hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bete-for
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Bete-for
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/08/2005 :  23:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kjøp en tynn hest som jeg prøver å fore opp, men usikker på hvor mye jeg bør og kan gi av bete-for, eventuelt om jeg bør gi mer eller mindre av noe av det andre heller. Hesten er frisk, nyraspede tenner for en mnd side, makkekur osv er gitt. Gir hesten 3 måltider pr dag med høy, 4 måltider med kraft-for. Gresser på beitet flere timer daglig i tillegg. Jeg gir henne daglig 9 kg høy, 4 liter bygg, 1 liter gull, 1 liter bete-for, 1/2 liter equilibra + 1 dl olje fordelt på disse 4 måltidene. Skal øke oljen, men lurte som sagt på hvor mye jeg kan øke bete-foret?

munti

Skrevet - 29/08/2005 :  00:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller tenkt på og gi mindre kraftfor for å få plass til mere høy

bet-for skal vannes ut og tar mye plass i magen.

mere olje er vel greit å gi, kansje opp til 3-4 dl, (gradvis tilvenning) obs gir mye energi.

jeg ville passet på at hesten hadde tilgang til grovfor hele dagen/ natten.

kansje sette inn en høyhekk i boksen.

Passer på å skryte av de små ballene på 20-25 kg med rundballefor som stortsett faller i smak hos de fleste hester.

Bedrer appetitten og er av bra kvalitet.
med de er det ofte lettere å få i hesten mere grovfor.

lykke till

Munti

Redigert av - munti den 29/08/2005 00:23:20 Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  12:32:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
Jeg har en gammel fullblods som jeg prøver å få feitere ;)

Han får:
9kg høy
1,5kg Pellets Energi (fra FK)
0,25kg havre
0,25kg betfor
0,5kg Alfalfa
2dl olje
salt
+ furlongs vitaminer (sammensatte mineraler som bl.a. hjelper på næringsopptaket.

Du kan gi opptil 300g betfor om dagen, og opptil 5dl olje om dagen (helst over flere måltider, f.eks morgen og kveld)

Tarzan begynner å legge på seg, så det hjelper på han i alle fall ;)
Ellers synes jeg du har en veldig fin forplan.
Hva slags hesterase er det?

*helene* Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  19:22:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvo mye veier betforet? Det hørtes ut som om han fikk mye nå. 0.5 kg betfor til dagen er ok, som regel bør de ikke ha særlig mye mer. Dersom du forer med Speedibeet fremfor 'vanlig' betfor får han mindre sukker. Dette betforet er bedre egnet til oppfetning.

Men hva kvalitet er det på høyet? Dersom du har god kvalitet på høyet kan du gi mindre kraftfor, det er en bedre plan. Jeg hadde gjerne kuttet litt ned på byggen, og heller gitt litt mer gull tror jeg. Mer olje kan du iallefall gi, opp til 5 dl til dagen er ok. Kanskje du kan bytte et par liter bygg mot et par desiliter olje? Det går også.

Edit for å endre liter til desiliter

Redigert av - Irriducibili den 01/09/2005 01:00:41 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  23:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et par liter olje????? Er ikke det mye da? Har øket til 2 dl pr dag, men øker forsiktig. Og ang gull, så gir vel det mer energi enn bygg, mens de byggen er mer fetende? Slik har nå iallefall jeg tenkt, og det er jo legge på seg hun bør...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/08/2005 :  10:27:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke jeg ville hatt betfor som "førstehåndsfor" skulle jeg fore opp en tynn hest. Betforet er først og fremst ideelt som:

- Energi. Inneholder mye karbohydrater og er ideelt til hester som trenger energi, men ikke kan ha for mye havre.
- Til dehydrerte hester. Betforet inneholder stor andel vann som trekkes inn i hestens kropp, og hester som sliter med væskeopptaket kan ha nytte av dette.

Jeg har forøvrig dårlig litt erfaring med betfor. Skal ikke si at ingen hester kan ha det, men for hestene våre ble det for mye karbohydrater, og de ble dermed stive i muskulaturen. Løpshestene stivnet og sluttet å gå til mål. Ble normalt igjen med en gang vi sluttet med betforet...

Jeg ville også øket oljemengden litt, 1 dl i døgnet er ikke særlig mye. Tror jeg ville økt gradvis til 1 dl per måltid (=4 dl per dag).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  19:15:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
GI HESTEN MINDRE KRAFTFOR!!! DU er klar over at du gir hesten din 6l kraft, i tillegg equilibra. Når man gir equilibra skal man halvere kraftformengden av det hesten din vanligvis får..

Mer höy, mindre kraftfor. Da kommer den til å legge på seg. Som munti sier, fri tilgang- Alltid! Hestens mage er på ca 10l, tenkt da på hvor mye plass det er igjen til det som den virkelig skal spise (altså grovfor) når du har gitt den de 6l i tillegg til at hesten har blandet det med spyttet sitt..

Vet selv hvor lett det er å gi tynn hest masse kraftfor, men det ender med magesår og enda tynnere hest!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  20:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner poenget med fri tilgang, men når du står på et ridesenter er det vanskelig og vite hvor mye vi skal betale. Skal jeg betale for 10 kg slik jeg gjør nå (har gått opp en høy og ned en bygg)? For 12? For 16? Vanskelig og vite eksakt hvor mye hesten spiser + at mye av høyet blir tråkket på/tisset på om det alltid ligger høy i boksen. Og all den tid at hun står ute på beite og kan spise det hun vil av gress hele dagen, så bør jo det være bra.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  22:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da foreslår jeg at du setter opp höyhekk/bruker höynett, vei alt höyet du gir hesten (så finner du ut hvor mye hun spiser max, dette blir en overgangsperiode, de må vel väre litt flexible der du står, at du kan betale sånn ca. Hvis du har analyse på höyet kan man jo regne ut hvor mye hesten må ha/burde ha for å holde "hullet").

Du sier at det alltid ligger igjen höy i boksen.. Vel, det er fordi det ikke er "plass" til mere höy, klart hesten spiser seg mett på det gode kraftforet för den spiser det kjedelige höyet.. Hva spiser du helst? Kake eller salat. (satt på spissen)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  00:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bygg skal være fetende ja, men det er en kornsort. Korn inneholder mye stivelse. Bygg er ikke særlig annerledes enn havre, selv om det skal være litt mer fetende.

Det du skal ha er energi, men langsom frigitt energi. Det får du gjennom fiber (f.eks betfor, og høy selvsagt) og fett (olje). Stivelse er mindre egnet. Selv om Gull også er energi rikt. Inneholder Champion sin mais og mye melasse mon tro? Husker ikke helt. Lucerne kan du fore med også, Grenn Power har vel noe som heter Alfa Alfa, den er med olje. Lucernen er tilsatt melasse.

Men jeg ville fremdeles likt å hatt en analyse av høyet for å vite kvalitet. Dersom du kjøper høyet av ridesenteret burde de ha en analyse av det!

Redigert av - Irriducibili den 01/09/2005 01:06:55 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  13:23:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg vil umiddelbart si at du gir for mye bygg. Bygg er ganske vanskelig for hesten å fordøye sett i forhold til f.eks havre.Bygg sies å være så veldig fetende, men kg for kg eller om du regner feh for feh så er det igrunn ikke det. Alt handler om å få en optimal fordøyelse slik at det du gir faktisk blir tatt opp på best mulig måte. ¨Nå vet ikke jeg om du gir knust eller byggpellets, men uansett synes jeg dette er for mye. Du må huske at Gull inneholder veldig mye bygg det også.

I tillegg sier du at hesten får kraftfôr 4 ggd mens høy bare 3. En hest burde ikke få kraftfôr på "tom" mage, så om du hadde kunnet fôre høy alle 4 gangene så hadde det vært det optimale, spesielt med tanke på å inngå magesår (har du forresten vurdert om den kan ha det? det er ganske vanlig).

Jeg har ingen gode erfaringer med Equilibra. Jeg synes det er dyrt, og jeg har ikke sett resultatet av det på mine hester. Nå kan det hende at det ikke var noe med hestene mine equilibra kunne fikse og at jeg derfor ikke så noe.Jeg er derimot ganske overbevist om at hester klarer seg uten equilibra bare forplanen ellers er godt balansert og hesten har optimal fordøyelse.

Jeg ser du spør om du kan øke betfôret. Du fôrer allerede med en liter. Når du legger dette i vann vil du få ganske mye betfôr i volum. Selv synes jeg ikke løsningen er å ØKE på kraftfôret ditt, kanskje snarere tvert om.Dersom du får en bedre balansert forplan, og fikser de problemene du trolig har med fordøyelsen til hesten tror jeg du vil få en hest som trives bedre, holder seg bedre i vekt og fungerer bedre. I tillegg vil du få tykkere lommebok tror jeg. Equilibra er skammelig dyrt ;)

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  22:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken forplan ville dere laget av de eksisterende ingrediensene da? Eventuelt med vanlig kraftfor?
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  00:07:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
for å sette opp en forplan må man ha langt mer info enn det du har kommet med her, og man bør, om man ikke er veldig glad i å regne igrunn ha et program. Å regne ut Feh er forsåvidt fort gjort, men forplan er så mye mye mer enn det. Vil igrunn advare folk litt mot å kjøpe program og produsere forplaner uten å ha satt seg nøye inn i ting. Selv om behovene er dekket inn så kan det f.eks være for mye stivelse og for lite fiber. Dette er ikke noe noe program som sier i fra. Et program er veldig nyttig, men det eneste den gjør egentlig er å regne for deg. Kunnskapen må man ha selv, men det er bare helt utrolig moro å tilegne seg dette (om enn litt vanskelig, infoen ligger ikke så veldig tilgjengelig).

Fôrentusiast jeg??? Neiiiiida.. (har bare sittet halve kvelden med fôrplaner)

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  10:10:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt vel vanskelig... Tenker aldri over hva jeg putter i egen munn eller guttungens, så det trenger jo ikke være helt 100% hestens heller... Så om ingen har noen bedre forslag og gode begrunnelser, så tror jeg at jeg fortsetter med det jeg har satt opp en stund til...
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  11:10:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Du kan ikke sammenligne en hest og deg. En hest er ikke laget for forandringer i maten hver dag. Du blir ikke dårlig om du spiser pasta en dag og poteter neste, men en hest får ødelagt tarmfloraen sin om du f.eks bytter ut kraftforet fra en dag til neste. Den tåler ikke engang "lørdagsgodt" i form av kli (så lenge den ikke får kli ellers). Den får kanskje ikke diare, men du lager skikkelig trøbbel i magen dens.

Forøvrig håper jeg at du tenker litt over hva du putter i munnen, spesielt til barnet ditt. Du kan f.eks ikke flaske han opp på grandiosa og potetgull, og det regner jeg heller ikke med at du gjør, så da tenker du jo litt over det.

Dersom du får reelle forslag her inne på forplan så vil det ikke være forplaner regnet ut for din hest, da du ikke har oppgitt nok info til å lage en plan. Ergo ber du her om det umulige. Dersom du virkelig hadde ønsket vekt på hesten din og en utregnet forplan så hadde det kostet deg fra 0-350 kr. En måneds bruk av equilibra er ikke gratis det heller. Jeg vet ikke hvordan andre gjør det, men jeg gir i hvertfall en oppfølgning etter 6-8 uker (før eller senere ved behov), og korrigering utover dette (altså ny regning på forplan med samme hest) tar jeg 1/3 av prisen for. Man ruinerer seg ikke i hvertfall.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.