hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - McDonald's & folks folkeskikk.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 McDonald's & folks folkeskikk.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  00:24:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette er kanskje ikke rett forum for det, men nå må jeg bare skrive av meg litt. Er type "noe" frustrert.

Jeg jobber på McDonaldss. "Drittjobb" tenker sikkert noen, men faktum er egentlig at det er ganske så OK - bra arbeidstider, store muligheter til å påvirke når og hvor mye man skal jobbe, god lønn osv. Det er bare ett unntak fra hva som er bra med McDonald's som arbeidsplass, og det er dessverre kundene (ikke alle, men en god del).

Jeg jobber på en McDonald's som ligger i en bedre del av Oslo, og en stubb ute av sentrum, slik at klientellet rekker fra rikskjendiser til uteliggere. Disse to nevnte gruppene er stort sett greie å ha med å gjøre, men så har man en del av de som havner i mellom. Jeg er dritt lei.

Jeg er dritt lei av å bli sett på som et null av kundene, fordi jeg "bare" arbeider på McDonald's. Jeg er dritt lei av å bli herset med av kunder som forteller meg akkurat hvor fælt McDonald's er og hvor dårlig jeg gjør jobben min (mødre er som regel verst her), jeg er dritt lei av ungdommer med hånlige blikk som sier "hahaha!" osv.
Det er utrolig hvor dårlig man kan bli behandlet av folk.

Det virker som om en del folk bare slår av alt som heter folkeskikk når de kommer til McDonald's, akkurat som om at når de først har nedverdiget seg til å gå inn på dette lugubre stedet, så skal de jaggumeg få behandle personalet akkurat som de vil. Små hint som at "Kan du ikke dèt du da, vennen?", "er det så dårlig stilt her, altså?", "ja, det er vel ikke annet å vente, når man arbeider her" osv. er ikke så koslig å høre.

Jeg trives i jobben min. Men sure kunder - som er sure uten grunn - gjør at jeg får lyst til å gi opp. Noen dager er bra, andre er jævlige. Man ser sure kunder på REMA og RIMI også, men aldri noen som er så direkte frekke.

Hvorfor er det slik at når man kommer inn på et slikt sted, så mener man at man kan behandle folk som man vil?

Jaja, ble langt dette. Følte vel bare for en utblåsning etter nok en dag på jobb, med folk som forteller meg hvor lav rang jeg har i samfunnet fordi jeg bare jobber på en "hamburgersjappe".. :-s

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  09:25:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Heng en plakat på veggen bak kassa i synshøyde for kundene.
Skriv; Vi er hyggelige og blide, og håper du kan være det samme!
Neste gang noen er pyton, smil hjertelig og pek på den uten å si noe...

Line... i medfølelse.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  09:37:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heng en plakat på veggen bak kassa i synshøyde for kundene.
Skriv; Vi er hyggelige og blide, og håper du kan være det samme!
Neste gang noen er pyton, smil hjertelig og pek på den uten å si noe...

Line... i medfølelse.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Haha, den var god :o)) Gjør det Formosissima, det fortjener de!!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  10:33:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehehe, nesten så jeg bør foreslå det til sjefen ;-)
(Jeg har på ingen måte tenkt meg en karriere i McD., jeg jobber kun der fordi jeg var i en ekstrem pengeknipe og dette var den første jobben som dukket opp, men litt yrkesstolthet må jeg da få ha)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  12:16:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Har vært med på det samme selv. Jobbet 5 år med å sitte i kassen på diverse matvarebutikker ved siden av studiene. Har vært med på alt fra folk som kjefter på meg fordi jeg tar betalt for en pose som de ikke skulle ha (0,70kr) til folk som velmenende stopper opp når jeg fyller opp varer og sier noe sånt som at "det der skulle vært deg, ikke noe fremtid i slik jobb, nei".. hehe... Ikke så mye å gjøre med desverre. Jeg bruker bare å være superblid, og mer blid jo surere kunden er. Helt på en litt småironisk måte så kundene ikke skjønner helt om jeg er sur eller blid, hehe... Jo blidere man er jo surere blir dem - til pass for dem selv :D
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  12:35:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal jo egentlig bare være kjempe stolt av seg selv som klarer å jobbe ved siden av studiene, prøve ut arbeidslivet (selv om det ikke er det yrket man senere skal ha), og tjene litt ekstra penger slik at man kan leve helt ok (og ikke som en typisk fattig student). Jeg har jobbet og har hatt hest ved siden av studiene i mange år, og jeg tror jeg har vokst mye på det- man blir feks vant til å stå på!

Som Christine sier, så smil så mye du klarer! Sure folk pleier å bli litt satt ut da! Men skjønner at det ikke er lett når folk er så frekke. Har opplevd mye rart selv, men ikke så ille. Men har vel enkelte ganger vært fristet til å si noe sånt som "jeg lever et godt liv da, og enda bedre blir det når jeg er ferdig med masteren min!". Ikke akkurat en "kraftsalve", men folk som sier slike ting, har det som regel ikke så veldig godt i livet, så vi får trøste oss med det:)

Hege Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  12:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er noe man må regne med i alle jobber der man har kontakt med kunder, spesielt når man er ung. Tror det er mange som ser på ungdommen som pengegriske sløsere, som kun jobber for å tjene penger, men ikke gjør det døyt mer enn man må.

Har selv helge/ferie/når det er behov for meg-jobb som postbud. Og Posten kan vel på ingen måte sies å være en "nedverdigende" arbeidsplass på lik linje med McDonalds:p Men det hindrer ikke meg i å få sure blikk og kommentarer og klager fordi jeg er så sein med å komme med posten (posten skal leveres før 4, og så lenge jeg overholder den tidsfristen har jeg ikke gjort noe galt, og ruta mi går der den går; noen ganger tar det lang tid å komme fra a til b fordi det er mye post akkurat den dagen, det er ikke noe jeg kan kontrollere), oppgitte blikk fordi jeg ikke kan svare på spørmsål, som jeg overhodet ikke har noen forutsetninger for å kunne svare på; som for eksempel hva inneholder den pakken, og hvorfor leverer du den her? (dette har jeg fått høre gang på gang av samme mann, og jeg forklarer gang på gang at jeg leverer pakken på den adressen som står på pakken, hva pakken inneholder, og hvem som skal ha den vet ikke jeg (dette er på et felles kontor for en stor bedrift)).

Men så skal det sies at jeg møter på veldig mange hyggelige og greie folk som smiler og hilser også:) Spesielt på landet; bønder er best:p
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  15:17:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
*sukk sukk*

Kjenner SÅÅÅÅÅ godt til det der!

Sitter i kassa på Meny jeg da. Selv om du har 100 fornøyde kunder, så kan 1 sur kunde ødelegge hele dagen... Hva med litt folkeskikk?

Jeg er en generelt ganske hyggelig kassadame . Sier hei, smiler, sier takk, vær så god og hadebra. Ingen grunn til at ukjente folk bør være frekk med meg.. Men opplever jeg det, så kutter jeg bare all "kontakt". Gidder ikke være noe koselig med de, når de ikke er koselig mot meg. Mener ikke at alle kunder skal juble for å se meg smile, men normal folkeskikk bør man kunne forlange.

En annen ting er de som kommer for å klage. De kommer inn med en max sur holdning, og kjefter på deg fra første sekund. Tror de at jeg blir vennlig innstilt og ønsker å hjelpe de da? FEIL... Jeg er mye mer hjelpsom mot folk som snakker til meg på en normal, høflig måte..
Det morsomste er når de hisser seg så opp at de krever å "få snakke med sjefen din".. Haha... Da er det gøy å fortelle de at det faktisk er MEG som er "sjefen".

Nei, det skal ikke være lett å være kunde.. Jeg tipper at de som oppfører seg sånn, aldri har jobbet et sted hvor man må være serviceinnstilt. Da hadde de tenkt seg om to ganger før de kjefter og er frekke...og husket på hvordan de selv likte å bli behandlet!

Nei, Formosissima - bare overse de. Tenk på at du faktisk jobber, går på skole OG har et liv. Noe de etter all sannsynlighet ikke har, siden de er så bitre på alt...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  15:52:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg godt igjen i det du skriver Anette. Har selv jobbet i dagligvaren i 6 år nå (har litt lyst til å finne meg en annen ekstrajobb nå, men man gror litt fast når man får mer og mer fordeler!), og selv om jeg er blitt en "liten" sjef der jeg jobber (har jobbet der i over 5 år), så tror noen folk fremdeles at jeg er en liten "drittunge" (vi har en ganske fast kunekrets). Greit nok at jeg kanskje ser litt ung ut, men jeg er snart 25 år, og jeg har lært meg å opptre proffesjonelt!

En ting jeg i allefall har lært, er at det finnes mange rare mennnesker her i Norge! Skjønner ikke helt hva som går av folk av og til jeg. Så på en måte har folk bare godt av litt "oppdragelse" av andre, og "kunden har alltid rett", det er bare bullshit! Hva med respekt for andre mennesker? Vi har diskuterte det litt på jobb, og har kommet fram til at oppfører kunder seg ufint, så har vi lov til å "sette dem på plass", man kan ikke godta hva som helst. Om man ikke klarer å gjøre det selv, kaller vi opp en av de andre på jobb (noen som tør å si fra på en ordentlig måte).
Man skal selvsagt være mest mulig blid og imøtekommenede, hjelpe kunder det man kan osv, men det er måter på hva man skal finne seg i!

Et litt morsomt eksempel, var en eldre dame som handlet til meg. Beløpet kom seg på 113,50 (MERK 50 ØREN!), og jeg ble kjeftet huden full fordi jeg hadde slått inn en bærepose, som hun ikke hadde kjøpt! Bæreposen kostet den gangen 50 øre, og siden det ble 113,50, påsto hun at jeg hadde slått inn en bærepose! Var ikke lett å forklare den (tro det eller ei!), selv om jeg viste henne på kvitteringen at det ikke var slått inn noen bærepose! Det er helt utrolig hva folk kan fyre seg opp av!

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  19:27:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Poseproblemet er velkjent ja.... Hadde en fyr en gang som neste holdt på å slå til meg da jeg hadde slått inn 2 poser fordi jeg trodde han sa ja da jeg spurte. (Han sa tydeligvis nei, og ble dødelig fornærmet.) En annen variant er at man spør om kunden skal ha pose, og de svarer - "Ja, hvor skal jeg ellers putte varene?" eller "ser det ut som om jeg har såå store lommer da?" Eller "Sitter du her og venter bare på meg du da?".. Sistnevnte er jo litt koselig, meeeen..10 ganger om dagen blir fort mye...
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  19:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja standardkommentarene blir man fort lei av:) De må jo bare skjønne til slutt at jeg faker latteren!

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  21:47:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding

*ler* Sitter du her og venter på meg ja...;)

Og så når du spør om de vil ha kvittering; "Nei, får vel ikke trukket det av på skatten...haha".

Hadde en kunde innom idag som spurte om ikke jeg skulle hjem til gubben snart. Og høflig som jeg er, svarte jeg nei, er nok ikke noen gubbe som venter på meg. Og da presterte gamlingen (sorry, men han var sikkert 50-60 år) i fullt alvor å si: "Ja, du får jo bare si ifra till meg om du savner en!"
Hallo!! Hva i all verden fikk han til å tro at jeg overhodet kunne interessere meg for han? Nei, herregud...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  22:37:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Kjenner meg som så mange andre igjen i det du sier Formosissima!
Jeg jobbet i kassa på meny halvannet år, og ble møkk lei av de nedlatende utrykkene jeg fikk.
Det jeg synes er ille er når man smiler og hilser på en kunde (jeg er som anette, smiler, sier hei hadet takk værsågod og sånn normal høflighet) men når man kun får et grynt igjen når man hilser eller kanskje bare et dumt blikk, så er det ikke spesielt trivelig
.
Dagen min var alltid så mye bedre når det var en kunde innom som smilte og sa hei og takk osv. Hadde en kunde som var super koselig som faktisk sa ha en fin dag til meg når han gikk, that made my day..
Er bare å holde ut med de, er desverre ikke så mye du kan gjøre (selv om ideen med skiltet var knall god :))

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  01:30:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og så når du spør om de vil ha kvittering; "Nei, får vel ikke trukket det av på skatten...haha".
Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Eller, "behold den som et minne om meg, du"....

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  10:45:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
...eller så ser de på deg som om du har skutt dem i foten når du kommer til å gi dem -kortkvitteringen- i stedet for kassekvitteringer, når de spesifikt har sagt ja til å ta kortkvitteringen.

...eller så prøvesmaker de maten -før- de har betalt den (OK, -da- klikket jeg).

...eller så kommer de og bestiller en lang bestilling, og klikker fullstendig når de oppdager at det er 1-minutts ventetid på den ene burgeren, forlanger pengene tilbake og stikker.

...eller de skal ha alt helt ferskt, men blir sure for at de må vente på det :-s

...eller de driter oppetter veggene, i vasken, på dørhåndtaket o.l. - det har skjedd -mange- ganger. En gang spydde noen i trappen - og bare gikk.

osv.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  11:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...eller de driter oppetter veggene, i vasken, på dørhåndtaket o.l. - det har skjedd -mange- ganger. En gang spydde noen i trappen - og bare gikk.

Er det mulig???

Blir mer og mer oppgitt over enkeltes holdninger...

Og ang jobber...disse folkene som ser ned på div. arbeidsplasser hadde fått et stort problem den dagen folk ikke lengre ville ha dem...for å nevne burger-sjapper>nachspeill-mat,en kjapp lunsh,rimelig og godt å ta ungene med,osv,osv Vaskjobber>vask av kontorene til dem "høyt i systemet" som ikke vil vaske selv,skoler,butikker Søppebil-sjåfører ikke minst...hva skulle vi gjort uten dem!?!

Rest my case....

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.