hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når er beitesesongen slutt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Når er beitesesongen slutt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Supermaja

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  12:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt inn to av tre hester jeg har, den siste går med ei merr på et beite der vi har slått graset en gang. Det kom opp i god størrelse før jeg slapp dem der. Så de har mye å gå på. Har ly og fri tilgang på vann og salt.
Jeg regner med at de fleste har tatt dem inn nå, jeg har tatt hjem de to for å trene dem opp. Skal konkurere med dem. Men den siste, en døl har jeg bare for moro og kos. Skal dem gå til beitet er tomt? Til det blir frostnetter, som noen eldre bønder sier? Eller når tar egentlig næringen slutt? Dette dreier seg om hester som er vant til å gå ute året rundt, med leskjul. Dølen min har i hele sommer vært noe tynn, men er i god stand nå.

Vel, hva syns dere? Jeg vurderer det dit hen at jeg skal hente han hjem i månedskifte, noen andre mener om ei uke el to.... Hva syns dere?

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  13:35:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hva er begrunnelsen for å hente han hjem da?
Så lenge hesten er frisk og rask og har både vann/ly/salt/nok mat, ser jeg ikke noen grunn til at han ikke kan gå på beite fortsatt. Selv om grasset blir "dårligere", er det da fortsatt næring i det.. Er du bekymret for om han får nok å spise, går det jo ann å supplere med litt høy de siste ukene...? :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  10:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg tenker liksom på både nok næring i graset, at det ikke blir for kaldt og surt, og hva med den "myten" eller sannheten noen snakker om at når frostnettene kommer, så blir graset dvask og skadelig?
( sies at hester kan få kollikk a det...)

Kan jo alltids ffore ekstra...

Takk for svar
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  11:49:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som du sier, så er jo næringen i gresset lavere nå, men så lenge hestene holder seg i godt hold, ser jeg ingen problemer i det. Det største problemet er frosten. Den gir nemlig gresset sjokk, og gresset begynner å produsere masse (!) sukker, noe som ikke er så bra for omfindtlige hester. Særlig hester som har hatt eller er i faresonen for å få forfangenhet bør ta's vekk fra gresset da.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  12:25:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Næringen er lavere no etterkvart ja, men ikkje så lav att ikkje hestane kan beite der. Mine skal gå på beite ei god stund til. I fjor hadde eg hoppa mi med føl ved fot ute til 1 oktober. Det gjekk heilt fint. Dei fekk noko kraftfor siste tida men var fine når eg tok dei inn. Dei kunne nok også gått der lenger, men eg ønskte å trene hestane og tok dei derfor inn da.

I år har eg hatt planer om å ha hestane ute lenger. Dvs kanskje ut oktober, men litt usikker på det da eg planlegger å starte litt stemner i oktober og da er det ikkje like kjekt når hesten går våt og skitten på beitet. Att den fint klarer seg på beite er eg ikkje i tvil om. Så tar dei muligens heim til 1.oktober i år også.

Har tidlegare hatt hestane på samme beite til 17 oktober. Dei kunne gått lenger men eg orka ikkje alle telefonane om dei "stakkars" hestane som gjekk ute og fraus.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/08/2005 :  13:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ikke no problem med å ha hestene på beitet til oktober, hvis det er vær til det. Begynner temperaturen å bli ned mot 8-10 grader er det vel på tide å ta dem inn, dersom de ikke har annen ly/utestall/skjul.

En annen, "god grunn" til å ta dem inn fra beitet er at det er mange som kanskje vil i gang med treningen, føll skal temmes, osv..og det er lettere å få gjort dette hjemme på stallen enn på beitet..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/08/2005 :  21:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når de begynner og ta inn kuene rundt om kring i grenda så setter jeg inn hoppa og:P Da er beite sesongen ferdig for Rosita oppe i Bliksåsen ja. Det skal jo ikke være noe forskjellsbehandling.

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  12:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Kristy.. For å gi meg forklaringen på det med frost i gras på rot.
Hesten som går på beitet enda har vært forfangen en gang for 2 år siden. Men da veit jeg hvertfall at jeg skal ta han inn før det!
Atter en gang, tusen takk
Gå til toppen av siden

lykkeluna

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  23:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
når gresset begynner å bli gult er det på tide å tillegsfore ,for det er sansynligvis ikke nokk næring i det gule gresset....
hanne Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  21:11:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi har våre 2 unghingster ute på beite enda,skal snart ta dem hjem nå da...Har prøvd å fore dem i tillegg men det spiser dem ikke,så det er jo nok mat til dem da.Di trives mye bedre der på stort beite enn her hjemme som plassen dis er mye mindre.
Det er islandshester og er vant til å gå ute året rundt.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.