hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som så "Insider" på Svensk TV3 i dag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Noen som så "Insider" på Svensk TV3 i dag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  00:29:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Programmet omhandlet bruk av "hestehviskere" for å finne ut av hestens tankegang og eventuelle skader.

Veldig interessant. Hestehviskerene (som de kalte seg) gikk grundig i baret - for å si det mildt. Noen snakket med hestene "muntlig", noen brukte tankeoverføring. Og noen brukte håranalyse.

Resultatet av Insiders undersøkelse var nedslående, men det som er mer nedslående er at mange faktisk tror på dette. Den virkelige stjernen i programmet var Victory Tilly, som i følge "håranalytikeren" hadde bevegelsesproblemer bl.a. Diverse symptomer ble også funnet på hårprøve fra en hest som hadde vært utstopper i 200 år?! Hallo?

En skummel trend at folk biter på, i det tilfellet som det hele bygget ut i fra ble hesten direkte mishandlet.

Jeg tviler ikke på at mennesker som kan kommunisere med dyr faktisk finnes. Men det er veldig få. Allikevel er det mange som påberoper seg evnen, og tar betalt i dyre dommer. Hvorfor er det så mange som biter på, er det for moro skyld - eller er det en siste utvei? Er det noen som har prøvd en såkalt Hestehvisker på sin hest?

For de som ikke så programmet, og har mulighet - så tror jeg det går i reprise førstkommende søndag på Svensk TV3. Det er verdt å se!

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  01:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres passe på jordet ut! Hårprøver?? Hallo?
Svarte hesten "ja, jeg har det bare bra, været er fint" når de snakka til dem da? *hihi!* Så vanvittig lavmål, særlig når de i tillegg skal prøve å skaffe seg nye tilhengere via et TV-program. Hva var budskapet med dette programmet, eller var det noe i det hele tatt? Var det ment å skulle gi et positivt inntrykk av disse "hestehviskerne" eller var programmet heller kritisk innstilt? På hvilken måte ble hestene mishandlet?

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  02:38:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Klippet ut denne fra STV3's side

"KVINNORNA SOM INTE KUNDE TALA MED HÄSTAR

Torsdag 15/5 kl 22:00
(Repris 18/5 kl 23:35)

Hästintresset i Sverige är enormt. Och under de senaste åren har vi kunnat beskåda födseln av en ny yrkeskår. Hästpsykologer, hästpratare eller hästviskare är olika benämningar på samma sak: Personer som säger sig kunna kommunicera med och behandla sjuka hästar. Kvällens Insider granskar fenomenet och ställer de avgörande frågorna: Är hästpratarna cyniska bluffmakare eller besitter de verkligen den unika förmågan att kunna ”tala med hästar”. Döm själv.

Sverige är idag Europas hästtätaste land. Intresset för hästar är enormt. Enligt svenska ridsportsförbundet rider idag mer än 500.000 svenskar. Det ökade hästintresset har skapat en marknad för hästpratarna. Men ett allvarligt fall av djurplågeri får just nu sitt rättsliga efterspel i Linköpings tingsrätt. En hästägare från Östergötland lurades av en hästpratare att hålla sin svårt sjuka häst vid liv i flera månader trots att flera veterinärer sagt att den borde avlivas. Hästägaren är åtalad för djurplågeri, men hästprataren klarar sig utan påföljd.

Insider beslöt att testa några av Sveriges mest kända hästpratare genom att låta dem besöka ett stall som riggats med dolda kameror. En rad kontrollfrågor ställdes för att utröna om hästpratarna verkligen har den direktkontakt med hästar som de påstår att de har.

Häst som varit död i 200 år ordinerades massage Insider har också testat en rad håranalytiker som påstår att de kan analysera en hästs hälsotillstånd med hjälp av en bit tagel. Analytikerna fick gissa vilka sjukdomar som elithästen Victory Tilly dras med och föreslå lämplig behandling. De fick också granska tagel från Gustav III häst, Kaulbach, som har varit död och uppstoppad i drygt 200 år och idag står i ett förråd på Livrustkammaren. ”Experten” ansåg att hästen, på det stora hela, verkade vara i fin form men att den skulle må bra av lite massage..."

Angående den hesten som dyrlegene anbefalte at ble avlivet, den så helt fryktelig ut på slutten. Den var ganske tynn og skranten i utgangspunktet, og "hviske-damen" tok den vel hjem til seg så vidt jeg forsto. Her ble den satt på en faste-kur! Hurra for 17. mai. Hesten var til slutt for svak til å stå på beina, og lå nesten hele døgnet. Masse liggesår m.m. Ekkelt! Den "hviske-dama" som kjørte på med faste-kur er relativt kjent tror jeg, og har skrevet en bok (Carina Lind - Konsten att tala med hästar) - se http://www.nok.se/nok/titlar/27/35420-2.htm

Midt oppe i alt "fortalte" hesten en annen hestehvisker, Agneta Wauge (?) at den ville leve. Den ble flere ganger transportert lengre strekninger som følge av påstander hesten hadde kommet med til henne.

Redigert av vixi den 16/05/2003 13:14:04
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  03:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fy! Det er sånne ting som gjør meg så j..... forbanna! Jeg blir kvalm! Bra at noen setter fokus på det da, får håpe disse folka får såpass dårlig rykte på seg at de blir bannlyst av hele hestemiljøet!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  03:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Sikkert lett å la seg lure, men tror neppe jeg går i baret der. Har allikevel troen på mye rart og "alternativt" da.

Synes den med massasje på den utstoppede hesten var ganske bra da:))) Og likeså bevegelsesproblemene til Victory Tilly.

Hvor mange skal man anslå at driver med slike lugubre metoder da? Og hvor mange av dem greier faktisk å kommunisere med hestene? Det er sikkert noen som kan, men ytterst få.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  23:35:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0110/27/NYHETER-27s00-pinnen-59_368.jpg

http://www.bukefalos.net/ubbt/showflat.php?Cat=&Board=gnagg&Number=1054193&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Gå til toppen av siden

mallilen

Skrevet - 20/05/2003 :  19:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
HELT SYKT!!!!
Jeg betviler heller ikke at det finnes mennesker som kan kommunisere med dyr like godt som med mennesker, og få hesten til å "fortelle" hva den liker, ikke liker, hvor den har vondt etc, etc...
Men disse som REKLAMERER for at de kan dette, er etter min mening hyklere. Hvis jeg hadde hatt evnen som f.eks healer ville jeg neppe satt inn annonse i gule sider, for å si det slik... Når man kan slike ting, satser man heller på jungeltelegrafen, og lar folk med positive eller negative erfaringer fortelle venner og bekjente om det, dersom de synes dette virkelig er verdt pengene.
Videre synes jeg hesteeieren bør stilles til rette for at "pinnen" led så forferdelig på slutten. Det er eiers ansvar å vite når nok er nok, og etter bildene av denne hesten å dømme var det nok for LENGE siden. I dette tilfellet gjorde ikke eieren alt for at hesten skulle overleve. Hun gjorde det for å spare sine egne følelser....

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/05/2003 :  01:28:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å herregud!! Jeg begynner å grine når jeg ser sånt!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  02:04:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Du får si ifra hvis du er i nærheten av Lillehammer en dag. Har programmet på video. Da kan du gråte først, og så kan du le av bedragerne som driter seg ut etterpå.

Jeg fatter det ikke, enkelte eier tydeligvis ikke samvittighet. Tenker kun på penger sikkert.

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  17:44:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Hørte om noe lignende, kanskje det var dette?
Der snakket hestehviskerne med hestene og en av tingene hesten liksom skulle ha sagt til de og som var roten til mange av problemene hesten og eieren hadde var f.eks. idiotiske ting som at hesten ikke likte navnet sitt...
Satt med haka nedpå knea, jeg, da jeg hørte dette...
JEg lurer bare på hvem som kan tro på slikt og om de som lurer folk så grådig ikke eier skam?!

Husk å besøke min VIP

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.