hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blind
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blind
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/09/2005 :  20:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei på stallen har nå kjøpt seg en hest som er blind på det ene øyet. Hvordan vil det påvirke hesten i sprang-ridning? Noen som har erfaringer? Selv ville jeg trodd at dette hemmet hesten feks ved omhopping-svinger til den siden hun er blind, da vil hun vel ikke se hinderet skikkelig.... Hesten hoppet visstnok 120 baner, så det høres jo ikke ut som den plages noe da, men er likevel interresert i å høre om andre har erfaringer.

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  21:57:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
På stallen jeg var fôrrytter før var det en av hestene som var blind på det ene øyet. Dette hadde vært en hest som kunne gått bra sprang, men akkurat på grunn av det at den var blind på det ene øyet, så gikk den bare dressur. Men utenom det aner jeg ikke. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  22:07:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke så flink på hestesynet, men av det lille jeg kommer på nå, så ser de generelt ikke så kjempe bra. Derfor vil det vel vært ganske så viktig, med tanke på avstandsbedømning, avsatspunkt osv for hesten at den ser godt på begge øyne.
Utrolig bra hvis den har klart å gå 120 baner uten problem da!

Hege Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/09/2005 :  22:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
At det ikke er syn på det ene øyet kan hemme hesten litt når den skal svinge.. Kan ta svingen veldig kjapp for og rette opp synet.

Hadde en hest på for. Som var blind på det ene øyet. Den tok veldig raske svinger. Men jeg arbeidet med det. I volter og bygde opp tilliten. Ble mye bedre da. Når hesten stolte på meg!

Redigert av - Bustetrollet den 03/09/2005 22:34:23 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/09/2005 :  22:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alle: Bare sånt generelt, har ingen betydning for meg altså, men ville DU vurdert å kjøpe en hest som var blind på det ene øyet? La oss si at det er en vallakk, "stor brun", ca 10-12 år, grei på bakken, hopper bra. Hvor mye ville du betalt?
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  01:40:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Gammelhesten min hadde en stærtype som gjorde at hun sakte fikk dårligere og dårligere syn på begge øya. Hadde to vetrinærer som begge mente at det ikke ville gjøre noe forskjell siden hun vente seg til det gradvis, samt at hun var gammel og stolte veldig på meg. Konkurerte ikke akkurat så mye vi da, men i dressur hadde det ingen betydning. Mht Sprangridning vet jeg ikke, men vi hoppa no fint en enkel bane vi da..
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  11:57:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mor til min hest er også blind på ene øyet. Hun var et stort talent som unghest,da som traver,men etter et uhell på beite der hun stakk ut ene øyet på en kvist,så ble hun tatt ut av løpsbanen og ble avlshoppe... Grunnen til dette var at hun ble for hissig når det kom hest opp på hennes blinde side,og klarte ikke holde travet. Hun fungerer dog fint som ridehest/i avl,men er viktig at hun stoler på rytteren! Ellers går hun ikke engang på frem... :)
Tror nok det skal gå greit,men det setter jo ekstra krav til rytteren,at h*n klarer beregne avstand og rir med tydelige og rette signaler.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/09/2005 :  12:25:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest jeg vet av er også stort traver talent. Men hun ble blind pga. at den ble satt bort og da fikk hun gråstær, og dermed blind.
Og den hesten begynner og bli ganske gammel nå, og går fortsatt travløp.
Det er vel som oss mennesker, man må lære seg og leve med det.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  13:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til alle: Bare sånt generelt, har ingen betydning for meg altså, men ville DU vurdert å kjøpe en hest som var blind på det ene øyet? La oss si at det er en vallakk, "stor brun", ca 10-12 år, grei på bakken, hopper bra. Hvor mye ville du betalt?

Opprinnelig postet av TORHILD

Jeg ville personlig ikke kjøpt en hest som var blind på det ene øyet, i allefall ikke hvis jeg skulle brukt den til sprang.

Om jeg skulle ha gjort det, ville jeg ikke ha betalt så veldig mye (ut fra eksempelet ditt så vil jeg ha flere opplysninger om hesten, men i allefall ikke over 30000), og måtte vel være forbredt på at jeg ikke kunne "ha gjort det jeg ville" med den, eller at ting ikke hadde gått helt som det skulle.

Hege Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  14:41:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Den ene hesten jeg hadde på for hadde kun 1 øye.
han var fullblods. mistet øyet da han var 7 ca og er nå 12 år
han kunne masse og jg startet 80 med ham (mitt første sprangstevne)
vi hoppe rette hindre på diagonalen (komme skjevt på hinderet) hoppet 110 oxer. Gymnastikkhoppning ALT! Han reddet meg hver gang jg gjorde noe feil og kom han feil på hinderet så kompanserte han det helt selv. Han var som en hest med 2 øye.. han har gått 110 og 100cm stevner.
kunne øvelser opp til La, 2erbytter økninger.
han gikk på galoppturer. Trening i bakker osv. kaldeste fullblodsen jeg har vært borti. h
Før han mistet øyet (pga en betennelse) så gikk han galoppløp og steeplechase (hekkeløp) med hekker på 2m. Det er ganske rart å tenke på at han da er så rolig den dag i dag. med kun 1 øye
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  16:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dressur kan jo hesten nesten være helt blind (ikke negativt altså, men der skal den jo hele tiden følge rytterens beskjeder, og banen er jo helt flat) og tur er mer rett frem/opp/ned, nå tenker jeg helst sprang og omhopping. I høyere klasser må det jo nesten kunnes snu på en femti-øring, og er hinderet da på feil øye, vil den ikke kunne se det før den allerede skulle ha tatt av....
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  19:48:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe vondt i en hest som er blind på det ene øyet, men av prinsipp ville jeg heller ha gått for en annen hest med lik kapasitet som IKKE var blind på det ene øyet.
Dersom du skal kjøpe hesten, ville jeg vertfall ha rettet den mest mot dressur og tur.. Ikke sprang.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  12:13:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Ville ikke ha valgt bort en bra hest bare for at den var blind, tenker mest på hobbyhest nu da. Men en hest med et øye kan nok være vell så bra som en med to, også i konkurranser. Kommer vell mest ann på hesten og rytteren, og at tillitten er 100% tilstedet.

Når man mister en av sansene sine, forsterkes jo de andre og etterhvert vil de i stor grad kompensere for den sansen som er svekket/borte, i dette tilfellet synet.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  07:21:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Vi hadde en shettishingst på stallen som var blind på det ene øyet. Han ble stukket av en veps midt på pupillen og klødde brodden inn i øyet. Dette førte til en kraftig betennelse som gjorde han blind på venstre øye. Han ble en kjempebra kjørehest, ble brukt i et firspann med andre hingster der han var en av de som gikk forrest.

Han ble også en fin barneponni, unger på 7-11 år hoppa baner med ham (forholdsvis høyt) og dette varikke noe problem. Det eneste som var var at de måtte vise ham retningen litt tidligere. De begynte å stille ham sånn han skulle fåen titt på neste hinder allerede i luften oger det forige. Dette gjorde at hanklarte omhoppningsbaner veldig bra og kunne ta kjappe svinger.

Jeg hadde aldri valgt bort enhest bare fordi den var blind på det ene øyet. Så lenge den blir ridd i forhold til handikappet sitt så serike jeg noe problem. Det tar kanskje litt lengre tid før tilliten er på plass, men som Speedy As A Bullet sier så er det jo sånnat har den miste en av sansene så må hesten kompansere og styrke andre sanser.
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 25/09/2005 :  05:36:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
På stallen i Kongsvinger, der jeg hadde forhest før, var det også en hest som var blind på den ene øyet. Dette var også en av stallens beste spranghester. Jeg red han aldri, men snakket en del med hun som hadde han, og dem måtte bare 'overstille' han på banen, så han fikk sette hinderet med det riktige øyet og gi tydelig signal da han skulle ta sats. Denne gikk vel 120 baner mener jeg å huske... Enten det eller 110.

Disse var hvertfall så og si alltid nr 1 eller 2 på stevnene de startet, så her hadde dem utarbeidet en teknikk som begeg stolte på. Tror også det har en del og si i slik tilfelle, at hesten har fast rytter, sånn at dem kjenner hverandre ut og inn og stoler fullt på hverandre!

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  12:24:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
På stall K var det en gang (kanskje han er der enda) en hest med ett øye som het Charlie. Jeg hadde han på rideleir og det var igrunn helt uproblematisk, jeg måtte bare vri han litt og la han se hinderet liksom. Han hoppet fantastisk. I tillegg husker jeg en dressurhest med ett øye som gikk GP klasser uten at jeg kommer på navnet akkurat nå. Når hesten først er vant til å ha bare ett øye anser jeg det som uproblematisk, men dersom hesten er "nyblind" ville jeg kanskje vært litt skeptisk med tanke på kjøp, man vet jo aldri helt hvordan den vil bli i fremtiden. Ellers vil jeg si at det nesten er bedre å være blind på et øye enn å se svært dårlig.. Min erfaring er i hvertfall at det stort sett fører til enda mer hopp og sprett fordi de tror de ser ting som ikke er der etc. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.