hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min er så tynn=(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hesten min er så tynn=(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

¤Lucas¤

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  13:38:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kjøpt meg en varmblods på 6 år som jeg har nå hatt siden 26.6 i år.
Når han kom til oss var han ganske så tynn...Har lagt på seg pittelitt, men det er ikke mye...
Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få ham rundere i formen...?
Gir ham rikelig med høy og kraftfor 1 gang til dagen(sommerbeite 24 timer i døgnet), men det virker ikke som han legger på seg... Ribbeina vises helt tydelig på han.
Burde jeg roe ned treningen?
Gi ham mer mat?

(Bilder kan sees på vip)

Redigert av - ¤Lucas¤ den 28/08/2005 13:43:35

pingla

» VIP

Skrevet - 27/08/2005 :  14:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei, jeg gamle hesten min, Pingla, hadde ganske mange perioder når det gjaødt vekta, han vra lltid enten for tynn eller for tykk, den perioden da han var for tynn syntes ribbeina veldig godt, og han så ikke ut, jeg begynte å for på bygg, og det hjalp litt, men har i sener tid fått vite at bygg i større mengder kan gå til beina på hestene, så jeg reduserte til 0.5 l. bygg... jeg har prøvd ut ganske mye forskjellig for, og jeg kom fram til at ved å gi hesten betfor kan få en økning i vekta, jeg gav oxo green power i en periode, og dette hjalp godt dette oxo... så om du vil fore med enten betfor eller greenpower er opp til deg, men da jeg foret med disse fortypene så opprettholdt jeg vekten på hesten min til en god vekt der han var akkurat passelig tynn... så jeg vil anbefal kosttilskudd som enten betfor eller green power Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/08/2005 :  15:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj. Han var tynn ja..
Blir han brukt hardt?
Du kan jo spørre forrige eier om han har vært slik altid, Mange hester som er født tynn, som er vanskelig og fore opp.

Om hesten er ca 500kg og har et stangmål på 162 ca, har han en appetitt på 12,5kg. Og skal ha 30% kraftfor og 70%grovfor.
Om han blir brukt svært hardt skal han ha 40-50% grovfor og 50-60% kraftfor.

Om jeg får vite hvor tung han ca er og hvor høy han er, kan jeg se på rasjonplanen jeg har.

Redigert av - Bustetrollet den 27/08/2005 15:52:14 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  16:27:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei! Min venninne fôrer sin hest med Mash og Zücht fra Eggersmann. Han er samme rase som din, 3 år og 175 cm høy (vokser enda!). Han er tynn, mye pga. at at han er så ung og stor (uproposjonert). Uansett, dette fôret har gjort han mye mer rundere og jevnere i kroppen, men som sagt er han unghest og ¨unghest-kroppen¨ går jo ikke bort med det første. Problemet hans er jo at han har så utrolig stor i tillegg. Jeg anbefaler dette fôret på det sterkeste. Fôrer selv med Eggersmann/St. Hippolyt, bare en annen type. Fôret er dyrt, men utrolig bra!

Redigert for å legge til at det er viktig med mye grovfor, helst fri tilgang

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 27/08/2005 16:28:20 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  19:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du!!

Legg til soyaolje og hvetekim olje! Også kan du jo begynne å gi han alfaalfa, bløtt.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  20:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første: hva er din definisjon av rikelig mengde høy og kraftfor?
For det andre: hvor mange måltider deler du foret opp i?
For det tredje: når fikk hesten ormekur sist?
For det fjerde: når ble tennene sjekket sist?

Liten vits i å anbefale hverken det ene eller det andre før disse punktene er svart på.
Hjelper svært lite å bytte fortype eller gi olje om hesten viser seg å mangle en real ormekur.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

¤Lucas¤

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  13:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eieren har sagt at han er vanskelig å få fôrt opp...Nå om sommeren har jeg gitt ham kraftfor 1 gang til dagen...(pga sommerbeitet som han går på 24 timer i døgnet) Er ikke helt sikker hvor mye, men 3/4 av et desilitermål.

Hestene blir tatt inn den 15 september fra sommebeitet, der de får tilgang til høy hele tiden + pellets-> morgen og kveld.
Lucas fikk ormekur samme dag jeg fikk ham, altså 26.6
Eieren hadde fått tennene slipt rett før vi fikk ham...

Han er ca.165...skal sjekke hvor mye han veier=)

Takker for alle svar!!!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  15:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten har problemer med å få opp vekten ville jeg aller først kontaktet veterinær for å få en grundig sjekk, deretter ville jeg vurdert ulike fortyper, olje osv.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  17:20:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Renegate. Få en grundig sjekk av veterinæren din. Sjekk tarmflora, tenner, næringsopptak, hårmineral-analyse osv. Må også nevne at jeg ga mitt foregående svar med tanke på at du allerede har sjekket hesten
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

¤Lucas¤

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  20:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay...Tusen takk! Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  22:19:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Vil bare tilføye i korte trekk at du må også finne ut hva hesten bruker energi på, bruk logikken. F.eks kan du legge på dekken så den holder kroppstemperaturen og sparer på energien hvis det er litt kjølig. Lykke til!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  22:30:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Det er ekstremt mange varmblodser som har dette problemet, og mange ganger finnes det ikke noen årsak til at de er sånn. Hadde en hest på halvfor som var sånn, og det eneste som hjalp var å fore med en del maisolje. Vi prøvde mange forskjellige typer oppfeitemde for, hadde flere dyrleger for å sjekke ham, gav ham mange ormekurer men ingenting hjalp før vi begynte med olje. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 28/08/2005 :  23:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk tenner å gi den hesten fri tilgang på høy / rundballefor

Gi den så mye grovfor den klarer å spise.

Pass på at grovforet er av god kvalitet, dette er ikke noe man kan se på høyet eller rundballen, men ta en analyse av høyet .

Ofte liker hester rundballehøy bedre en tørt høy, og får derfor bedre apetitt.

Små baller på 20 - 25 kg med rundballehøy er å få kjøpt de fleste steder.

Forskjellige merker Golden gras , Horse hage , og et svensk merke til (husker ikke akkurat nå )

om hesten ikke er vant med rundballefor trengs det litt tillvending

Markkur er nok også lurt om ikke dette er gjort på 6 uker.

Det kan være at denne hesten selv om han går på gress ikke har tid til å spise fordi han har så mange andre ting å gjøre.

Min gammle hest var så opptat av å holde orden på flokken, og hadde en fulldagsjobb med dette han hadde derfor ikke tid til å spise gress og blei tynn etter to uker på beite.

Din tynne hest burde nok tygge i seg 40 - 50 helst 60 kg gress av bra kvalitet om dagen på beite, for å legge på seg.
Det er det ikke sikkert den klarer.( det er en stor haug med gress, prøv å slå 50 kg gress for å se)

Ikke gi den mye kraftfor ( følg anbefalt mengde på sekken) Gi den litt olje i kraftforet.

Få orden på tarmene. Kansje de ikke fungerer optimalt og ikke klarer å utnytte all den maten som går igjennom. du kan jo prøve. yea sac. vita biosa. eller den dyre equlibra.
for å få orden på mikroorganismene i tarmen. viktig.

Det er nok lurt å få en vetrinær til å se på hesten om du har en følelse av at den ikke trives har dårlig appetit kansje smerter eller tannproblemer.

Gi hesten et godt å varmt dekken som puster om det er kalt i luften så den slipper å bruke energi på å holde seg varm eller lage tykkere pels.

Lykke til

Munti

Redigert av - munti den 28/08/2005 23:52:02 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  23:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde håpet du ville skrive at hun burde få den sjekket av veterinær aller først munti Ettersom jeg har forstått har den ikke blitt sjekket etter at hun kjøpte den.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  23:50:36  Vis profil  Svar med kopi av melding

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 29/08/2005 :  00:04:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså må denne hesten få gommle å spise hele dagen

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.