hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skoene er så glatte! =(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 skoene er så glatte! =(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  12:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skoene hesten min har er helt vanlige jernsko, og når jeg rir på asfalten så er de så fryktelig glatte... Hesten sklir, mister balansen og holder på falle. Det er så ekkelt, så jeg prøver å unngå asfalt så godt det lar seg gjøre. Men noen steder må jeg ri på asfalt for å komme meg på tur. Så over til spørsmålet, vet dere om noen sko som ikke er så glatte og som tåler en del? Har brukt gullsko med sånn diamantrand før, men de tåler ikke så mye/bøyer seg fort.

Er det noen andre sko som ikke er så glatte?

~*~ Lill ~*~

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  13:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde det samme problemet selv, hesten min hater nå nedoverbakker og spenner seg noe forferdelig... I fjor sommer pleide vi å ri ned en bratt, asfaltert bakke for å komme til en fin, myk skogsvei å løpe på, til slutt begynte jeg å hoppe av hesten og leie henne ned istede, så hun i det minste slapp å balansere meg oppå der når hun skled. Vet desverre ikke av noen andre sko en gullskoene som hjelper. Selv har jeg valgt å fjerne skoene og satse på barfot, delvis på grunn av dette problemet.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  22:30:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... rir mye på asfalt med vanlige sko, men har aldri hatt problemet med at hesten sklir.. vet ikke hva du kan gjøre jeg:(
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  08:33:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også litt erfaring med dette problemet. Bruker vanlige ridehest sko av jern på min hest, og de er helt fine(Ikke glatte i de hele tatt) de første ukene, men etter 3- 4 uker blir de speilglatte på betonggulvet i stallgangen samt i bakker med asfalt. Derfor skor jeg hesten hver fjerde uke sånn ca. Bruker ikke kjøpe nye sko hver gang, det hjelper godt bare med nye sømmer Men jeg vet at det finnes sko med flate brodder som visstnok skal løse dette problemet.... kanskje noe å teste ut både for meg og alle andre som har et slikt problem....noen som har forsøkt med slike sko med flate brodder???? Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  10:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg vet at det finnes sko med flate brodder som visstnok skal løse dette problemet.... kanskje noe å teste ut både for meg og alle andre som har et slikt problem....noen som har forsøkt med slike sko med flate brodder????

Nå er jeg ikke helt sikkerpå hvilke du mener,men det finnes noe som kalles randsko,eller sommerbroddsko(de med "diamant-rand" rundt skoen). Disse vil nok hjelpe på problemet...
Men...disse skoene låser steget til hesten,og egner seg derfor dårlig i trening av hesten(skoene er vel helst beregnet på løp...)!I det hesten setter ned foten,vrir den litt på hoven. Denne vridningen blir stoppet av randskoen,og man kan risikere at hesten utvikler låsninger i kodeleddet som resultat av dette... Samme blir det omtrendt hvilke broddsko man bruker,så lenge det er om sommeren hvor underlaget gjør at det blir for mye friksjon/motstand... En ting er konkuranser og løp ol,en helt annen ting er det hvi vi låser steget på hesten også i den daglige treningen...

Da ville jeg heller tatt det ekstra bryet det er å gå av hesten i bratte bakker,eller prøvd å holde meg i kanten...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  23:17:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for alle svarene =) Har nok ikke mulighet til å sko hver fjerde uke, men nå er det vinter snart og da blir det brodder. Så da har jeg litt tid på å finne sko som jeg kan bruke til sommeren igjen... Fikk dessuten et lite tips av en hovslager om et par jernsko(som tåler mye) med en slags kant så det ikke ble så glatt... Men de var visst veldig vanskelig å få tak i =(
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  21:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
I England, hvor de rir og kjører mye på asfalt, har de noe som heter road-studs, på norsk kan man kanskje kalle det asfaltbrodder. De ser ut som tuppen på en vanlig vinterbrodd, altså bare en liten tutt av hardmetall. Husker ikke om man bruker to eller fire, men de hjelper ihvertfall. Har travet mye på asfalt i England, og opplevde aldri at hestene skled med disse broddene. Du kan jo nevne det for hovslageren din, eventuelt foreslå at han tar kontakt med den engelske hovslagerforeningen for råd og tips. Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  07:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for det siste tipset Det skal jeg sjekke opp i hvertfall. I dag skal jeg en tur til hestesport- centeret i Skien, de har visst et utrolig bra utvalg av sko samt at de kan skaffe det meste, har jeg hørt Så får vi se hvordan det resultatet blir. Kommer med en tilbakemelding senere jeg Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  14:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
si ifra om de har slike sko der da... hadde vært utrolig nyttig...

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  08:50:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå vært på Hestesport-Centeret AS og undersøkt dette med sko, men det eneste de kunne anbefale til ridehest var sko med brodder Kjøpte det siden det snart er vinter alikevell. På lørdag kom hovslageren min å skodde og da snakket jeg litt med han anngående dette problemet. Han sa at til ridehest(dressurhest) så fantes det ikke andre løsninger som han ville anbefale, andre alternativer enn sko med brodder fungerte kun på trav/kjørehester. Hørte også med han anngående låsninger i koden som kunne oppstå ved ridning med broddsko, men han mente at risikoen for dette ikke var så høy og at man måtte vurdere dette opp mot risikoen ved å ha veldig glatte jernsko, hvis skoene ble så glatte at hesten skled mye var dette mer skadelig mente han( Med tanke på forstrekkninger i sener og muligens fall pga at hesten sklir)

Hmmm...ikke mye oppløftende....
Uansett nå har hesten min fått sko med brodder, til tross for at det fremdeles er bart ute. Hun sklir i hverfall ikke lengre på betonggulv og asfalt, men jeg er ikke overbegeistret over løsningen........

Leste på nettet (På siden til Egeland plast) om noen plastsko....hehe.. plast kan vell ikke være så glatt som jern mot asfalt/betong????? Noen som vet noe, har brukt plastsko?

Jeg har med andre ord IKKE gitt opp å finne en løsning hehe
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  10:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Du har sikkert vurdert det men du kan jo la hesten din gå barfot og eller med boots da sklir ikke hesten.
Jeg rir med vanlige ridehest sko på fjell og har ikke merket at hesten har sklidd, men det kan jo ha noe med hvordan hesten setter ned beinet sitt på.
Er det feks lettere for hesten å gå riktig på asfalt hvis han går på tøylen, eller er det bedre hvis den får fritt spille rom... Ofte hvis hestene får fritt spillerom velger de å gå sikk sakk ned bakker..
Jeg vet ikke jeg men lykke til;)

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 18/10/2005 :  11:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå for tiden hesten min uten sko, men hvis jeg skal sko igjen blir det ikke aktuelt med jernsko. Her er noen linker til sider med plast/kunststoff sko.

http://www.softlife.se

http://www.hippoflex.de

http://www.easywalker.dk

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  23:42:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Boots er en super ting.

Lite tips:

Easyboots kan du i tillegg bruke utenpå jernsko

Redigert av - Fröya den 18/10/2005 23:43:57 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  00:06:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hoppa mi sklir også etter at skoa er 3-4 veker gamle. Skor kvar 6.veke. Snakka med hovslageren om problemet, og han sa at det var mange som hadde hatt det problemet i det siste. Han hadde ikkje hørt noko før. Så han meinte det kunne vere noko med legeringa i stålet som var forandra. No har han imidlertid starta arbeid med å få henne høgare i draktene, da ho er litt lav bak. Han meinte det også kunne vere ein grunn til at ho sklir. Får vente å sjå..
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  19:47:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heller aldri hatt dette problemet før, med tidligere hester, men siden Freja veier ca 800 kg så tenkte jeg kanskje at det muligens var det at hun var så stor og tung som gjorde skoene glatte.... Problemet er værst på betonggulver o.l Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  22:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
barfot er ikke aktuelt med henne. Er ikke så veldig begeistret for boots å sånn heller... Er sikkert fordi jeg ikke har brukt det før og hørt endel negativt om det(er sånn at det er det man merker seg best desverre). Sånne plastsko, er det noe særlig solid da? Noen som har prøvd det? Innbiller meg at de blir fort slitt ned....

Men nå har snøen kommet så da får jeg bruke vinteren på å finne en løsning.

Tusen takk for alle svar og forslag...

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.