hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blåse ut/Skrive av seg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Blåse ut/Skrive av seg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  17:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg synes det er så rart med disse folka på landet jeg, som alltid blir like POTTESURE av å se noen komme ridende, jeg mener har du bosatt deg landlig til må du vel forvente å møte på hester? Er ikke få ganger jeg møter hylende sinte turgåere, må vel være for de er livende redde for disse dyrene, uansett hvor langt nedi grøfta jeg går for at de skal føle seg trygge blir de like sure :\ For ikke å snakke om skigåerene, hjelp, har skjedd flere ganger at vi har fått skistaver etter oss, hva skjedde med at skogen er for alle? Skigåerne får jo tross alt egne fine løyper med lys og greier, da kan de vel holde seg der? Ikke trakkasere resten av oss. For ikke å snakke om da jeg red på gardermoen, da skrev sinte mammaer med barnevogn til avisen og klagde, vi måtte nemlig ri langs ett "grus"fortau for å komme til skogen, og da ble det vanskelig for de å gå med barnevognene sine :| Ikke lett å være rytter nei, hvertfall ikke når folk krever vi skal ha med oss greip på ridetur og møkke mens vi rir overalt også. ( barnevogn debatten i avisen ble en stor sak hvorpå alle folk bnlandet seg inn og lurte på hvorfor ikke ryttere hadde med seg spader på ridetur :S )

Redigert av - Bea den 06/09/2005 17:09:18 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  18:08:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, jeg synes det er så rart med disse folka på landet jeg, som alltid blir like POTTESURE av å se noen komme ridende, jeg mener har du bosatt deg landlig til må du vel forvente å møte på hester? Er ikke få ganger jeg møter hylende sinte turgåere, må vel være for de er livende redde for disse dyrene, uansett hvor langt nedi grøfta jeg går for at de skal føle seg trygge blir de like sure :\ For ikke å snakke om skigåerene, hjelp, har skjedd flere ganger at vi har fått skistaver etter oss, hva skjedde med at skogen er for alle? Skigåerne får jo tross alt egne fine løyper med lys og greier, da kan de vel holde seg der? Ikke trakkasere resten av oss. For ikke å snakke om da jeg red på gardermoen, da skrev sinte mammaer med barnevogn til avisen og klagde, vi måtte nemlig ri langs ett "grus"fortau for å komme til skogen, og da ble det vanskelig for de å gå med barnevognene sine :| Ikke lett å være rytter nei, hvertfall ikke når folk krever vi skal ha med oss greip på ridetur og møkke mens vi rir overalt også. ( barnevogn debatten i avisen ble en stor sak hvorpå alle folk bnlandet seg inn og lurte på hvorfor ikke ryttere hadde med seg spader på ridetur :S )

Opprinnelig postet av Bea

Er en del med barnevogner som faktisk tror de eier hele veien!! Flytter seg for hverken, folk som går, sykler, rir eller kjører bil. Flere ganger jeg har måtte gått ned i grøfta pga folk med barnevogn, må gå to og tre i bredden og helst midt i veien... Grrr

Og mange med barnevogn skal vise ungen hest, så triller vogna omtrent helt oppå hesten, og det er ikke alle dyr som er så utrolig glad i unger... Hestene skjønner jo ikke alltid så mye av barnevogner, de lukter jo bare og hører ungen... Når de har litt større vogner så ser jo hestene ungen og da er det gerne mer greit... Men jeg er så redd når de triller vognene helt oppå hesten jeg for at hesten skal skvette for noe og hoppe på vogna og sette seg fast i den.. Og da blir det jo full panikk på hesten og avsted bærer det... Tror nok ikke den ungen blir seg selv igjen om den overlever noe sånt...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  11:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Det er flere ting som irriterer meg

BYFOLK PÅ LANDET:
Tror de eier verden! Kommer å klager på oss "fastboende" at det ligger litt hesteskit på veiene av og til og at det lukter så stygt! Dessuten får de jo skit på de dyrebare dekka på bilene sine og det blir så stygg lukt i garasjen hjemme - kan de for f... ikke holde seg i byen hvis de ikke tåler dyra på landet

UANSVARLIGE BILISTER:
Dette er vel det mest irriterende (og farlige) av alt! Her også ofte byfolk og ungdommer! Kommer kjørende i full fart forbi hestene med liten margin - livfsfarlig for alle, både tobeinte og firbeinte! Min løsning på problemet er å ri midt på veien så de MÅ slakke farten helt, før jeg flytter meg - men dette fører jo til ennå mer irriterte bilister! Tror faktisk ikke bilister er klar over for et stort ansvar de har, kjører de på en hest (uansett om den ries, kjøres, er løs) er de ansvarlige - har desverre vært igjennom en slik sak ang påkjørsel av hest! Mangs skulle rett og slett ikke hatt lappen

KJØRING MED HESTEHENGER:
Er rene selvmordet, ihvertfall her i nord med dårlige, smale og svingede veier! Har ikke tall på hvor menge nestenulykker jeg har vært bort i med idiotiske bilførere som absolutt skal presse seg forbi på uoversiktlige steder! Tror noen har forbi mot å ligge bak en hestehenger

HESTEHATERE:
Folk som MÅ klage på hester og hestefolk uansett...virker som om de har store fordommer og må la agresjonen sin gå ut over uskyldige ryttere! Her er det vel spesielt små jentene som får gjennomgå, kjefter dem opp i alle retninger! Men oss som er voksne tørr de ofte ikke si noe til... Har en nabo som av en eller annen grunn liker å skremme hestene med traktoren sin når små jentene er ute å rir!

KU BØNDER:
Det gjelder da ikke alle, og denne delen kunne like godt vært under avsnittet over Men, disse ku naboene våre som er så redd for jordene sine! Skjønner i utgangspunktet at de er det (selvfølgelig), men det må da finnes grenser! For noen år siden var jeg ute å kjørte med unghesten min og møtte en traktor på en smal traktorveg. Traktoren hadde veislep etter seg og kunne ikke rygge, og jeg kunne heller ikke rygge SÅ langt med hesten. Kjørte derfor, som det mest naturlige ned på det ene jordet. Fikk hund kjeft av bonden, for jeg måtte da forstå at jorda ble ødelagt når jeg kjørte med hest der - det han ikke kunne forstå, var at det faktisk var den eneste muligheten hvis ikke vi begge skulle bli stående der... Og jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan ri på jordene når det er tele og snø på bakken, det gjør da ingen skade...

HUNDER PÅ HESTEARRANGSJEMENTER:
Hvorfor må så mange drasse med seg hundene på hesteutstillinger ol. Ofte så bjeffer de til og skremmer enkelte hester...og enkelte hundeeiere klarer jo ikke å ha kontroll på sine firbeinte! LA HUNDENE VÆRE HJEMME

BARNEVOGNER OG SMÅ UNGER:
Må slenge meg på her! Sist utstilling jeg var på, var det en en drøss med foreldre som kjørte barnevognene rett forbi (og da mener jeg så nært at de nesten sneiet hestene rumpene)... Og små unger som sprang rett bak, rett forbi og nesten under hestene, hvor foreldrene ikke reagerte! Dette er jo rett og slett uansvarlig, og kan ende som en stygg ulykke HVA TENKER DE PÅ

KOMUNEN OG POLITIKERE:
Hvorfor kan det ikke tilrettelegges mer for de hesteinteresserte? Det virker som om at ridesporten er nederst på listen til mange komuner...

Det var noe av det jeg irriterer meg over

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  11:22:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ojoj, så mange bitre mennesker det finnes o_O Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  11:23:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Må bare henge meg på det som Pre-Arab skriver her, det var bare SÅ godt skrevet!!
Da jeg var i Tyskland og besøkte min kusine var vi ute og red på noen herlige ridestier som kommunen hadde fått laget til. De bestod av 30-40 cm tykk undelag med sand, dette høres nok veldig tungt ut, noe det også var men ikke så altfor ille
Tenk om vi her i Norge kunne få laget slike veier til ridningen da? * drømme drømme *

Ri i trafikken er jo en livsfare her også, vi har slike smale veier her også! Har ei veninne som også rir ut i midten av veien og senker farten til bilistene som er fly forb**** men bedre det enn og ende opp i en alvorllig ulykke!
En annen gang kjørte en mopedist helt oppi hestehalen på hesten hennes, heldigvis red hun kaldblodsen sin da og ikke araberen!! Etterpå ble vi utskjeldt for at vi red på kommunal vei??!!! Helsikkes idioter som tror de eier hele veiene, hvor skulle vi ellers ridd?Nå er vi jo så høflige at vi ikke rir i utmark hvor vi vet at grunneier ikke ønsker det, så på kommunal vei må vi jo da lov og ferdes fred.

Bading med hester er jo også " livsfarligt ", tenk om en av dem som bader får litt hestebasill på seg da... Giiiid...
Vi er blitt bortvist fra alle badeplasser her borte ( ikke offentlige badeplasser vi har ferdest på såklart ), men har blitt vist bort derfra av badende og private skilter av grunneier ( selv om vi har tatt hensyn og ikke gått ned med hestene når folk har badet der ).
Rett denenfor hvor jeg bor har vi en elv, til tider er den meget farlig. Både voksne og tenåringer har druknet i elven, men det er eneste muligheten for og kunne enten bare få kjøle ned hestebein eller bade med hesten! Ja når der ikke er fiskere der da

Og de som tar seg den rettighet til og gå over på beitet til hestene mine da Hva om en av dem gjør turgåer noe, hvem er ansvarlig noen som vet? Dette er ikke utmark, men et 12 mål dyrket mark. En av turgåerne ( de er ikke så mange men..) går der kun for og gå på epleslang, han er en ganske gammel gubbe det ikke går an og snakke vett i hodet på!!!

Jaja, dette var MIN utblåsning.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  12:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver under på innlegget til Pre-arab jeg også

Ut over det,så har vi her i området blitt jaget vekk fra alle grusveier når vi kjører hestene(de kan heldigvis ikke jage de ridende,men gjør jo et tappert forsøk...)
Vi som da trener hest med vogn innimellom er altså "forvist" til de traffikerte veiene...
Og har da gjort det veldig enkelt...vi kjører tre/fire om gangen,bruker kjørebanen(følger selvfølgelig trafikk-regler/skilting),slik at bilistene blir pent nødt til å holde seg bak til det er klaring....
Lett å kjøre forbi og presse en hest m.vogn ut i grøften,men ikke like enkelt å gjøre det samme med tre/fire stykker

Hi,hi,hi...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  12:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hihi den var god, Lene

Hilsen Bente * som gnir seg godt i hendene og er virkelig i det onde hjørnet i dag!! *

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  13:02:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Ja det er utrulig kor lite vett mange har...

Har et til godt eksempel på lite vilje mot hestemiljøet:
Der jeg bor, begynner det å bli en del hester (over 20 tallet). Og vi har som sagt problemer med hensynsløse bilister! Derfor tok nabostallen kontakt med kommunen for å få satt opp et fareskilt for hester. Svaret var NEI, hestene krysset ikke veiene ofte nok What? Fatter det bare ikke, det må vel en ulykke til for å få gehør Men det komiske er at elgskilt er det flust av på veien, selv om det er langt flere hester som benytter de asfalterte strekningene enn skogens konge...

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  15:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har heldigvis fått opp skilt her,rett ved utgangen til stallen min,faktisk! To par,dvs fire skilt totalt...så når da bilistene klager for at vi går så sakte og flere etter hverandre,så kan vi bare henvise til at det er satt opp fare-skilt med hest...
Så bilistene er pliktet,ikke bare via trafikkloven,men etter skiltingen på veien vi bruker,til å ta hensyn...*s*
Det vi håper på er jo at komunen får så mye klager på denne kjøringen vår,som er helt lovlig og etter "boka";),at de ser nødt til å åpne bommen på en grusvei som går tvers over øya,til der travlaget har laget trenings-vei til hest....
Denne veien er delvis komunal(travlaget leier den delen lengs bort),men noen av grunneierne(som da eier den delen av veien som ender på "vår" side) har stengt den med bom,slik at hest m. vogn ikke skal komme igjnnom...og dette er eneste måten å komme seg til travlagets treningsvei...Det er snakk om rimelig mange hester som da ikke kan bruke veien de har lagt masse penger på... Vi er vel rundt regnet ca 20...mulig det er litt over...

Men greit,det...vi vet å komme oss frem i bil-veien vi! Hi,hi,hi...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/09/2005 :  21:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så har vi jo disse mopedistene. De som nettopp har fått lappen, mellom 16-20. De skulle hadd en ørefik!!!!!

Fader altså, Ruser og gassen som bare det. Uansvarlig. Jeg tørr ikke og ri på veien nå. Pga. disse.. Hvem kan man snakke til når man har et slik problem..

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  23:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan ri på jordene når det er tele og snø på bakken, det gjør da ingen skade...

Opprinnelig postet av pre-arab

Jo, det gjør faktisk d...iallefall hvis du rir der mye. Det dannes et hardere lag med snø der du rir, som etterhvert omdannes til is. Når vårsola da kommer, smelter snøen fortere enn isen. Isen blir liggende igjen over gresset. Sola slipper gjennom, men det gjør ikke luft, så gresset kan faktisk "svis". Isbrann eller noe sånt, tror jeg det heter. Ikke gøy for bøndene...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  12:33:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Nå må jeg blåse(skrive) av meg litt igjen!! Som sikkert en del her inne har fått med seg så sliter jeg med å finne sal som passer til Araber hoppe mi med veldig bred manke!

Og folk som har peiling på saler som jeg ringer og spør, enda de fader ikke har sett hesten en gang, når jeg sier jeg har prøvd den og den salen og bomvidden er for trang, så kommer de med noe så dumt som at jeg må slanke hesten. Hesten min er helt passe nå, vil ikke ha den noe tynnere, jeg synes det er stygt når man kan se ribbeina på hestene. Man kjenner jo fint ribbeina hennes når man stryker over siden på henne!!!

Hun har kanskje en liten mage under som kan bli borte, men denne er ikke stor og den blir fort borte med trening. Og selvom den blir borte så forsvinner ikke manken!!

Blir så irritert jeg!! Og synes jeg har god grunn til det!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/11/2005 :  12:59:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Pre-Arab hadde et veldig godt innlegg synes jeg!
Farlige bilister er jo noe de fleste som har ridd i trafikken har møtt på.. Og kanskje spesielt de på moped som Kristine og Rosita nevner... Jeg var ute og rei på merra mi i sommer, og hun er trafikksikker, men så kommer en IDIOT på moped i vill fart, som riktignok senker farten, men bare for å ruse skikkelig akkurat i det han passerer Wanda.. Hun synes selvfølgelig dette er veldig ekkelt, og med tanke på at vi akkurat da var oppå ei bru så kunne dette vært rett og slett farlig! Takk og lov for at hesten min har et så fornuftig hode! Hun bare "sprella" litt på plassen, men hadde hun vært skikkelig panisk så har hun jo faktisk kunna hoppa ned fra brua...
Her i England er det enda mer ekstremt... Akkurat i dette området jeg bor nå er det dårlig med ridemuligheter utenom veiene, og man må uansett ri et stykke etter en vei for å komme seg andre steder for å ri på tur. For et par år siden var to jenter ute og red på veien som går fra skolen her og opp til skolestallen på sine egne hester. En bil kjørte forbi i en vanvittig fart, så nære at han faktisk sneia stigbøyla til hun ene med speilet sitt! Da reagerte hun i ren refleks og smekka til biltaket med pisken sin for å vise at det var litt i nærmeste laget... Tullingen stopper, og RYGGER rett inn i hesten hennes!!! Hesten hennes måtte avlives på stedet etterpå, pga alvorlige beinbrudd, den andre hesten fikk noen skrubbsår, men slapp ellers med skrekken, begge rytterne gikk det bra med. MAKAN!! Etter dette ble det jo ganske stor sak, naturlig nok.. Men likevel kjører enkelte helt vilt her! Veien er smal, og med hekker overalt (Hva er det med engelskmenn og hekker!??! Uoversiktlig og farlig!!), så for at bilist og hest skal kunne passere så MÅ man nesten stoppe helt. Likevel kjører mange som om de eier veien... Aldri i livet om jeg skal ri på den veien.......

Redigert pga skrivefeil... Går litt fort i hissig lynne...

Redigert av - Anniken B. den 04/11/2005 13:01:28 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  18:32:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Grunnleiere som hele tiden er på krigsstien forekommer i alle aldre.

Jeg skummet bare igjennom den delen av innlegget ditt, og det første som slo meg var at jeg hadde blitt hissig om noen hadde forsynt seg av veden min jeg også! Jeg har betalt mange timer slit for å få den klar til bruk. Og så er det prinsippet.

Om han har oppført seg så dårlig som du sier han har, så er det tydelig at han ikke har det så bra. Jeg syns han overreagerte.

Det er bare å vente til det har roet seg ned, for så å diskutere på en saklig og korrekt måte.

"Det finnes alltid flere sider av en sak."

(Nja. Innlegget ditt var for å få ut sinnet, men jeg klarte ikke la være på komme med mitt syn på saken.)

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 04/11/2005 18:35:30 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  19:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne skrev:
Kopi av melding:
har en sånn kjekk pensjonist der jeg også kommer fra, fikk kjeft en gang, fordi var hovspor i veien etter oss(GRUSVEI!), som det er mange medeiere i, og ingen andre enn han bryr seg!

Det har faktisk jeg også opplevd! En mann klaget over at vi red langs grusveien, fordi vi lagde spor i grusen, og det ble problematisk når han kjørte Nå var det faktisk stalleierens grusvei, og det var også han som faktisk betalte grusen, så vi brød oss ikke så mye om hva sure bilister sa..

Det som var veldig fint der jeg red før, var de utrolig flotte stiene! Vi hadde gode, brede lysløyper med fantastisk underlag som var flere mil lange! Og vi hadde til og med lov til å ri i dem hele året, selv når det var snø, så lenge vi holdt oss helt i kanten og ikke red i selve sporet..
det var flott. Noen var litt sure, men de fleste skiløpere var veldig hyggelige og syns det var hyggelig å møte på hest.
Nå vet jeg ikke om det er lov lenger, er noen år siden jeg red der sist.

Må bare legge til:
Et annet sted jeg red før, var det en gammel mann som krevde at alle andre red/kjørte midt på veien i skogen slik at han kunne se oss når han trente hurtigkjøring! Hver gang vi prøvde å konfrontere han med at det faktisk ikke er lov utenfor baner ble han forbanna og sa at det hadde ikke vi noe med! Hehe, en gang kom vi kjørende med et tospann da han kom travende. Vi styrte hestene mot kanten av veien slik at han kunne komme forbi, ble han skikkelig forbanna og skjelte oss ut fordi vi kjørte langs kanten! Da tok hun so kjørte hestene og styrte dem midt ut på veien, rett foran hesten hans og sperret samtidig veien hans, og sa "nå står vi midt i veien, hva har du tenkt å gjøre nå?"
Hehe, så forbanna tror jeg jeg aldri har sett ham!
Men det er jo egentlig livsfarlig det han driver med. Tenk om det er et lite barn som går og tusler langs kanten av veien mens han hurtigkjører en gang..

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 04/11/2005 19:49:57 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.