hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uforsvarlige regler i dressur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Uforsvarlige regler i dressur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 19/05/2003 :  00:18:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg maa si at jeg synes noen av dressur reglene er litt uforsvarlige. Hjelm er ikke lov, stryksokker er ikke lov, og annen beskytelse er heller ikke lov. Heldigvis er det lov med hjelm i de lave klassene. Greit nok at hestene er saa vel dresserte at det ikke skjer noe, og at de har gode ryttere, men hva om hesten blir skremt?! Om en hest blir skikkelig redd, vil den nok ta farlige sjanser, uansett hvem som er paa ryggen dens. Og dette har jeg vaert vitne til i gaar.., hun fikk hjernerystelse, og kan ikke ri paa en god stund... Men dette kunne nok vaert unngaatt med hjelm, ihvertfalll kunne det beskyttet litt!

Og det med at stryksokker og slikt ikke er lov, synes jeg er dumt. Det er MANGE som har hester som stryker, spesielt i de lavere klassene. Og naar de deltar med hestene zine uten stryksokker, kommer hestene ut med saar og skader oppover beina. Helt forferdelig synes naa jeg.

Kommer ikke sikkerheten ogsaa foorst i dressur??

eligj

Skrevet - 19/05/2003 :  23:08:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge dressurreglementet, så er det faktisk lov å ri med hjelm også i de høere klassene såvidt jeg forstår. Det står nemlig at hjelm er påbudt i alle klasser, men at hatt er "tillatt" fra MB. Men selvfølgelig: Ingen rir med hjelm fra MB. Jeg har aldri sett noen i alle fall. I prinsippet er jeg enig i at man alltid bør ri med hjelm. Men i dressurklassene fra MB er det jo faktisk uhyre lite sannsynlig at man faller av. Det skjer jo i praksis veldig sjelden. Det er jo mye mer vanlig at folk faller av i sprang for eksempel, selv i de høyeste klassene. I løpet av en verdenscupklasse, pleier det jo å falle av en rytter eller to. Det er ikke i dressurkonkurranser i MB at ulykkene skjer. Hvis det hadde forekommet flere alvorlige ulykker i dressurklassene, så hadde nok hjelpåbudet kommet dit også (dog etter mye krangling).

Når det gjelder belegg o.l., så tror jeg at det er forbudt blant annet fordi man ønsker å se hestens bevegelser fullstendig upåvirket av kunstige hjelpemidler. Belegg og liknende _kan_ ha en innvirkning på hvordan hesten beveger bena. Hvis hesten har en god beinstilling og går rent og pent, så skal den jo heller ikke stryke eller tråkke seg. Hvis hesten ikke kan gå et program på fem minutter uten å skade seg, så har er den antagelig ikke klar for konkurranser, eller den har ingen fremtid som dressurhest uansett. Man kan selvfølgelig ha uflaks også i de fem minuttene, men den sjansen må man altså ta. Nå er det faktisk tillatt å benytte belegg på oppvarming, men når hesten skal bedømmes, må de av.

Kanskje man burde tillatt belegg i de lavere klassene, blant annet for å åpne for at flere hester og ryttere kommer inn i sporten, og dermed øke rekrutteringen og interessen for sporten. På den annen side tillater man nå stadig flere ting i de lette klassene (det er nå lov å utelate sporer, det er lov å ri med pisk, og man har lempet på bekledningskravet). Et sted må man vel nesten stoppe.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2003 :  23:19:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Belegg og bandasjer etc er vel tillatt i en del av unghest klassene tror jeg. Muligens fordi dette er "urutinerte" hester. De fleste hester overlever vel som de ble sagt; de 5 minuttene programmet tar. Og gjør den ikke det, nei - da har den neppe noe på en dressurbane å gjøre. Det vil jo si at det er noe galt med bevegelsene og/ eller hestens bygningstrekk.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.