hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  12:59:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! jeg har en 4-åring som jg fikk i mai.
han kom i ganske godt hold pga han kom fra beite.. han har blitt ridd siden det.. men nå pga de som forer på stallen så har han rast ned i kilo. de har gitt 1 kg istedet for 3kg osv. så mange har gått ned men ikke like mye som min, men d er fordi han vokser. Har snakket til de som foret flere ganger og det ble oredntlig til slutt.
Men han skal på kvalitetsbedømming i september og jg vil gjerne ikke bli anmeldt gfor dyremishandling (ganske mye overdrevet) men han har sunket inn bak og mistet en del muskler.. det høyet de får nå er H1 høy.. og stalleieren påstår at d er så mettende.. er dere enig i at de burde heller fått noe "vommfyll" i tilegg.. næringsfattigt høy??
Vel. Lurte jo på om dere hadde noen oppfetende råd?
Han blir ridd ca annenhver dag.. = 4 dager i uka. pga hans unge alder.
Kraftforet han får hver dag samlet er:
2 l havre
1 1/2 l Müsli (egersmann, blanding av chrisp og senior mix)
1/2 l struktur (pga at han er dårlig i magen)
1l bygg
1 L kli
1 SS salt
og ca 1 dl solsikkeolje.

Og høyet er: 2kg 3 kg 4 kg

(av bildene på vipen så er han ca i normalt hold)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  16:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Tror godt du kan gi litt mere olje, det ga jeg en hest som kom til meg som var i dårlig hold. Det la hun fort på seg av.
ta en titt på: www.godtforhesten.no og se på equilibra. Vurder å gi det til hesten, det skal visst være veldig bra. Jeg skal begynne å gi både equilibra og speedi-bit til høsten.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  18:36:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann..

Ikke lett med tynne hester, sliter selv med det...

Det förste jeg tenkte når jeg så forplanen din er at du gir hesten ALTFOR mye kraftfor.. Forer selv med noe som likner eggersmann (foret med eggersmann til ca mars faktisk). Og hesten burde få mere höy. H1 höyet, ikke vomfyll.. Fri tilgang.. HUsk at hester er grovforspisere, ikke kraftforspisere..
Det som skjer når du gir så mye karftfor er at magen fylles opp av det, ikke av höy, og det kan videre före til magesår. Höres litt sykt ut sikkert, men jeg ville KUN foret hesten med müslien (kan godt gå opp til 2l, 1l morgen og 1l kveld). Hvorfor forer du med Senior for, han er jo en unghest! Hvis han ikke blir heit, ville jeg evt. gått over til eggersmann high energy eller golden Power (den energien han ikke springer av seg, legger han på "hullet"). MEn det gjelder kun hvis han er en cool type! Ellers ville jeg foret med equicrispen ettersom de utnytter mye av dette foret. I tillegg ville jeg gitt 1/2-1 l struktur (regner med at du mener strukturmixen til eggersmann) til måltidene, også lunsj.

Hehehe..Gi hesten mindre kraftfor, så vil jeg påstå at du får en tjukkere hest. Har prövd det selv, var verdensmester i kraftforforing (opptil 10l om dagen!!!!), hadde likevel radmager hest... Nå har hun blitt tjukkere med fri tilgang på höy og 2l musli om dagen! Ikke tull engang!

Vil nok ikke tro at hesten blir tjukk til visningen, (ville han nok ikke blitt uansett hvor mye man foret) men det viktigste er at han har det bra i magen, er ridbar. HUsk at hester spiser omtrendt hele dögnet i fri tilstand, derfor er fri tilgang på höy så enormt viktig..

Ble litt engasjert jeg.. Vil ikke at flere skal gå i samme felle som meg!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 15/08/2005 :  14:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det problemet har jeg og. Selv da han vasset i grønt var han tynn.
Har kjøpt Spillers för. Og nå er han mye finere. Jeg föret og med mye kraftför før. 9l om dagen. Hjelp. Etter at jeg begynte på Spillers får han 4 kg kraftför. Før: 8 kg(9 liter). Enig mere oljer, det er det i spillers.
Og masse grovför.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  19:11:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kutt ut kli. Hva i alle dager skal hesten din med kli? Med denne forplanen er nok bl.a balansen mellom kalsium og fosfor feil. Skal en hest ha "vomfyll" så bør det da være godt fordøyelig fiber.

Siden du tydeligvis innehar en analyse av høyet så anbefaler jeg deg å regne på en forplan. Man kan selvsagt regne forplan uten analyse og men resultatene er jo mye mer til å stole på med en analyse. Jeg vil tro at balansen i forplanen din i seg selv er nok til å gjøre det problematisk for hesten å se optimal ut. Jeg har regnet mange forplaner i det siste og svært mange hester får faktisk for mye Feh, men planen er så skjevt satt sammen, og i mange tilfeller så ekstremt basert på kraftfôr at hestens fordøyelsessystem rett og slett ikke klarer å fungere optimalt.

Ellers vil jeg ikke komme med noen konkrete anbefalinger til deg i mengde etc siden jeg ikke har noen særlige opplysninger og heller ikke har regnet på det.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  19:09:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
har sliti selv med en litt for tynn hest..det som skjedde var vel at han ikke fikk nokk mat + at jeg brøvde han som barfothest,og da brukte han mye krefter på å ha det vondt(dakkars).han sto oxo sammen med andre hester så det ble mye styr... nå får han MYE høy! 1 liter musli eggersman.3 st mussel makers(eggersman) vitaminer og hvitløkpulver.. ikke så mye men han fungerer fint på bare dette og har masse energi.han er 5 år og er av rasen paint... han trenger å legge på seg litt til,men tar dette veldig forsiktig da jeg har prøvd med mye kraftfor.havre og bygg..og aldrig gjør jeg det igjen...han ble sååå hoven i beina og sto nesten i en uke,ble litt bedre da vi var ute og gikk men ikke mye... men nå er alt på bedringens vei og det har jeg brukt nesten to måndter på.. lykke til!! hiiihaaa Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  22:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med eqlibra?... Det skal være fetanes, og trenger ikke gi mye. står bak på pakkningen hva man skal gi i forhold til vekt og str på hesten. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  22:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prövd Equilibra også jeg.. Men hesten min ble så ufattelig hoven i alle beina sine stakkar, dessuten er det dödsdyrt... Merket ikke noe forskjell!!!

Men det er jo ikke sikkert det hjelper på alle hester

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/08/2005 :  22:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sverger til equilibra. Men det er ikke fetendes. Det hjelper derimot magen å ta opp bedre den næringen den får i annen mat, slik at den utnytter den skikkelig, istedenfor å bare "bæsje" den ut igjen =) Og dyrt? Ja, men en halv liter pr dag er nok, så du har en sekk veldig lenge!
Gå til toppen av siden

Villstyring88
» VIP

Skrevet - 02/09/2005 :  17:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mais er bra for hester som lett mister hold eller som har svært høyt energibehov, men mais utgjør som regel ikke mer enn 25% av kraftfôrrasjonen.
Den kan gis hel, men brukes helst flaket og presset. Det er det mest energirike kornet og er smakelig og lettfordøyelig..
Håper dette var litt hjelp til noen!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.