hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blind
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blind
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  16:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei på skolen min i fjor, fikk mistanke til at hesten hennes var blind på det ene øyet (vet ikke om hu har fått sjekket det enda). Mistanken kom etter at hun tenkte over enkelte ting ved hesten; som at han alltid sto på samme side i boksen/spiltet, slik at folk heller gikk inn på den siden som han (hvis det er tilfelle at han er blind) ser greit på. Hesten var også litt skjeivt muskulert fordi han alltid gikk litt stilt, slik at han gikk med det gode øyet "fremover".

Dette var en nordlandshest, men til å være det syns jeg han var god i sprang, så tror ikke det har så mye å si om en hest er blind på et øye.

Eneste er at jeg ville vært litt skeptisk til om hesten kunne få belastningsskader, skjeiv muskulatur osv, på grunn av, som flere har sagt, at man hele tiden må stille hesten litt, og at hesten gjerne gjør det helt automatisk.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  14:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
I sommer på rideleirene, var den ene skolehesten litt hoven på øyet, , når hun da skulle på hinderet gikk hun skjevt på, for å se bedre, men vil nok hjelpe da og stille den ja.. Jeg ville ikke kjøpt en slik hest til sprang, grunnet årsakene hege j nevner. il dressur ville det vært noe annet.

Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  15:43:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er blind på det venstre øyet. Det tok meg et år før jeg merket det... og fikk det da bekreftet av veterinær. Det gav meg svar på mange ting som feks. hvorfor han har en stygg tungefeil og hvorfor han er så skjev i kroppen. Tungefeilen vil nok alltid være der, vanskelig å rette opp i når det innprentet i hodet at det gjør vondt på den siden når han ville se hvor han gikk. Skjevheten har rettet seg betraktelig med ett år med riktig ridning. Nå er dette en traver, så istedet for å finne ut hvorfor hesten har gått skjevt, har forrige eiere bare dratt hardere i tøylen/tommen for å rette ham opp. Derav har han fått en tungefeil hvor han løfter bittet bort fra laden. Kan ikke ha vært så godt å ha gått sånn i åtte år... Forrige eier før meg oppdaget aldri at Hades var blind.
Hadde jeg visst at Hades var blind når jeg kjøpte ham ville jeg ikke kjøpt ham. Ville vært redd for å hoppe med ham da, men siden jeg vet han fungerer godt SELV OM han er blind nå gjør det meg ingenting! Eneste som er bittert er den dumme tungefeilen..
Aldri opplevd at han har snublet/falt/hoppet feil pga. synet. Hades skal bli feltrittshest
Mvh Frøydis
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.