men ingenting er bra å overdosere), og jeg mener at det ikke er noen grunn til å pelletrere havren alene. Jeg vet norgesfor selger salt havrepellets, og den inneholder havre, salt melasse og noe antioksidanter. For meg blir det meningsløst og fordyrende. Havre er helt ypperlig å fôre helt såfremt hesten din har tenner og en fordøyelse som er i orden. Sliter du med fordøyelsen og mener havrekornene kommer ufordøyd ut (husk å se etter kjærnen, ofte er det bare skallene som kommer ut ikke kjærnen) så er det ikke veien å gå å bruke havrepellets. Da må man fikse fordøyelsen først.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  18:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forskjellen er jo såklart at ren havre er korn,og havrepellets er pellets laget av havre-kornene... ;)
Ellers er jeg enig i at det er bedre å fore med ren havre,i forhold til pellets. Pellest innholder mer melasse(sukker) og andre slagg-stoffer som hesten da må skille ut...noe som i lengden kan slite på nyrer og lever. Hester som er friske har vanligvis ikke problemer med å bli foret på pellets,men mener selv at det allikevell er bedre med korn uten alt for mye tillsettninger...så kan man gi salt/mineraler/vitaminer i tillegg.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
tusentakk for svar :D jeg måtte nå gå over fra vanlig havre til havre pellets fordi de ikke hadde mer havre igjen på mølla :( skal bytte tilbake når de får inn igjen, antagelig når bøndene har høsta kornet å fått levert det...noe de sikkert har gjort nå :) må bare spise opp sekken med havre pellets først..sånn at det ikke er sløsing lissom :P

Mia

Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  19:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ikke enig!!!!!!!! Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  20:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg er ikke enig!!!!!!!!

Opprinnelig postet av blakken elsker

Ikke enig i hva da?

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  21:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Blakken elsker er nok ikke enig i at jeg mener hun tar feil.. Men det gjør hun altså Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  00:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er alltid greit å få en begrunnelse for hvofor en ikke er enig. Hva er feil? Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  09:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,ja...h*n om det...men det var jo ikke det Blakken elsker svarte på så var spørsmålet her... :)

Hun svarte på forskjell mellom vanlig pellets(hvilken type det nå er...) og havre pellets...mens trådstarter lurte på forskjellen mellom ren havre(korn) og havrepellets...*s*

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  20:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå er det eieren til pass hesten min som sier dette! jeg syntes det er stygt og gjøre slikt mot folk slik dere holder på! xxxoooxxx jeg har sett deg skrive noe inn her før og det har ikke vært direkte hyggelig!!
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  20:30:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
å kjære vene....

Kopi av melding:
forskjellen på pellets og havre pellets er at i vanelig pellets er laget av korn olje vitaminer og mineraler men i havre pellets er det korn olje vitaminer mineraler og havre! så om hesten din er litt lat men du vill ikke ha den for sprek heller prøv havre pellets! super smart

For det førte er ikke fôring så simpelt at du bare kan gi hesten litt havre og så blir den ikke lat men ikke for sprek.. For det andre så skisserer du her forskjellen mellom ulike typer kraftfôr, f.eks komplett og energi. Komplett inneholder havre og alt dette andre, mens energi har havre i seg, men fortsatt det andre. Havrepellets er ikke det samme som f.eks komplett (som bl.a inneholder havre), men altså pelletrert havre.

Det må da få være lov til å si at du tar skammelig feil! Om folk skulle hørt på det du sier da så kunne hun som har kjøpt denne havrepelletsen trodd at dette var et fullfôr og dermed bare gitt dette og hesten ville trolig fått litt mangler i form av vitaminer i tillegg til andre ubalanser i forplanen.

Synd at du ikke mener jeg er hyggelig da, jeg har fått mye tilbakemelding på det motsatte på mail.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/09/2005 :  20:38:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nå er det eieren til pass hesten min som sier dette! jeg syntes det er stygt og gjøre slikt mot folk slik dere holder på! xxxoooxxx jeg har sett deg skrive noe inn her før og det har ikke vært direkte hyggelig!!

Opprinnelig postet av blakken elsker

Det var ikke så pent sagt av deg heller... xxxoooxxx sa bare sin egen mening, å det skal da være lov. Du kan ikke forvente å bare å få svar du liker heller. Det er nesten alltid noen som er uenige. Dessuten har hun mye rett også. F.eks det at hva er vel havre som ikke er korn?

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  20:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud!! dere kjønner ikke jo!!!! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.