hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frekk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Frekk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  00:09:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Cisco og jeghar hatt våre argumentasjoner om så mangt. Særlig når det kommer til vaskespiltet. Dette er han ikke redd for i det heletatt, men plutselig kan han finne på å ikke ville gå inn der. Og da vil han ikke. Det nytter ikke hvor mye jeg drar eller lokker med mat, han skal ikke inn. Det eneste som hjelper da er -uansett hvor lite jeg liker det- å gi han et dask med leietauet. Da tasser han pent inn. En annen mulighet er å rygge han inn, men det gjør jeg bare til nøds når jeg ikke har tid til å krangle med han.

Han kan også finne på slikt når han skal inn i stallen, inn i boksen, ut av boksen og ut av stallen noen ganger. Han bare steller seg med hodet i været og vil ikke inn/ut. Han har nå forstått at jeg er sjefen og at han må, men da må jeg gå ved siden av han og peke/dytte litt på magen hans.

Gjør han dette bare for å teste eller kan det være en annen grunn som ikke har falt meg inn?
Og dere som kan litt av dette med NH; finnes det en "snill" måte å få han inn i f.eks vaskespiltet istedetfor å stå å daske løs med leietauet? Jeg liker ikke å gjøre det, men når det "vanlige" (som da er å legge press litt bak på kroppen hans) ikke funker, så er jeg litt rådløs.
Takker for svar :)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  08:40:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke, men hver gang en hest jeg rir/steller/leier ikke går dit jeg vil ha den til å gå - eller går for fort i forhold til meg, volter jeg den rundt meg i en type liten volte. Dette er slitsomt for hesten, og etterhvert skjønner den at det er lettere å bare gå. ;-) Funker iallfall veldig bra på de hestene jeg har drevet med. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  11:16:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, kjenner meg igjen, den forrige hesten min gjorde akkurat det samme enkelte ganger da vi skulle inn i vaskespiltet! Hun var en merkelig dame, for hun synes ikke det var noe farlig der inne, og hun likte godt å bli spylt, og ellers hadde jeg full kontroll på henne og hun hadde akseptert meg som sjefen sin. Men- hun hadde en utrolig sterk vilje, og av og til (særlig etter at det hadde blitt foret) ville "matvraket" heller gå mot boksen sin en å gå inn i vaskespiltet.
Det var desverre for trangt der til å sende henne rundt meg på en volte, men jeg pleide å sveive med leietauet bak, og da gikk hun inn selv og snudde seg rundt som hun pleide! Gjorde aldri noe drastisk med dette, for det hendte bare noen få ganger. Så det egentlig som en del av hennes morsomme personlighet:) Hadde vært noe helt annet hvis hun ikke hadde vært 100% trygg og respektert meg ellers.

Det er i allefall sjeldent at det funker å lokke hesten med mat eller prøve å dra den med seg, da ler de bare rått av deg! Har de bestemt seg, så har de bestemt seg. Så det eneste jeg kommer på nå, er å prøve det Formosissima sier, eller bare sveive bak (gjerne kraftig hvis du ikke får noen respons, men du trenger ikke være borti hesten).

Hege Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  15:24:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Volte-trikset funker for meg også...eller bare å snu hodet litt i en annen retning, og så gå rett framover.
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  20:46:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka pleier å parkere når jeg skal leie henne ut på beite etter "dagens stell".
Men hun pleier som regel å gå hvis jeg holder press på lenge nok, men noen ganger har jeg kke tid til tullet hennes så da gir jeg press bakfra.

Ser ikke noe galt i å gi press på rumpa, du vinner jo uansett på det. Men skjønner jo at du ikke vil gjøre dette, og det pleier jo som regel å være siste løsning. Men Eikdokka er sånn at hvis jeg gir henne ett skikkelig rapp en gang så er det ikke mer tull på mange uker i akkurat den sammenhengen (stoppe opp å ikke gå til beitet). Ikke vet jeg, prøv gå-i-ring metoden, flytt hesten litt i andre retninger bare for å få den til å vike og tren overalt ellers.

Og gjør "tullete" ting. - Ta hesten inn i boksen, gi litt kraftfòr eller gjør andre ting han synes er kos. Og ta han rett ut igjen. Samme med vaskespiltet,beite og overalt.. Er et langtidsprosjekt, men absolutt verdt det :)

Therese
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  21:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Pleier å ta han inn i vaskespiltet litt nå og da og bare gå ut igjen. Bare for å få han inn dit. Håper det gir resultater etterhvert. Jeg ser jo det, noen ganger går han inn som om det ikke skulle være noe, mens andre ganger er det bare stopp. Jeg får nok ta tiden til hjelp og fortsette å drive med rumpepress ;)
Takk for svar!
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  10:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
volte trikse er veldig smart..du kan prøve å tenke deg en sitvasjon der hesten ikke gjør som du vil.da kan du gi han ett svar.gjør du ikke som jeg sier blir det slitsomt for deg og ikke for meg..konklusjonen til hesten blir..gjør jeg ikke dette må jeg jobbe.hester er ikke int i jobbe,men å velge de enkleste løsningene..hvorfor skal jeg bli våt når jeg står godt her??hvis du kjenner noen som driver med western kan du sikkert få lære hele tingen med den volte trikse.clue er egentlig med en sånn volte at du skal få hesten sitt blikk og oppmerksomhet...vil ikke begynne å begi meg ut på en forklaring som jeg ikke klare skriftelig.vil da bare ende opp med ett mikk makk svar.. men du må heller ikke lage volta til en straff..dette gjelder også rygging som jeg ser endel folk bruker..formye rygging kan gjøre en hest nervøs.. og du vil heller ikke at hesten skal se på volter å rygging som straff..lykke til Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  17:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi hadde noe av de samme nykkene tidligere; skulle ikke ut av paddock, var nesten lam i alle beina når vi skulle ut av boksen, ville ikke på hengeren osv osv men nå følger hun meg stort sett i tykt og tynt (IIIIKK!!! Kan vi slippe å gå ned til sjøen??? Født på innlandet hun ser'u..). Har trent litt NH i rundpaddock jevnt gjennom hele året og brukt all min fritid (og litt til...) sammen med henne. Vi har oppsøkt "farer" og hun har blitt vant til de utroligste ting. Tror dette er noe som går seg til etter hvert som dere blir mere kjent med hverandre.

Ga forøvrig min hest dask med leietau/lite tapp med pisk på dertil egnet sted når hun "satte seg på bakbeina", mest symbolsk egentlig - overhodet ikke hardt.

Vet ikke helt når det "løsnet" men borte er "vil-ikke" syndromet hennes. (med unnatk av sjøen da! Der må vi jobbe litt mere)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  22:55:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Tror enten jeg har en "mini-opal" i Cisco eller du har en "mini-cisco" i Opal, for Cisco er også livredd for sjøen. Og vann generelt. Og ikke minst båter på sjøen, nei fysj og fy!

Han har faktisk løsna med vaskespiltet nå, rett inn uten problemer. Tror rett og slett han hadde en liten periode hvor han bare skulle teste meg, for nå er det sjeldent han tuller slik han har holdt på en stund. Heldigvis :)
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  21:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå høres det jo ut som det ikke er noe problem lengre, men tenkte likevel jeg skulle svare deg.
Du bruker metoden med å legge press på rompa, som er ganske effektiv. Men jeg vil anbefale og gjøre som Hege J, sier at du sveiver med tauet bak han først. Om han ikke reagerer, kan du øke presset litt. Om det forsatt ikke er noe reasjon å spore (men det er det som oftest), kan du 'daske' på rompa.

Ikke gi han ett skikkelig rapp på rompa, uten noe forvarsel. Det er litt urettferdig, syntes jeg da
Men om du bruker rekkefølgen som forklart over, lærer du han at du begynner med å sveive, for så å øke presset. Da kan han 'velge' selv hvor mye press han trenger for å gå frem.

Det ble litt rotete, men håper det kan være litt til hjelp

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 16/09/2005 :  07:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint at det odnet seg for deg da;)

Hesten min er også slik! Bare at det ikke finnes noe måte å få hun til å gå på..
Har prøvd dette med volte, rygging, leie med pisk og dette med leietauet. Hun rører fortsatt ikke på seg, men vil GJERNE rygge tilbake til stallen.. Ganske irriterende dette.. Kan ta et par timer å få hun med ut på tur..
Har også prøvd å rygge den veien hun IKKE vil, men da begynner hun bare å løpe mot stallen, og jeg klarer da ikke å rygge hun..
Har trent horsemanship med hun, det virket som hun skjønte a jeg er sjefen, men neida..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  09:16:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
meg_selv2: Jeg ville bare fortsatt med volting og leietauet. Om du gir deg, vinner jo hesten - og da vet den at den kan vinne senere også. Vær staere enn hesten! Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  19:18:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Dette tror jeg er at han prøver deg ut. Virker som han tester for å se om det fortsatt er du som er sjefen. Hestene på beitet gjør jo sånn hele tiden selv om de vet hvem som er sjefen. Men alikevel må de se om de kan ta over sjefsrollen eller komandoen...
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.