hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Av med grima!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Av med grima!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  13:14:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei! Tenkte poste dette her til skrekk og gru for alle som lar hesten stå med grima på inne/ute.

En rideskole jeg jobbet før, stod alle skolehestene på utegang, Hver tirsdag ble de brukt til barn, kjøring og ridning, utenom rideskolen. Hun som drev dette ville hestene skulle stå inne den natten, greit nok, men hun ville ikke ta av dem grimene. Er jo så lettvint å slippe ta den av og på! Dagen etter var hilde først i stallen (arbeidsuken hennes) Hun fant den lille hvite welsh ponnien powder Zenta liggende i en blodpøl på gulvet i boksen, Bak skoen hennes satt fast i grima. Da jeg kom i stallen, lå lille Zenta og kjempet for livet, hun hadde fått panikk da hun satt fast og gjort alt for å komme seg løs, øynene hennes var sparket opp, Hele hesten var bare blod og skrammer, veterinæren trodde hun var blitt blind av øyeskadene. Vi bestemte oss for å se om hun klarte komme seg på beina etter døgn hvis ikke skulle hun få slippe. Dagen gikk, zenta ble liggende. Vi byttet på å sitte hos henne, for da ble hun roligere, hvis alle gikk fra henne lå hun og sparket og sparket med benet i gulvet. Til slutt ble det bestemt at Zenta skulle få slippe noe mer, og nødslakt ble bestilt. 2 timer før slakter kom sovnet lille Powder Zenta inn av smertene. Alt pga en person syntes det var "lettvint" å la grima være på. Håper noen lærer av dette, så ikke zenta døde forgjeves. Vi trodde hun skulle få iallefall de på DENNE stallen til å begynne ta av grimene, men bare inne, ute går de med grimene på, merkelig ettersom de går ute om natten uten tilsyn og dette kunne like gjerne skjedd ute som inne. Til minne om zenta, verdens beste skoleponni.

Ina_R

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  14:28:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Huff..
Stakkars hester.. Men håper at alle tar av grimene til hestene..Slike ulykker kan skje, og det er bedre og bruke litt ekstra tid og ta av og på grimene en at hestene kan skade seg..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/08/2005 :  16:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åjda. Hvorfor ikke ta av grimene? Disse ny modernes(Ikke så nye) grimene med bare et lite klips så er grimene på. Bare noen sekunder.

Tar altid av grima når Rosita står inne. Også når hun står ute, når jeg er hjemme. Pappa tar aldri av grima når han leier henne ut om morgnene:P
Når de står og gresser, så er det jo fort gjort og tre foten gjennom grima.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  17:40:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg tar også av grimene... Bruker nesten ikke grimer, kun hvis jeg skal leie hestene et annet sted enn luftegården. Grimer kan være farlig ja, og de kan gi gnagsår :(

Jeg pleier ikke å ha grimene så stramt på heller jeg...Hvis de skulle henge seg opp i et eller annet (eller hverandre når de lekesloss), så detter grimene av.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  18:25:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt om en hest som hadde grime på seg ute i luftegården og brakk nakken etter at grima hang seg fast i en tre....!!!
Bruker ikke å ha grimer på utenom når jeg leier/holder på med hestene!!

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 31/08/2005 :  20:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff å huff... Grusomt spør du meg... Sånt skjer når late folk skal gjøre det mer "lettvint".

Jeg har bare grima på når hesten står bundet og når jeg leier den. Og på transport da ol. Men hun står ALDRI inne eller på beite med grime!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  20:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler med både deg og andre som kjente Zenta. På vår stall bruker ingen grimer inne, men det er en regel, da spesielt for skolehesteme, at grimene skal være på når de er ute. Skjer det noe at hestene kommer seg ut fra beitet osv, er de lettere å fange om de har grimer på. Har også noen hester som gjør seg vanskelige, og uten grime på får vi ikke tak i de i det hele tatt. Valget er grime eller "ku-halsbånd" som en av de går med de, og da er grime klart best synes jeg.... Men selvsagt, skjønner at dere har fått en støkk nå....
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  22:15:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Tar også av grima inne. Ute hender det at han har grime på.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  23:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har og oppleve,heldigvis ikke personlig,at en ponni strøk med pga grime på beite... Denne ponnien hang seg fast i en grein,og ble kvalt... Forrytteren på 12 fant ponnien om morgen...

Bruker kun grime ved leiing til/fra,og når hesten står bunnet for å stelles/påseling...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  23:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke tilhenger av å ha grime på hesten når den er uten tilsyn, er jo fort gjort at hesten henger seg fast i noe...

Men hva med hester som står på spilt i stallen om natta? Hvordan vil dere foreslå at man fikser dette uten grime? Har vært borti en hest som skadet seg på spilt om natta, dette fordi hesten ikke var vant til å stå på spilt og vikla seg inn i tauet. Heldigvis var ikke skaden mer alvorlig enn at hesten var ok igjen etter et par uker.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  00:24:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid grima på når jeg setter ut hest(er). De er mye lettere å fange hvis de skulle bryte seg ut. Tanken på at det er mye mer lettvindt å ha grima på har faktisk aldri slått meg. Jeg har helt fra "barnsben" vært på steder hvor hestene har hatt på seg grimer, iallefall ute i paddoc/på beite.

Men så er det dette med grimer i stallen. Jeg er ikke av den som liker å ha det på, men hva nå hvis det skulle bli brann. Tror dere brannmennene har tid til å sette på grimer på hestene som skal reddes vekk fra brannen? Jeg tror ikke det.

For Ciscos del tar jeg som oftest av grima. Ikke fordi jeg er redd for at han skal sette seg fast, men rett og slett fordi det ser mye mer behagelig ut å stå uten når han skal stå inni boksen sin hele natta. Men alle de andre hestene jeg tar inn (og det er en del da jeg jobber på stall) lar jeg alltid grimene stå på. Ikke pga. lathet, men i tilfelle brann. Man vet jo aldri. Uheldigvis.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  07:59:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke noe særlig tilhenger av grimen. Bruker den kun når jeg skal leie hestene inn/ut fra beite/paddock. Om jeg skal flytte dem fra beite til annet beite pleier jeg bare og ha dem løse, de går jo bare der bak og tripper likevel :o)
Om jeg steller dem i midtgangen står de ofte løse.

Opplevde selv at hesten jeg stelte for menge år siden ( som var min manns hest )holdt på og brekke nakken da hun stod på spilt. Hun hadde prøvd og snu seg... Så grime har jeg stor respekt for..
Skulle der bli brann her hjemme, hadde det viktigste for meg vært og fått hestene ut i full fart, så et kraftig klapps på rompen hadde forhåpentligvis gjordt susen. Om de ikke er blitt stive av skrekk da.
Men så har vi ikke noe vei eller noe rett utefor, så der er ingen andre farer her.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  10:04:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så, hva med de hestene som står på spilt, da? :-) Jeg har sett verre ting skje ved hensynsløsthet iht. hodelag, enn med grime. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  10:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lar aldri noen heststå med grime inne. Ute er det kun i paddocken når jeg er der og kan følge med. Ute i trøene er de alltid uten grime. Evt med grime som er oppsåret over nakken, så den ryker og hesten setter seg fast.

Om det begynner å brenne så får hesten panikk. Da har den to valg: Holde seg inne i den 'trygge' boksen eller løpe ut i flammehavet. Uansett hva den velger, så kan dere være trygge på at grime/ikke grime ikke vil gjøre forskjell. Det nytter ikke dra en skremt hest med seg i grimen...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 01/09/2005 :  15:46:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lyngen står ute og inne uten grime. Egentlig skal grima være på når de er ute, men lyngen har fått tillatelse til å få den av (pga grimelek med grima hengende på alle mulig måter etterpå).

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/09/2005 :  15:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde ei ku en gang spm fikk fram foten inn i grima. Hun gikk og hinket veldig lenge, fikk stiv nakke, men heldigvis så merket vi det før kua døde. Vi har den kua nå. Og hun er fortsatt litt redd for hodet sitt..

Har også hørt om hester med grime, som har klødd seg med bakbenet på øret. Hesten hadde piggsko og klarte og henge bakfoten inn i grima.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.